|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Klart man ska låna till en bil, har man dessutom hus gör det typ 50 öre i månaden. Man lever bara en gång... | |
| Japp, man lever bara en gång och den gången har jag tänkt mig att inte kasta bort för mycket pengar på räntor. Vet inte hur det går till om man vill ha 50 öre/mån i ränta på ett billån. Du får gärna höra av dig med en beskrivning :)) Mitt hus är relativt nyköpt också så en bil på huslånet skulle nog innebära topplån dessutom. | |
|
Ja det är bara att välja själva...Räntor eller rep. Men så finns det ju småbilar också som det inte står Bmw på... om man nu vill kompromissa. |
|
|
Anders-72, har man en högre alternativ avkastning på sina pengar än det kostar att låna är det inte så dumt att låna. Har själv mina bilar kontantbetalda mest för att det känns bra, inte för att det nödvändigtvis är det mest ekonomiska. |
|
| Simon_en, Visst är det på det viset, men då är det ju lite gambling eftersom det är svårt att hitta en säker placeringsform som ger högre avkastning än låneräntan. Men visst finns det pengar att hämta om man vågar lite också. De flesta med pengar på fickan har vågat satsa en del, helt klart. | |
|
Beundrar din livssyn Anders-72.. Själv har jag tagit stora risker med husköp men som har visat sej vara bra på sikt. Är av samma årskull som du men jag lär inte vara skuldfri om 15 år, men jag tror att det kvittar om inte räntorna löper helt amok med 4-5 procent. De flesta har inte 70-100.000 kr att lägga kontant på en bil utan måste låna. Lägger man till en 1000-lapp i månaden får man en mycket bättre bil...( förhoppningsvis ) |
|
|
Phaser, det är ett mål med att vara skuldfri vid 50, men vi är inte där än.. Misslyckas jag får jag väl sikta på skuldfri pensionär då :) Du säger att de flesta inte har 70-100´ utan måste låna. Då måste man även vara beredd att kanske betala 100-130´ innan man är klar. Har man lite "tur" med utfallet behöver man kanske bara spara 50000:- och med rätt placering få ut dom 70-100´ till bilen, med den skillnaden att man bara köper den bil man har råd med för stunden. Jag anser mig själv inte haft råd med min bil som jag köpte för ett par år sedan om jag förutom köpeskillingen skulle behöva betala ränta dessutom. Så resonerar jag, även om jag troligen retar upp sånna som tycker jag är lite "eljest" :)) AE |
|
|
Nä, låna pengar är det inte tal om överhuvudtaget, så den disskutionen kan ni lägga ner i den här tråden iallafall... Jag var och kollade på en bil nyss som verkade ok. Lite för dyr, men så var det på en bilfirma också. Jag åkte bara dit för att ha lite och jämföra med. Jag kunde dock inte provköra den, för det var någon vajsing med elen eller vad det var... Men han sa att jag skulle komma in nästa vecka så kunde jag provköra den. / Leon |
|
|
Sorry B-M att vi avvek lite från ämnet. Helt i onödan dessutom! Alltid bra att ha några att jämföra med. Lycka till med köpet. AE |
|
|
Jaja, Jag vet att det finns människor som är fullständigt livrädda för lån. Ibland till klar överdrift. En sak kan man säga. Dessa människor är mycket sällan entreprenörer eller företagare. Visst, lite gambling är det i livet och med lån, absolut. Men man lever bara en gång och det är definitivt en väl avvägd risk jag är beredd att ta (lån alltså). Men så länge som det finns ett övervärde i borätten eller i huset jämfört med lånet är det inget att bekymra sig om alltför mycket. Då riskerar man inte skuldsätta sina efterlevande. Om alla sorger och bedrövelser skulle kasta sig över en får man i värsta fall sälja sitt hus eller bostadsrätt. Jag nyttjade mitt bolån när jag skulle köpa bil samt renovera min lägenhet. Som lån betraktat blir det mest fördelaktigt att göra så. Bäst ränta och man väljer amorteringstakt själv. |
|
|
Entreprenörer och företagare investerar väl med lånade pengar, för att utveckla en verksamhet. Tror inte det är så många av dom som sitter med jättestora privatlån och när dom renoverar lägenhet så har jag min uppfattning om vad dom fakturorna hamnar :) I Stockholm är det nog ett annat att baka in en bil i ett bostadslån, med lite mer värdeökning på bstäder. Här ute i skogen köper vi villa på 160m² för 500´ vetu ;) AE |
|
|
Då har du ju genast bättre förutsättningar B-M med tanke på att försäkring och boende blir billigare...( bara du inte krockar ) Utan lån har du ju inte iheller några löpande fasta kostnader. Andrahandsvärdet behöver du nog inte bry dej så mycket om iheller då bilen redan sjunkit så mycket att E34:an snart kostar det samma ( eller mer ) Bilen KAN alltså inte rasa 25000kr/år om den inte rasar. Mina höga kostnader på rep. beror ju delvis på att inget är bytt tidigare samt att jag lämnar bilen till Bmw verkstad...( Fixar alltså inget själv ) Vet att det finns många bilar till salu men jag letade ändå länge efter rätt bil då de flesta inte "höll" måttet enligt mej...eller så var de sålda. Letade först hos bilhandlare men då de bilarna inte verkade bättre trots ett mycket högre pris så letade jag privat. Fick på så vis en 2 år nyare bil som gått mindre och som var i bättre skick för samma pris.. Oj Anders-72...det priset kunde jag också klarat av...Här täcker den summan bara i bästa fall "momsen" |
|
|
Ja, eftersom jag fortfarande bor hemma, men ska antagligen flytta innom ett ahövår och kanske ska börja plugga om ett år så är inte lån något jag riktigt vill binda upp mig på... :P När jag köpte min 318 var det lite av ett impulsköp för att jag behövde en bil snabbt, men nu när jag har en så ska jag ta tid på mig, och få en jag verkligen vill ha. Jag har inte riktigt pengarna jag behöver än heller, men det är ändå kul att börja se sig om och provköra lite ;) Tack för alla tips och råd! både ris och ros. Keep up the good work! :) / Leon |
|
|
Jag har tittat runt lite på blocket och så nu, och har en liten fundering. Några av dom jag har kollat på har gått över 30 000 mil. Är det något man ska akta sig för, eller behöver det inte vara någon fara så länge man kollar att den har varit servad ordentligt, och den går bra i motorn? /Leon |
|
|
en e-39:a som gått över 30000 mil är ingen fara, förutsatt att de tidigare ägarna har hållt efter den. Bensin förbrukningen skiljer ungefär 0.1/mil försäkring beror på. Köper du en -96 -97 och inte bor i någon storstad så blir inte den speciellt dyr heller. Betalar själv 5700:- helår för min och då bor jag i en större stad och har allt man kan få på sin bilförsäkring. Jag har haft min i två år nu och den har kostat mig ungefär 3500:- i reparationer samt 2000:- i service (förstår inte varför man skall betala BMW 400:-/l för oljan) som jag utför själv. |
|
|
En bil som har gått 30.000 mil betalar du ju mycket mindre för än en så kallad 12.000 milare. Har bilen gått långt så är den också bra påkostad...pratar av egna erfarenheter. Tydligen verkar många ha fått kännbara rep. redan vid låga mil vilket förmodligen innebär att bilen har gått längre äv vad som står på mätaren och/eller har gått hårt på dåliga vägar/stadskörning e.t.c Milen behöver du i sej inte oroa dej för om du är säker på att de stämmer och det finns underlag för dem. Köp hellre en nyare dokumenterad långmilare för ett bra pris än en överprisad "lågmilare" som är äldre. Milen är som sagt inte en garanti för att något snart går sönder. Kan "orsaken" vara Smerto att många drar sig för att köpa bilar som inte har en korrekt servicebok..??..( Givetvis en fråga om bilens pris ) Dessutom kostar väl inte oljan 400kr/litern...( vem..hur...varför? ) Brukar själv betala ca 1400 kr för en oljeservice och det går åt 6.5 liter + ett oljefilter...( kan inte köpa oljan själv till det priset.) Oljan är enligt mej det sista som det skall snålas på... Dessutom tror jag inte att Bmw slår på "Longlife" olja på bilar innan -99 ?? Vanlig helsyntet borde räcka.. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Akta dig för att provköra sen är du såld ;) Att jämföra en gammal E36a med en E 39 är som att jämföra en Jaguar mot en mazda..;) |
|
Too late! ;) Jag är redan såld! Var och provkörde en 523 -97:a, och det går ju inte att jämföra med min gamla översänkta stötiga 318. Snacka om komfort! En sån ska ja ha! :D / Leon |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Okej då var det kört ja..haha Åkte på samma sak.. själv hämtar jag min 523i 99 ikväll. Men jag tror det är bra bilar bara man hittar en fin. Tillslut hittade jag en som var svensksåld också då försvann genast mycket problem ;) |
|
Själv åkte jag för att köpa en Passat kombi Tdi -02 hos en handlare men då det stod en 528it -98 närmast blev vi nyfikna på den...Handlaren sa att vi inte skulle prova den...vilket vi ( dumt nog? ) ändå gjorde. Efter det ansåg vi inte längre att vi ville ha en Passat. Tyvärr var 528:an inte så fräsch så jag letade lite efter både 523 och 528 och köpte den som verkade bäst privat. ( Till samma pris som den skabbiga 528:an ) Tyckte då inte att de extra hästarna märktes i 528:an ...kanske för att de var ifrån -98?... Passaten vore troligen ett billigare val totalekonomiskt men har man fastnat så har man... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.