AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.984

Fläktmotor byte E46

Har haft bilen inne på felsökning.
Har bla haft problem med missljud o fläkten. Det kurrar.

Dom kom fram till att det var ett lager i fläktmotorn som håller på att ge upp.
Och det var inte lite dyrt att laga ca 4500 med jobb.

Någon som vet om man kan byta det själv?? eller är det något man måste lämna in.

MVH Thomas
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
vilken fläkt? är det kupefläkt eller kylarfläkt? bytte fläktkoppling och fläktblad på min 328 för 1324kr på verkstad
Jag var lite otydlig.
Kupe fläkten ska det vara.

An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!
Jag har oxå haft problem med att det låtit om kupéfläkten, dock har ljudet varit av en mer "kvittrande" art. Har haft samma fel på båda mina E-46:or och löst det genom att helt enkelt smörja upp lagren i fläkten. På den första höll det i ca 4 år sen såldes den vidare och den andra har varit tyst i ett halv år nu. Kan ju vara värt ett försök innan man lämnar in bilen för en ganska kostsam reparation.

Anders
Iw
63
Iwdal
Z3 2.0-01 svart
320i -00 Silver
Vad har du använt när du smörjt, var det krångligt att komma åt?
Ja hur kommer man åt den.
Ska testa och smörja upp den är absolut värt ett försök.

//Thomas

Jag har också smörjt eftersom fläkten började kvittra på mellanvarv. Det är fortfarande tyst ca 1000 mil senare i alla fall.

Man kommer åt genom att ta bort kupéluftfiltret, "baljan" det sitter i och ytterligare ett plastsjok på torpedväggen.
Jag använde en gammal hederlig oljekanna med pump och en lång böjlig pip på. Ett par droppar olja på fläktmotorns axel på båda sidor. Jag hoppas att kapillärkraften drog in olja i hela lagren.
Jag använde vanlig motorolja. Smörjoljor på spray brukar vara alldeles för flyktiga, och då kommer gnisslet snart tillbaks igen.
Hej
Jag kanske har samma problem som du beskriver, docj slutar ljudet då man styr upp varvtalet på fläkten. Man har genomfört felsökning och kom fram till attt det var fläkten. Just hämtat bilen efter rep och upptäcker att det är samma fel fortfarande!!
Typiskt att det är helg så jag får vänta till tisdag och meddela att det inte är fläkten utan ngt annat som kommer från fläktsystemet. Jag tror att det är ett såjäll eller motsvarande som inte stänger eller öppnar ordentligt. Har någon annan något förslag vore jag tacksam.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.