AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.882

Sugen på att köpa e39

Sida 1 av 3
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Hej!
Jag har gått i bilbyte tankar nu ett tag och funderat på om jag kanske ska byta min 318, och satsa på en 5-serie. Isåfall en e39.
Det jag undrar är lite hur stor budget ni tror jag måste ha minimum?

/ Leon
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Räkna med ca 1500 per månad i snitt i buffert för reparationer, service, däck osv. Tips är att lägga undan varje månad för när pengar väl behövs rullar det på snabbt!
Sedan varierar försäkring ofantligt mycket beroende på ålder, läge, f-bolag mm. Förhandla med f-bolag, det lönar sig garanterat. Jag sänkte från 10200 till 5200 för helförsäkring på ca 10 telefonsamtal!
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ok.
Men kommer det att bli dyrare att äga än min 318 -92 jag har nu?
Visst blir det dyrare med försäkringen och bensin om jag köper tex. en 520 eller 525 som jag mest är sugen på. Men kommer det att bli dyrare om jag köper en 518 typ -96, -97?

Vad kan man komma undan med för inköpspris på en sådan? Jag har inte sån jätte budget, så får nog spara ihop lite till tror jag...

/ Leon
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
klart de blir dyrare.
5 serien är en tynge bil,den drar mer soppa o du får betala mer skatt&försäkring änn din 318.
Ska du ha en 518 som du nämner sist så gjordes dom till 96 om jag minns rätt o då är de en e34 som gäller....
en vettig 520 med inte allt för många mil på mätaren får du från 60-65 k
går du i skolan o så nu så behåll din 318 tills du får en fast inkomst o kan lägga pengar ifall något går sönder.
samt köpa en bra bil från början o inte den billigaste du kan hitta.
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Nä, e39:an finns visst inte som 518... Då får det isåfall bli en med lite större motor. E34 är jag inte intresserad av, så behäller jag hellre min.
Jag pluggar inte just nu, men vet inte riktigt vad jag kommer att göra om ett år eller så, så det smartaste är kanske att vänta och se. Men vad är det för kul i det?
Jag ska kolla runt lite och kanske åka och provköra en, o se hur jag känner.
Men kom gärna med fler tankar och förslag!

/ Leon
köp min 528 iM 00:a...
kostar mig kille 32 bosatt i landvetter 8500:- helåret helfärsäkring på LF.
drar 0,82 då kör jag mest motorväg i 140km/h tempo...
budget lägger jag på hög..dvs 500:- varje månad på ett "servicekonto"
serviceintervallen e grymt bra..2500mil...

Mitt råd e att köpa en 5 serie med full M optik
tex en 528...
tror du kommer dö i en 520 eller en 518...stor bil med tyngd samt klen motor e ingen hit...
528:an känns iaf rätt snabb....
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Riktigt så mycket pengar har jag inte. Tänkte mig mer en 520/523 -96/-97 någonting.
Men jag undrar vad det är för skillnad på 520, 523, och 525 om man tänker på drag resp. förbrukning och försäkring?
520;an kan väll inte vara slöare än min 318, eller?

/ Leon
ed
776
edge
520dT M -15
Kolla modellguiden här på autopower. Enligt den är 520i ngt snabbar än 318.
Kör själv 528i och är helnöjd, drar ca 0,8-0,9 vid normal körning. Hade ja varit du så hade jag satsat på en med större motor än 520.
kan bara instämma med edge....528 känns kung....lagom effekt o lagom förbrukning...o världsklass i komfort..iaf med full m optik
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ja, det skulle ju vara roligare med en 528 än en 520! Men hur mycket skiljer det i förbrukning/försäkring mellan 520, 523 och 528 egentligen?

/ Leon
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Vad är det förresten som bestämmer försäkringspremien mer än motorstorleken?

/ Leon
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Premien är väldigt individuell men bestäms av faktorer som
*Ålder & kön
*postadress
*hur bilen parkeras
*utrustning
*stöldbegärlighet
*hur ofta bilmodellen är inblandad i olyckor.

premien som alla 523 ägare betalar till bolaget ska täcka all de utgifter som 523 bilar genererar för försäkringsbolaget och så vidare.

__
Bilblogg:
Länk
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ok, tack!
Jag kollade vad försäkringen skulle kosta, och det skillde sig bara 400:- om året mellan 520 och 528. Det är det ju absolut värt!
Frågan är bara hur mycket mer en 528 drar?

/ Leon
525 blir ju inte av intresse för dej B-M( Om du inte vill ha en Diesel )då den först kom -01 och ersatte 523.
Skillnaden bränslemässigt mellan bilarna är inte så stor om de körs på samma sätt...Men troligtvis kör du en 528:a hårdare än en 520 och så kostar den mer p.g.a det.
Du har ingen användning för fantasisiffror angående bränsleförbrukning eller driftkostnader så räkna med att det kostar att köra lyxbil,..Bmw E39 är inget undantag.
EN "perfekt" bil kan lätt kosta dej 20-30.000kr på ett år bara på slitagedelar och då har Bmw ändå "billiga" reservdelar.
EN dålig bil blir din mardröm plus moms..
Du lär förmodligen inte märka vid köpet vilken som är vilken.

Kolla dessutom på försäkringarna igen då den lilla skillnaden inte stämmer
mellan 520 och 528.
Mitt inlägg ovan lät kanske lite "overkill" men se ett exempel.

körsträcka: 1500 mil/år x 11.99kr bensin = 17985 ( Om bilen drar jämnt en liter milen. )
Skatt: 2200 kr
Förs: ?

Räknat på en försäkringspremie på 5000 kr blir det tillsammans med bensin och skatt 25185kr eller 16.79 kr milen. ( Den dubbla förs.kostnaden och milen kostar 20.12 kr.

Sen skall bilen servas och underhållas vilket förståss är omöjligt att få ett pris på men själv bytte jag ifjor:

Bromsar runt om
1 Abs givare
2 krängningshämmare fram
1 luftslang till motorn
Vattenpump
Termostat
Generatorrem
Abs modul
4 nya Vinterdäck
2 nya sommardäck
Hjulinställning
Service Inspekt. 2

Kostnader 34.000 kr

Lägger man därtill en värdeminskning på 25000kr/år så blir totalkontot "ganska" högt. ( I mitt fall ca 16.70 + 16.85 = 33.55kr/mil
baserat på 3500mil/år.

Min bil har nu gått 24000 mil men dessa kostnader kunde lika enkelt ha förekommit efter 15-17000 mil och efter kanske 1500 mils ägande.

Realistiskt att tro är en milkostnad på minst 30kr/mil ( Då inte värdeminskning inräknad )
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Phaser, om man har haft ett så pass kostsamt år borde det rimligtvis följas av ett lindrigare år. Däremot är det kanske inte ovanligt att det första året som ägare på en beg. bil kan ha div. småfel som tidigare ägaren skjutit på att fixa p.g.a. försäljning. En värdeminskning på 25000:-/år räknat fr.o.m idag och framåt kommer man nog enbart upp i med en hyfsat lågmilad 03:a-04:a. Min 525:a har nog haft ung. 20-25000/år i värdeminskning de två år jag haft den, men nu är det även en äldre modell. Har själv förutom service köpt nya torkarblad, en beg. viskokoppling, bromsar runt om, växelspaksdamask, en länkarm och en hjulinställning för ca 9-10000:- mellan 7000 och 12000 mil. Jag tycker det är för mycket då jag var van med min gamla Merca som bara ville ha lite ny olja då och då och några småsaker.
Troligt är att när värdeminskningen avtar ökar reservdelskostnaderna, frågan är bara om det är i samma grad. Tror inte det.

AE
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ja, det där lät lite mycket tycker jag Phaser, men det stämmer säkert...
Men frågan är ju egentligen hur mycket dyrare det kommer att bli för mig med en e39´a om man jämför med min 318, e36´a jag har nu.
Visst, e39; an drar lite mer, och den kostar några hundra mer i försäkring om året, men det kan man ju leva med.
Men är reservdelarna märkvärt dyrare till en e39´a än till en e36´a?

Varför försäkringen inte blir så mycket dyrare måste bero på att jag fortfarande bor hemma, så jag ställer bilen på morsan, och vi bor i Värmlands urskog...

/ Leon
Re
111
Rert
e39 523
Äger en 523 E39, blandad körning körde jag på 0,7l milen inklusive stadskörning i rusningstrafik, ecodriving visst men välldigt bränslesnåla bilar är det ju
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ja, det är ju lika lågt som min 318! Så det är ju bra.
Jag ska in till stan nu och provköra en 523 -97;a. Ska bli roligt!

/ Leon
Visst är en del år kostsammare än andra men faktum kvarstår att det kostar de 16-20 kr milen om bilen inte går sönder eller servas alls.
Man kan köpa en bil som är nybes, nyskattad och nyservad så sjunker förståss kostnaden första året.

Min bil var/är "ovanlig" på så sätt att den är Svensksåld och med en tidigare ägare som hade kört ca 17500mil utan att byta något utöver service.
Vi kör också längre än medelsvensson.
Bilen köptes till ett lägre pris eftersom att det var en privatperson som sålde.
( Ca 30.000kr under bilfirma )
Räknat på två år och 7000 mil blir kostnaden 25kr/milen p.ga inget är bytat i år.
När bilen är såld vet jag den rätta värdeminskningen.

I kostnaderna har jag tagit hänsyn till att försäkringen har sjunkit i år
och att bilen var bes/skatt ca 6 månader till då den köptes..( samt ca 1000 mil tillgodo innan service )

Lycka till B-M men räkna inte med liknande ägandekostnader på något sätt som din 318.

Om du skall låna de pengarna som en äldre E39 kostar KAN det löna sej att köpa en dyrare...som har gått mindre..( Dock blir "andrahandsraset" ännu större )
Hellre betala av varje månad på ett lån till en bil som är värd det än att få chocknotor ifrån verkstaden.
En del av din ev. planerade buffert kunde då i stället gå till ett större lån.

PÅ köpet får man en nyare bil...

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Själv skulle jag inte låna alls till en bil. Den blir alltid mycket dyrare än en kontantköpt. En bil är en konsumentprodukt som sjunker för fort i värde för att ett lån skall vara försvarbart. Skillnad med en samlarbil. (Har hus och siktar på att vara skuldfri vid 50 :))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.