|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag håller på och plockar ner differentialen på min 318i (e30) och givetvis visade det sig att Murphy har monterat diffen. ;) I över kant på diffen sitter det en bult som det är för tajt att pressa ner en 19mm hylsa över och bulthuvudet är numera lite runt så det går inte längre med nycklar. Vad göra dådå? Tigersågen kan vara lite svårt att få plats med. Ev ett bågfils sågblad och såga för hand. Eller går det att få in en rörtång månne? Det är tajt som sjutton mellan bulten och karossen. Typ 7cm. Måste få bort den ikväll så jag ska angripa den onda bulten nu direkt efter jobbet. Hjälp mig med tips om ni har något!!! suck...squeece...bang...blow...brilliant! | |
|
Ta en borr/hålsåg och gör ett hål i bagagerums golvet över skruven, hålet är ju bara att lägga igen med nån plastplupp eller limma dit nått. Jag använder en ledad spärr ringnyckel för att få bort/dit dom. |
|
| Om det är samma problem som jag hade så plockade jag ner diffboxen när min bult var knäckt i hålet, och sedan borrade sönder 4-5 borr för att få loss den :p sedan satte jag dit en genomgående bult med mutter på andra sidan ifall det händer igen, lycka till! | |
|
Ok, lite olika metoder. Jag läste svaren först nu så jag har suttit ihopkrupen med en liten såg och sågat mig igenom båda bultena... fy f*****n va jobbigt. I slutet satte jag en mejsel och högg med en hammare för att komma igenom och till slut så gick det... Men nu till en annan fråga, är det 8.8 eller 10.9 bultar som ska skruvas i där dom kapade nu sitter, borde väl duga med 8.8 hållfasthet eller? |
|
| 8.8mm har jag för mig att jag satte dit, men en genomgående dock för att mina gänger gick :) | |
|
Ok då sätter jag dit rostfria 8.8:or för det har jag liggandes. Men nu till en annan sak: När jag skruvade loss kardanmuttrarna och sänkte ner diffen så var kardanen LÖS, jag vet att den är delbar på mitten men nu fick jag bakre delen av kardanen i handen. Hur funkar detta? Ska det vara så? Är det bara att trycka bakre delen av kardanen framåt så att den greppar tag i främre delen eller är det trasigt någonstans? Jag drog kardanen bakåt och kollade hur framänden såg ut och det var gängor och i toppen så satt det någon form av gummihylsa. Hjälp mig, vad händer? Måste jag köpa en ny kardan nu? |
|
| Kommer inte riktigt ihåg men kolla om den ska sitta med ett par bultar vilket jag tror. Låsnade den vid hardyskivan eller längre bak? | |
|
Om jag förstått det rätt så har kardanen delat sig vid stödlagret.... och det är helt ok... bara att trycka tillbaka den men se till att du får på gummidamasken i spåret på främre delen oxå... Mvh Janne |
|
|
Aha ok, då var dom gängor jag såg nog inga gängor utan splines. Måste nog plocka ner avgassystemet så jag får en bättre inblick i hur det är infäst. Har inte så mycket erfarenhet av kardaner, trodde inte att dom gick att dra isär bara sådär, men då är det nog ingen fara på taket ändå.. Tack för hjälpen gossar! |
|
|
Länk Du kan kolla där om det säger dig ngt? :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.