|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Jag har en Z3-97 med 2,8 liters motorn. På denna sitter det ju en kylfläkt direkt framför motorn med sedan sitter det en stor direkt innanför motorhuven. Träffade i går ett par killar (Miata-ägare) och dom menade att kylfläkten som sitter längst fram bör gå igång när jag stannat och stängt av motorn för att kyla ner hela motorrummet när fartvinden slutat blåsa. Är detta korrekt? Jag kan inte dra mig till minnes att jag hört någon fläkt gå igång när motorn stängts av på BMW:n. Däremot har jag för mig att så var fallet på några SAAB-Aero jag haft. Har jag fel på fläkten/termostat i min Z3? Tempvisaren står alltid i samma läge när jag kör och motorn gått upp till arbetstemperatur. Anders | |
|
Att fläkten går igång när motorn stängts av har jag aldrig varit med om på någon BMW överhuvudtaget, däremot startar den ibland när jag kör väldigt långsamt. /Masten Besök gärna min blogg! Länk |
|
|
Tack för det Masten. Jag var lite konfunderad. Det var kanske bara några avundsjuka Miata-ägare som vill skrämma mig. :-) (Nu får jag väl på nöten för den kommentaren) Anders |
|
| Det gäller bara turbobilar vad jag vet. Några bekanta som brukar lämna sin bil på tomgången efter lite hård körning just för att turbon blir så varm... | |
| Och ja, stänger man av bilen så kan fläktarna forsätta snurra om den är tillräckligt varm. | |
| Nu är jag jäkligt ovetenskaplig, men jag tror den främst går då AC:n är på. Min la då av direkt när jag stängde AC:n. I övrigt har den aldrig gått med motorn avstängd, så ta´t lugnt du...... ;-) | |
|
Jupp, den går när ac:n är igång Mvh Fritzon Woman get laid, men get screwed! |
|
| Hörde att man kunde ta bort skiten för att spara vikt ????? | |
|
carpenter -> den finns där av en anledning. Inte så kul att motorn kokar och går varm om du sitter fast i en bilkö som rullar sakta någon timme en riktigt varm sommardag. Finns en hel del andra prylar man kan ta bort för att göra bilen lättare innan man börjar överväga att ta bort kylfläkten... /// Viktor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.