AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.014

När skall främre fläkten starta?

An
20
AndersHj
Z3 2,8 Roadster -97
Hejsan
Jag har en Z3-97 med 2,8 liters motorn. På denna sitter det ju en kylfläkt direkt framför motorn med sedan sitter det en stor direkt innanför motorhuven.
Träffade i går ett par killar (Miata-ägare) och dom menade att kylfläkten som sitter längst fram bör gå igång när jag stannat och stängt av motorn för att kyla ner hela motorrummet när fartvinden slutat blåsa. Är detta korrekt? Jag kan inte dra mig till minnes att jag hört någon fläkt gå igång när motorn stängts av på BMW:n. Däremot har jag för mig att så var fallet på några SAAB-Aero jag haft.
Har jag fel på fläkten/termostat i min Z3? Tempvisaren står alltid i samma läge när jag kör och motorn gått upp till arbetstemperatur.

Anders
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Att fläkten går igång när motorn stängts av har jag aldrig varit med om på någon BMW överhuvudtaget, däremot startar den ibland när jag kör väldigt långsamt.

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
An
20
AndersHj
Z3 2,8 Roadster -97
Tack för det Masten. Jag var lite konfunderad. Det var kanske bara några avundsjuka Miata-ägare som vill skrämma mig. :-) (Nu får jag väl på nöten för den kommentaren)

Anders
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Det gäller bara turbobilar vad jag vet. Några bekanta som brukar lämna sin bil på tomgången efter lite hård körning just för att turbon blir så varm...
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Och ja, stänger man av bilen så kan fläktarna forsätta snurra om den är tillräckligt varm.
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Nu är jag jäkligt ovetenskaplig, men jag tror den främst går då AC:n är på. Min la då av direkt när jag stängde AC:n. I övrigt har den aldrig gått med motorn avstängd, så ta´t lugnt du...... ;-)
Visa användare
20
Fritzonz3m
Z3 M Coupé -99
Jupp, den går när ac:n är igång

Mvh Fritzon

Woman get laid, men get screwed!
ca
130
carpenter
Z3M Roadster -97
Hörde att man kunde ta bort skiten för att spara vikt ?????
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
carpenter -> den finns där av en anledning. Inte så kul att motorn kokar och går varm om du sitter fast i en bilkö som rullar sakta någon timme en riktigt varm sommardag.

Finns en hel del andra prylar man kan ta bort för att göra bilen lättare innan man börjar överväga att ta bort kylfläkten...

/// Viktor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.