|
|
|
|---|---|
|
Hej, i våras skaffa ja mig en m5 e39 -99, hann köra ca 1 månad. Låg o körde på landsväg lite halvfort, ca 150 på 6an. Sen tittade ja i backspegeln och såg att de rök vitt bakom bilen, saktade in o stannade. Lät bilen stå på tomgång, gick bak o kolla bakom bilen om de rykte ur avgassystemet, men de va inte någe speciellt tyckte ja. Öppnade huven o såg att de har sprutat olja på högersidan av motorrummet. Stängde av och bogserade hem den. Nu har den stått ca3 månader utan att ja ens tittat på den pga av flytt. Idag torkade ja rent i motorrummet och fyllde på olja, starta den o lät den gå på tomgång ett tag, tycker de låter normalt, lite vanosknack som va innan de här hände oxå. Ja rullade ut från carporten och de spruta ingen olja va ja såg, allt verkade normalt. Sen körde ja med bilen ca 700 meter, stannar o öppnar huven. De ryker ganska mycket från höger motorhalva. Stängde av o rullade in den igen. Bilen funkar helt normalt utan oljud. Rappt gassvar och inge blödder. Vad är de som har hänt? *Spricka i motorblocket? *Spricka i toppen? *Sprucken topplockspackning? * Eller nån oljeslang eller nåt liknande om de finns nåt sånt? Snälla hjälp med snabba svar. Mvh Emil | |
|
min spontana tanke när jag läste vit rök ... vatten i förbränningen.... sen när jag läser att det läcker olja i motorrummet så skulle iaf. jag mistänka topplockspackningen.... börja med att motortvätta och försök se var det läcker olja och gör ett komptest på den.. det borde avslöja en trasig toppackning (men inte säkert) Mvh Janne |
|
| De va de första ja tänkte när jag tittade i backspegeln oxå. Men de är inget vitt klegg i oljan, ja tror att röken kom utav att de droppa ner på avgassystemet och sen drog vinden med röken bakom bilen. De är min teori, men ja skulle bli överlyckling om de bara är topp-packningen :) | |
Smiley© |
Du borde kunna lokalisera läckan om det läcker olja från motorn. Titta efter var oljan är och gör rent stället du tror oljan kommer ifrån, starta motorn och låt den stå på tomgång och se om det läcker ut där du tror det läcker olja, ev små varva lite efter att oljan har blivit driftsvarm om läckage inte har uppstått innan dess. Jag har aldrig meckat med en E39 så jag vet inte vad som brukar läcka på dom, men ventilkåpor är ju vanligt att det läcker på många olika motorer så där skulle jag leta först iaf. /Thomas |
|
Kan de vara så enkelt som ventilkåpan? Kan den paja bara så där under körning? De är ju inte nåt som krypit fram, de kom på en gång. Och när ja hade fyllt på olja så va de olja på stickan exakt som de ska vara, när ja hade kört 700 meter o stannat så va de på minimum. Vet att de ligger olja kvar i topparna o så, men så mycket borde de inte skilja, vart tar oljan vägen? ser inte att de droppar nåt under bilen heller. Tack för svaren, ja är tacksam för alla svar :) |
|
Smiley© |
Nja, om så mycket olja försvinner så fort så låter det som om det är något som är trycksatt som läcker olja, alltså inte ventilkåpan tråkigt nog. Som sagt vet jag inte hur motorn ser ut eftersom jag aldrig meckat med dom så det e svårt att tipsa om vad det finns för saker som kan läcka på den sidan, men finns det kedjesträckare, oljetrycksgivare, slangar till oljekylare eller andra mindre saker som kan läcka så kolla på dom innan man lyfter toppen, man vill ju gärna att det är nåt annat än topplockspackningen som läcker. /Thomas |
| Hur går det med M5an? | |
| Skruva på oljepåfyllningslocket ordentilgt! | |
|
Bmw-lelle: Har du haft samma problem med din nångång? Va de oljelocket som satt snett då isåfall? Ja har haft problem med att ja inte kommit in i bilen pga att batteriet har dött, men de löste jag idag. Provade faktist med oljelocket, är man ordentligt bakfull eller nåt så kan man faktist sätta de snett. Ja börjar tro att de är de som hänt. Ska köpa ett nytt batteri på måndag sen åka o motortvätta ordentligt, sen köra o försöka bränna bort all olja genom o köra. Läskigt att de ryker så mycket. Tar med mig brandsläckaren ifall oljan skulle ta eld. Mvh Emil |
|
|
Jepp, jag råkade sätta på det lite snett och körde kanske 2 mil innan jag kände lukten. Olja på hela högersidan så man blev lite orolig först! |
|
|
Nu börjar ja få upp hoppet ordentligt att de bara är de som hänt =). ca 40 min innan de hände så fyllde ja på olja, sen körde ja otroligt lungt (barn i bilen) från eskilstuna till mellösa ett par mil. På vägen hem gick de dock fortare på malmköpingsvägen, rolig väg i högre farter =). Kom till ärla kyrka när ja såg att de bolma rök bakom bilen, men när ja stanna o kolla så rök de inte ur avgassystemet så de lär vart olja på grenröret som rykte =). Ska provköra idag o kolla om de är nåt fel eller om de bara är att tvätta, byta olja och köra igen :D. De e drygt o va 21 år o äga m5a på sig själv, Helförsäkring 4800kr/ mån Halvförsäkring 1900kr/mån Då är de inte roligt om man får en hög reparationskostnad oxå :( Mvh Emil |
|
|
Säg att du kör 1 1/2 timme om dagen i 30 dagar. Det blir 45 timmar. 4800kr / 45 timmar = 107 kr/tim. (oskattade blir väl ca 140kr) Det är inte dyrt, det är hutlöst oförskämt jävla dyrt!!! Skulle aldrig för mitt liv betala ca 57000/år för en bil som är värd runt 175tusen i GOTT skick. Skulle ställa av och på bilen så fort jag visste att den skulle stå minst ett dygn. Med tanke på att stöldrisken vid parkering är VÄLDIGT liten utan nycklar, så är försäkringsbolagens snack om högriskbilar/försäkringstagare väldigt överdriven om man ser till kostnad per rullad timme i trafik. Eller är jag ute och cyklar? |
|
| Med den premien skulle jag kört trafikförsäkring eller är den hutlöst dyr med? Jag har nyss bytt från trygg hansa till vesta så nu har jag bilarna helförsäkrade billigare än vad jag hade dom trafikförsäkrade innan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.