AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.471

M5 eller 540?

Hej!

Går i bilbytar planer nu, efter att en kille ringde o frågade om min bil var till salu (ligger inte ens på annons..)

Tankarna far ju i huvet, och har ingen aning om vad jag egentligen vill ha. Jag vill ju helst inte byta ner mig i vare sig prestanda eller utseende/komfort.

Har i nuläget en Volvo 855 T5R ca 320hk. (hoppas ja slipper kommentarer där folk spyr galla över volvo, vilket brukar vara vanligt..)

Innan ja skaffade den var jag sugen på 540 med manuell låda, då ja tycker dom verkar goa.

Dock är de väl mer ös i en m5 har ja förstått?

Nån som ha rnåttt o säga? vad skiljer m5 o 540, vad är deras fördelar o nackdelar? e34 snackar vi nu.

m5 är dyrare att försäkra...antag jag?

hjälp mig ut!
Gillar du att varva (Honda-M5) eller vill du ha kraft under hela registret (Camaro-540i/6), ditt svar på den frågan är i princip vad som avgör vilken modell du passar för.

Vad jag valde? äger 4st 540i/6 E34 i dag (sålde en i går).

Stephan
Jag har tyvärr aldrig kört M5, men är mycket nöjd med motorn som 540 erbjuder. Jag övergick själv från Volvo 855 GLT till BMW och har inte ångrat mig.
Som jag förstått det kräver M5 att föraren varvar kraftigt för att få ut effekten, ngt jag minns från min GLT och inte gillade riktigt. I en 540 kommer effekten tidigt; kring 3600 min-1 ligger man på toppvrid och vid 5300 min-1 på toppeffekt. 540 E39 och E34 lär som jag förstått det i grunden ha samma motor.

Mvh
Mikael
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om du byter ifrån 320Hkr T5 till 540 med 286Hkr så tror jag du kommer tycka det är ett nedköp då bmw:n nog också är tyngre?
Framhjulsdrift är illa med så mycket effekt, såg en "något" starkare SAAB som hade stora svårigheter att hålla sig en fil när föraren gasade, så risken att man tycker bytet är ett nerköp är i princip noll, ut och kör se vad du gillar.

Det svåra är att hitta en ok 540i/6 E34 du kommer ha lättare att hitta en M5 E34 finns nästan 10 gånger fler sådana i Sverige.

Stephan
Hmm klart man vill ha kraft över hela registret, helst.

Det är ju som turbon jag har nu, relativt död under 3000varv, sen bär de av till 7000varv o sen i mednästa växel.. påminner om gången på en bmw, visst? ;)

Hmm, det är ju sant som ni säger att de finns fler m5 än 540 med 6vxl låda.. O de e ju lite synd =/. En v8 är alltid trevligt, MEN det skiljer ju 50hk+ mellan 540 o m5 oxå =/.

De känns svårt dehär =(. Fick just svar från en kille här i krokarna med en m5 touring (diamantsvart för runt 60k), som ja ska åka o prova...

Kom gärna med fler svar o åsikter
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Låt dig inte luras av att 540:in kanske inte känns lika snabb som din Volvo. Karaktären på en V8 och trimmad turbo är väldigt olika tycker jag.
mr_c; Det är rätt väg, kör M5 Touring: en och se vad du tycker, se upp med dåliga/läckande stötdämpare (dom kostar 8-9tkr/st) och illa skött/chipad motor (utbytes från BMW kostar sex siffrigt, chipning är döden för S38B38) finns sjävklart billigare lösningar genom att plocka bort EDC dämparna och köpa beggad motor, men bäst är om dessa detaljer är i bra skick.

M5 3,6 är billigare och hållbarare än M5 3,8, den har standardstötdämpare fram och tjockare väggar i blocket, så ta även med sådana i kalkylen.

Stephan
stephan735i: Hmm, är de så satans dyra delar? O varför håller de inte för chippning..?

Hmm tycker 3.6an verkar va lite klen? med 315hp eller vad det var..?

Hittade ju även en 540 i örebro, 6vxl manuel touring,sportläder o hela köret, chippad,avgassystem med sportkattar o grejjer, enligt annonsen ca 330hk.

Ska en sån kunna gå bra? O håller v8an för chippning då..?

Samt ang läckande stötdämpare, hur känner/ser jag det?
S38B38motorn är avancerad och känslig för i princip allt annat än perfekt skötsel, allt för många har fått motorras på grund av felaktigt handhavande/chipning/brister i service på M5 3,8, M5 3,6 är säkrare men även den är känslig, motorblockets väggar är tunna på 3,8: an det är den anledningen att den är sällsynt olämplig för chip, men det är bättre att M5 experterna berätta detaljer, fråga på e34m5.se (kräver registering) om allt du vill och inte vill veta om M5 E34.

Du tycker M5 3,6 är klen men kan tänka dig en 540i/6?! Det är skillnad på upplevd kraft och vad som står på pappret ut och kör respektive modell så vet du mer om vilken modell som är mest rätt för dig.

M60B40 har lågt effektuttag och har säkerhetsmarginaler håller för i princip allt utom lossnande oljepump (bultarna måste kontrolleras) tål att kompressormatas då får du 400+hk, men då behöver bromsar uppgraderas och minst 18mm krängningshämmare bak (standard på M chassi) + sportstötdämpare i bra skick finnas på bilen.

Lyft upp objektet och kika under, gunga bilen samt kolla om du får någon skillnad mellan S och P läge (det senare gäller bilar med Nürburgringchassi).

Mer ingående svar är det bättre om M5experterna svarar på, en av mina 540i/6 har EDC IIIdämpare/Nürburgringchassi men den har jag bara kört hem från Tyskland, så erfarenheten på EDC är ringa.

Tyvärr är delarna dyra/mycket dyra från BMW, en Engelsk firma har börjat renovera EDCdämpare för typ 2-3tkr/st då ska dom bli bättre än nya eftersom tättningarna är hållbarare.

Stephan
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
stephan kan du inte berätt mer om Edc?
jag har en 540 E39 med EDC(ska tydeligen inte vara så vanligt?) o vad jag fått uppgifter om så kostar de ca 40 k att byta alla dämpare på verkstad....
Mina behövs visserligen itne bytas men man vet aldrig vad som händer.
Bobba; EDC III till E34 M5 (och ett fåtal 540i) har ett kortare livsspann än övriga varianter av EDC åtminstone har jag fått det intrycket, jag körde en 32000milers 740iAL E32 med original EDCdämpare som fungerade hyffsatt, stötdämparetornens fästen skramlade med dämparna var ok, så jag skulle inte oroa mig för mycket över en E39: as EDCdämpare.

Stephan
Stephan:

Hmm okej det är så de ligger till.
Men vadå, alltså. Är det dåligt med kraft i 540n? Även om man chippar,bygger aga, luftfilter o hela köret?

Såg på faq'en att 3.6an va den törstigaste av 3.8 o v8an med tror ja?

Täntke då kanske 540 e mysigare. O ja, har ju funderat i dom banorna, om ja får ett bra jobb under året, o kunna kosta på kompressor kittet på sikt (antar att du menar ESS kit? )
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Jag älskar 540i med V8:a. Har ju uppgraderat min så den har lika prestanda med M5:an. Skulle dock inte vilja ha en M5 Touring(E34) pga dålig bottendrag & högre ägandekostnader. Trevligt med adaptiv 5-vxl automat dessutom :-)

Länk
Länk

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
istället för att skapa en ny tråd då så postar jag här:

jag skulle vilja veta skillnaderna mellan 540 och M5 (säg årsmodell -95 på båda). fast inte motormässigt det står redan på forumet, men jag har inte hittat om resten!

hade tänkt köpa en 540, men om jag förstår det rätt så har M5 annat chassi och bättre väghållning?

andra grejer som skiljer? är det lätt att "konvertera" en 540 till M5 fast med V8 motorn kvar?
Det går att byta allt, men enklast är att köpa en färdig 540i med M5grejer. M540i till Kanada har M5-95 bromsar, EDC III Nürburgringchassi inklusive servotronic som M5. Det tillverkades 7st 540i/6 Limo och 9st 540i/6 Touring för den Europeiska marknaden med EDC III/Nürburgringchassi. + ett något högre antal automatväxlade. Det går att eftermontera jag vet om en 540iAT som var ombyggd (såld i delar senare).

Det byggdes 139st 540i/6 M Sport för USA och 65st 540iA M Sport för USA, dom har EDC III/Nürburgringchassi och M5-94 bromsar. En sådan är det enklaste sättet att få tag i en 540i med M5:s chassi. Eller köpa en av Europeiska med EDC III kvar på bilen.

Stephan
okej tack Stepan! märker man stor skillnad i chassit då? VAD är det som skiljer?

jag hittade en sida som heter BM Town (Länk där verkar ju finns en hel del godis som är bättre än M5 grejerna? för M5 har väl andra stötdämpare osv som är sviiindyra? jag tänkte på "KonigSport kit" (går att söka på det på sidan så kommer det upp direkt. dom måste väl vara bättre än M5 grejerna? men då såg jag att priset skiljer lite grand, så det måste vara någon skillnad på dom?

vad tycker du jag ska göra? köpa en färdig M5 med antagligen slitna grejer som kanske behövs bytas eller en billigare 540 och utrusta den med bättre grejer?
au
362
audidriver
540iAT -97
ärligt talat så är nog det mesta som finns på marknaden idag bättre än orginalgrejerna som satt på vid tillverkningen 1992.
Anledningen till att man vill köpa nya EDC-dämpare för 40000 är för att hålla bilen orginal. Om man inte bryr sig om det så finns det bättre grejer till en bråkdel av priset. Man får ju fimpa nivåregleringen och man har ju ingen funktion i knappen i kupen som ställer sport/komfort.
Jag är själv mycket tveksam till att betala såna pengar om mina dämpare skulle gå sönder, trots att min bil är i mycket fint orginalskick. Det tråkiga med att sätta på eftermarknadsgrejer är att bilen blir oattraktiv ur entusiastsynpunkt, men å andra sidan får man aldrig tillbaka pengarna för nya EDC i alla fall vid en ev försäljning
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.