AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.464

TM-Chiptuning 316i. Någon med erfarenhet?

Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Tänkte höra med er här om det är någon som har erfarenhet av T.M.C.´s chip. Det gäller en 316i E36. Enligt informationen på deras hemsida skall chippet ge enligt följande: 316i E36-75 kw 102hk-165Nm ÖKNING:
12 kw/16 Hk-185 Nm.

Låter som en ganska svår uppgift att "hitta" 16 pollar i en 316 eller? med så pass enkla medel...

Ni med erfarenhet och åsikter, träd fram!

//Nisse
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Ojoj nu har du satt igång ngt. =)
Det låter mycket på den motorn...

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
jo jag tycker också det låter lite som önskesiffror...

är så nöjd med bilden som den är nu men skulle inte tacka nej till lite mer skjuts om än det kanske knappt är märkbart...men jag vill verkligen inte att det missgynnar motorn i längden... mest det jag är rädd för...

men men, någon som provat deras chip på en 316?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
någon som provat deras chip överhuvudtaget?
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
verkar inte vara ett allt för poppis chip bland alla här...???
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
enlig jocke's sida (itsfun.nu) så är väl effekt ökningen ca 8 hp

--- saxat --------------------------------------------
motorvolym: 1596 ccm, comp: 9.7:1

utan chip: effekt: 75 kW/102 hk, vrid: 150 Nm
med chip: effekt: 81 kW/110 hk, vrid: 165 Nm
-------------------------------------------------------

tror att detta är närmare sanningen

########
# PAJALA #
########
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
jo det låter ju lite mera rimligt! någon som kör med itsfun chip här? intressantast vore ju att höra någons utlåtande som har det på en M43 då...
Be
40
Beemer-91
525i 24v -91
jag har chipat min 525 e35 24v hos tmc och jag är mkt nöjd. vart en märkbar skillnad, mkt snabbare svar o acc. o med tanke på priset 1500:- så var det värt det. men var lite oseriöst, firman ligger ju i tyskland så dom var på ett hotells parkering i hägersten utan att dom visste om det så känndes lite konstigt. men fick ju chipet monterat så jag är nöjd. såg förresten att dom hade nån svensk återförsäljare nu.
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Beemer-91: Ok! det låter ju inte så tokigt! men jag vet inte om jag är ute och cyklar men känns som att det borde vara aningens lättare att hitta några elektroniska hästar i en lite större snurra, fast jag vet som sagt inget om det...

Dom har en återförsäljare i e-tuna numer. de söker även fler.

mailade TMC och fick till svar: Effektökningen för din bil är 15 Hk och 18 Nm, monterat och klart är priset 2.500 kr.

Garanti på programvaran i 2 år samt original tillbaka om så finns önskemål.

låter ju fortfarande som fantasisiffror för mig med tanke på att itsfun ska ge 8hk/15mn + och tycker det verkar som dom är ganska seriösa och ärliga, iaf på deras hemsida.

nåväl, kluven är man. det som talar för TMC är ju att man kan byta tillbaka till originalchip om man inte är nöjd kostnadsfritt...alltid nått
Be
40
Beemer-91
525i 24v -91
19hk o 25 Nm skulle de ge till min bil, men kan inte säga om siffrorna stämmer. Det vart en märkbar effektökning iaf. mkt piggare.

vad tar itsfun för chippningen? kan tänka mig att dom är mkt dyrare.
l
äs lite i gästboken på tmc hemsida. kanske nån som har chipat en 316 och skrivit något.
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
itsfun tar 2500 monterat och klart. så det är samma pris, dom har dock även lägsta prisgaranti.

har kikat lite i deras gästbok, och det är en som har skrivit ett inlägg om sin chippade 316, men han hade även bytt kam, avgas mm.

är medveten om att siffrorna som står antagligen inte riktigt stämmer, men det är sånna resultat som du skriver att du upplever man vill åt.
helt seriöst, satsa pengarna på bensin och en service istället.

att ge sig på att chippa och trimma, då är kanske inte 1.6 (1.8an) an att rekommendera, vill inte klanka ner, men spara pengarna och byt upp dig i modell när du har råd istället.

/mvh jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.