AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.166

Spänna handbroms e46

Iw
63
Iwdal
Z3 2.0-01 svart
320i -00 Silver
Handbromsen på min 320 -99 e46 tak knappt alls, hur gör man för att spänna den? Läste på mektips men hittade inget kugghjul när jag låg på alla fyra med ficklampa...... Hur får man loss bromsskivan? måste jag lossa centrumbulten eller räcker det att lossa bromsok och insektsskruv till skivan? Skivan sitter som berget!!
Ja, det räcker med att lossa bromsok och insex.

Knacka på skivan med en gummiklubba samtidigt som du vrider den så kanske den börjar lossna. Har den gått många mil kan det vara en kant inuti själva bromsmtrumman som tar emot. Se till att handbromsen inte ligger an, lossa på muttrarna vid handtaget inuti bilen.

Själva kugghjulet kan vara svårt att se om man inte vet hur ett sådant ser ut, brukar vara samma utseende på de flesta bilar. Bulthålet måste vara i precis rätt läga för att det ska gå att se/justera
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ser ut så här med skivan borttagen på min 540.
Länk

Justeras först åt tills hjulet inte går att rubba, sedan släpps det 10 kuggar.
Därefter justeras spakens vajrar vid behov
Spaken ska börja ta på andra hacket, lampan bör tändas på 1 absolut lysa på andra hacket.

///MVH Hasso
Länk
Iw
63
Iwdal
Z3 2.0-01 svart
320i -00 Silver
Tack for hjälpen!!! Bilden hjälper verkligen!!!
Visa användare
41
Nemo
323i E46 -99
M-sport
Vad kallas verktyget som Hasso har på bilden? Krävs det ett specialverktyg för att ändra kuggarna eller fungerar det med en skruvmejsel eller liknande?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En skruvmejsel går utmärkt. Notera infästningsöronen för bromsoket på Hassos bild så går det lättare att lokalisera justerhjulet.

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.