|
|
|
|---|---|
|
Tjena Jag planerar att åka ner till ringen i höst för att köra några varv. Frågan är: vad blr man kolla upp på bilen innan man åker, det är ju roligare om inte bilen pajar på vägen. Jag har en E36 M3 3,0 som gått 19.300mil men fungerar bra bortsett från lite konstiga avgasvärden (se separat tråd). Bilen är rätt modifierad med Porsche bromsar, PFC belägg, stålomspunna bromsslangar, Powerflex bussningar, H&R coilovers, ställbara stag under, fjäderbenstag fram och bak, Avon ZZR däck, och aningen styling. Bilen är ny servad insp 2, men fick några trista 2:or på besiktningar (avsaknad av nummer plåt fram, tonade sidoframrutor och avgasvärden lite höga). Det jag vet måste åtgärdas är hardyskivan som ser ut som ett råttbo och plattan till stötdämparfästet (under fjäderbenstornet) är sprucken. Hur vet man att kopplingen eller diffen mår bra? Bilen känns tight (stötig) och bra. Finns det någonstan man kan få en bedömning av motorn, typ gå ner med optisk kamera och kika på ventilerna osv. MVH Richard | |
|
Jag är ingen "expert" men oavsett var eller vilken bana är det en förutsättning att bilen känns driftsäker under körtiden. Kolla vätskor, att delar på bilen sitter som dom skall osv. Finns oändligt med punkter att kolla men jag tror att du själv egentligen vet precis vad som kan vara en brist på din egen bil. Obligatoriska saker att ha koll på innan är ju självklart bromsar och däck. Allt handlar om vad du tänkt prestera. Att du saknar regplåt spelar ju ingen roll såvida du inte anser att den väger på tok för mkt och därför plockats bort. Ingen känner din bil bätttre än du. Kolla därför extra noga på det du själv anser kan vara eller bli ett problem! |
|
|
Tack. Visst vet jag vad jag går igeonom inför vanliga banträffar, men sen har vi det där med v-låda, bakaxel osv som jag inte ens vet hur man kontrollerar. Motorn skulle jag vilja få bedömd av någon erfaren. Bromsarna är nya, liksom vätska och stålomspunna slangar. Däcken har bara gått två banträffar (150-200mil) och ser fortfarande relativt fräscha ut. MVH Richard |
|
|
Serva den innan du åker ner, gärna insp 2 med ventiljustering. Skulle kännas bra för mig iaf. Kolla oljan ofta och ha gärna nivån på övre halvan mellan sträcken. 3.0an har ju inte skvalpvägg i tråget så har du lite olja kan den suga luft = ras. Flåklypa |
|
| BROMSAR OCH DÄCK, Skall du köra mer en ett varv måste du ha fräscha däck, kör man fort så är de inte all bromsar som håller hela varvet. | |
|
Tänkte nog köra upp till 10 varv, börja långsamt för att lära mig banan och sen några snabba, men med vila emellan för gamla bilens skull. Insp 2 med ventil just gjordes i April, har bara kört till och från och på BMW Spring break och Gelleråsen träffen med BMWSC. Däcken, bromsbeläggen och bromsvätskan har också bara gått så långt. Jo det där med 10 varv, allt hänger ju på hur kul det är, risken finns väl att det kan bli fler. MVH Richard |
|
|
har du org, bromslangar och belägg så kan de funka dom 4-5 första varven, OM du vilar emellan, är grejorna orginal så finns chansen att efter ett hårt varv att bromsarna tar väldigt dåligt under sista delen av banan. Kör banan på nåt spel, typ ps2 eller nåt, lär sig lite faktiskt. Men den otroliga höjdskillnaden kommer överraska dig. Lycka till och ha så kul. |
|
|
som 328CIA säger så kommer bromsar&däck att ta mycket stryk även om man inte pressar 100% körde min Boxster och där hade jag inga problem med mina bromsar men däcken hade klart blivit några mm mindre fick chansen att åka med Wolfgang Kaufmann i en Volvo S60 T5, "holy cow" vad det gick, blev t.o.m. lite rädd om Volvo pallade med i kurvorna och dom hårda inbromsningarna. |
|
|
Skulle vilja säga att bromsar och däck tar mindre stryk på Ringen än på en bandag på någon av de svenska banorna. Men det går ju mycket fortare på en del partier på Ringen så att bilen ska vara ordentligt genomgången innan är ingen nackdel. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Någonstans vid Kallenhard (backen ner mot Adenau) tog mina bromsar slut varje varv... men strax därefter kommer den långa backen Kesselchen vilken kyler bromsarna väldigt bra så man kunde börja åka igen :-) Bromsarna var dock helt original förutom bromsvätska som klarade lite mer värme. Men du verkar ju ha riktiga bromsar så det ska nog inte vara nån fara. Det känns som det blir mycket hårdare krafter på bilen på Nürburgring än på svenska banor så det där med sprickor i stötdämparfästet låter inge vidare. Hjulupphängningen måste vara i toppskick! Och du vill inte att det ska spillas några vätskor på banan... vad jag har hört så är det dyyyyrt om dom ska börja sanera och i värsta fall stänga banan en stund. Ha så roligt när du åker ner! Jag och Daniel (328CIA) åker ner 27/7 (om 2 veckor) om vädret inte är allt för kass... du kanske ska hänga med redan då? /Magnus Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
|
Pumap gärna fram lite ny, frisk bromsvätska, typ nån halv dec ur varje ok! Sen antar jag som tidigare nämnts att chassiet/hjulupphängning bör nog vara i bra skick... så byt topplagringen/stötdämparfästet som jag antar var sprucken. mvh Conan |
|
|
Byt alla vätskor (byt gärna motorolja efter du är hemma också), byt servoolja om du inte gjort det innan. En del e36:or och framförallt e39 har haft problem med kokande servoolja vid hårdkörning och varmt väder nere på ringen. Kolla/justera ventilspel. Kontrollera bromsar (ha med dig extra belägg om du ska åka mycket). Byt saker du vet med dig är på "sista versen", bussningar etc. Plocka med: Lite bra att ha verktyg Lufttrycksmätare eller luftpump för att justera lufttryck Olja och färdigblandad glykol Bromsvätska och luftningssats Förståndet /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Tack för mycket bra tips. Jo förståndet är väl bra att ha med sig. Det är lätt att hornen växer ut, har jag märkt på svenska banor. Färdigblandad glykol!? jaha! Z3 Magnus det vore kul att åka ner redan nu, men jag har en del resor inbokade (med familjen) och jag måste laga bilen (byta topplagringen, en lambdasond är paj, hardyskivan och i samband med den kanske även byta ut kardanaxeln mot en CV-axel (jag jobbar på GKN Driveline och vi tillverkar i stort alla drivaxlar/CV-axlar i världen för personbilar, så jag kan göra en som passar som ersättare för kardanaxeln, blir en lättare och bättre konstruktion)). Anledningen att jag frågar om checklista är för att jag inte ska glömma något fundamentalt. MVH Richard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.