AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
806

Värdering 525iAM -03 E39

Hej!

Funderar på att sälja min 525iAM -03 E39 med M-pkt och det som ingick till M-pkt samt steptroniclåda.
Har gått 10000 mil och är svart metallic. Fint skick. Vad är lämpligt annonseringspris samt rimligt försäljningspris?

/Samuel
Mitt råd är att använda det försäljningspriset annonspris eller på sin höjd något högre annonspris. Själv har jag aldrig ringt på något som jag anser vara kraftigt övervärderat, men vi är alla olika.

Mvh
Mikael
Sårri det blev fel ovan. Det skulle stå "...att använda försäljningspriset som annonspris..."

Mvh
Mikael
Vad bör priset i så fall sättas till? Kanske 135' eller vad tror ni man kan få ut?
Jag håller med "mikaelodoris", har tidigare räknat in en 10%ig prutmån på utgångspriset på de bilar jag sålt men det verkar som att väldigt många köpare undviker prutning och fokuserar på bilarna med lägst utgångspris.

(Jag tillhör dock inte denna grupp...:-)

Bilpriser "säger" 142-154kkr vid privatförsäljning. De har legat hyffsat nära sanningen på de bilar jag sålt.

Är inspektion 2 gjord nyligen? Det brukar vara dags för denna vid 10000mil och den kostar ju en slant.

Jag hade testat med 140kkr och kollat responsen. Tror att bilen är hyffsat lättsåld tack vare kombinationen steptronic samt M-sport.

Sätt ut den på blocket, där brukar responsen vara bäst.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har inte hundra koll på sedanmodellen men tidigare erfarenheter säger att bilpriser värderar M-paketet väldigt lågt. Enkelt att testa genom att bara ändra markeringen på det fältet. Stämmer detta fortfarande så skulle jag inte lägga mig under bilprisers pris som utgångspris, åtminstonde i ett första försök. M-paketet bör ju åtminstonde ge 10-12' mer än en bil utan detta.
135' för en 03:a med 10.000 mil låter väldigt lågt i mina öron.

___
//Ulf
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej Samuel!

Tycker att 135 låter väldigt lite, testa med ca 149 tkr istället.

Har själv en likadan fast min har gått ca 12000 mil och manuell ist.

Skulle jag sälja min bil hade jag nog satt ut bilen för ca 145tkr.

Lycka till med försäljningen.
Tack för alla svar!

Står i valet och kvalet mellan att sälja i år eller vänta till nästa sommar. Funderar på att köpa en E60 och frågan är om mellanskillnad är mindre eller större om något år?

Bilen är svensksåld men det kanske ni antog.
Den nyare/dyrare bilen faller fortare räknat i kronor, men även procentuellt (dvs både i absoluta och relativa tal lönar det sig att vänta). Därför blir mellanskillnaden lägre om ett år allt annat lika.

Mvh
Mikael
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Krasst ekonomiskt så lönar det sig i nästan alla fall att vänta oavsett om det gäller bilar, platt-TV eller datorer men samtidigt så måste man då och då unna sig lite kul också. När det gäller E60 så beror det ju lite på vilken modell och hur ny vagn du funderar på. Tänker du på en i prisklassen 200-240' så är nog värdetappet hugget som stucket jämfört med din 525:a men är prisklassen mer uppåt 350-400' så är det många kronor att spara på att vänta ett år.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.