AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.516

Ta bort främre ljuddämpare o dB?

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Hej

Ska inom kort byta avgas på min E34, den gamla har inte långt kvar...
Har köpt en ny bakre burk o funderar på att ta bort främre o ha bara rör där.

Frågan är: har någon gjort nåt liknande på sin E34 o hur mycket mer låter det?
Vill få skönare ljud men vill inte väcka hela kvateren när kommer hem mit i natten :)

MVH Peter

BMW - Beroende Med Wilja!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,har visserligen ingen erf. av din vagns avgaskonstruktion,men generellt sett så är den främre burken till för att få "rätt mottryck" och den bakre mest för ljudets skull...Sååå,tänker du köpa original slutburk, så tror jag att det spelar mindre roll för ljudet vad du monterar fram s.a.s....MEN beakta att den KAN bli "lite fel" mottryck med raka rör efter kattarna.Dvs det kanske inte blir så "optimalt" mht effekt o bränsleförbrukning osv med det montaget..

Gissar nu bara...

Mvh Janne.

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Är den bara för mottryck? Inte undra att den börjar läcka... ;)
Har köpt en slutburk på Simons/RAY i Ljungsarp(fått bra pris o rabbat när jag var där) o tänkte ha bara den.
Om det blir mer effekt eller inte det struntar jag i. Bara motor mår bra o låter gott så blir jag nöjd.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...det var just det,dvs OM motorn verkligen mår bra av detta..Inte alls säker på det tyvärr..

Men kanske någon annan säkert kan svara på det?

Mvh Janne.
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
kan inte svara säkert...men prova häng på nya simonsdämparen och kör lite...om du gillar soundet så är det väl bara att behåla den främre...eller byta ut den då om den var slut...
Transocean
Hej Grabber! Det kommer att låta betydligt mera. Jag har ferritas slutburk och ingen mittre dämpare, mina grannar påstår att jag stör deras nattsömn när jag slår i gång motorn 04.00 på morgonen (och jag tror att det stämmer). På låga varv när du segdrar mullrar det helt för jävligt inne i bilen, det är nästan störande. Och andra sidan låter det helt underbart från 5000 varv och uppåt!!!

Skulle jag byta system idag skulle det definivt bli något med en mittre burk.

Juha
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Transocean: är den slut burken ungefär lika stor som orginal eller mindre?
Det låter mer med mindre burk...
04.00 på morgonen? He he samma tider här :)

Transocean
Den är lika stor om inte en aning större. 13 åriga kepskillar tycker den låter kanon...
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Dom ja! ;)
Här köpt på skroten en beg. främre i gott skick som satt på en 525:a så vi får se hur det blir med båda.

Tack för hjälpen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.