|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter ett litet vänsterprassel med ett par Alfor funderar jag återigen på att skaffa en BMW. Jag är lite sugen på en m3:a, naturligtvis vill jag ha en e46:a men eftersom detta inte riktigt är ekonomiskt försvarbart som ensamstående tvåbarnsförälder så funderar jag på en 3.0:a eller 3,2:a i stället. Känns dessa bilar fortfarande frächa? Är skillnaden stor mellan 3.0 och 3,2? Det enda alternativet för mig är en orginalbil utan kolfibervingar och ni vet vad, vad får man betala för en sån i bra skick? Vågar man köpa en 10-12 år gammal m3 med bortåt 20000 mil på mätaren? vad ska man tänka på mm mm. Mvh Johan | |
|
Läs begagnatguiden för E36 som du hittar i menyn till vänster. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Hej! Jag tänkte först att det inte spelade någon roll om det var 3,0 eller 3,2, bara bilen var i bra skick och väldkumenterad... efter att sen tittat på ett antal 3,0 och 3,2 bilar stod det klart att en 3,2 i kanonskick och fulldok var det enda alternativet. Visste att jag skulle ångra mej om jag visste att det fanns en 321 hk version om jag köpte en 286... 6 växlar istället för 5, uppdaterat utseende och finare layout på klimatinstrumenten på 3,2:an... osv. Så det slutade med en jättefin 1998:a, inhandlad för ca 3 veckor sen! Lycka till med letandet! |
|
|
Hej har också tittat på flera 3,0 och 3,2...och jag hittade en jättefin 3,0. prestandan är inte så stor skillnad på. mitt tips är att du ska försöka hitta ett fint exemplar av M3...sen om det är 3,2 eller 3,0 spelar mindre roll. mvh/T |
|
|
När jag handlade var 3.0an inte ett alternativ. Det är inte bara motorn som är uppgraderad på 3.2an utan mycket annat bl.a bromsar och växellåda. Dessutom var Limo ett krav för mig och det finns inte många 95or att välja på så det blev enkelt. Det slutade med att jag köpte en 97:a med facelift. Min erfarenhet är att det skiljer en del i prestanda mellan 3.0 och 3.2. 3.2an är snabbare än M5 3.8 vilket inte 3.0an är. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: visst skiljer det en del i prestanda...men inte mkt. 0-200 skiljer det en sekund ungefär mellan bilarna. och 0-100 ingenting ( av mina egna erfarenheter ) beror nog mer på förarna i det intervallet. dessutom skiljer det nog sig mer om man jämför just din 3,2 med 3,0or, vad jag hört iaf ;) BMWM3 |
|
|
Berca: Fick du med hela historiken på din bil ?. johan1975 Hittar du nått speciellt ex du är intresserad av så kanske jag kan hjälpa dig lite. Dom sv-sålda 3.2 har jag rätt stor koll på. import bilar har jag inte lagt så mycket tid på. Men information kan säkerligen ordnas där med. Mvh |
|
| Tack för alla tips, nu återstår det bara att hitta ett bra exemplar. ska börja se mig om så fort som möjligt, lite mycket att göra på jobbet just nu bara men semestern börjar ju om 1.5 vecka :) | |
|
pontus_onelove: Fick med kvitton och servicefakturor på min bil, samt att s-boken verkar stämma. Den stämmer iaf med bilens tillverkning och miltal. Alla bilens besikningspapper var dessutom med. Kul bil.. hade jag kört en M3a tidigare hade jag köpt en för flera år sen. /Berca |
|
|
Skulle jag köpa en bmw m3:a skulle jag köpa M3 3.2 (321hk). Och hellre en M3-GT (295hk) än 3.0:an (286hk). Känns lite tuffare att äga en GT! Bmw, For thoose who love's to drive ;) |
|
| Det finns fina 3.2 kvar i sverige, jag själv funderade på att köpa en 2800 milare, dock så kostar den en del. Men det kan det vara värt. Den estorilblå 4800 milaren jag hade var i mint condition inte en tvätt repa. Så visst finns det en del, och då har jag bara riktat in mig på att kolla sv-sålda 3.2 | |
|
Det enda som skiljer mellan bilarna i bromsväg är skivorna, och 3,2:ans passar rakt av på 3,0:an. Jag skulle som tidigare nämnts kolla både 3,0 och 3,2 och sen gå bara på skicket. mvh Conan |
|
|
Det är inte någon som råkas veta något om den här? Jag funderade ju på en 320i för att jag tycker min tar för mycket soppa men att mäta det mot körglädjen i en m3a går ju inte hur man än vrider och vänder på det :) Och är det något specielt som kom något visst år som man ska rikta in sig på eller spelar års modellen inte så stor roll? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.