AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.645

kluckande ljud vid bromsning

au
362
audidriver
540iAT -97
Hej, jag har ett konstigt fenomen på min m5:a. det "kluckar" när jag bromsar hyfsat hårt i låga farter och om jag bromsar till och sedan släpper bromsen så låter det likadant när jag släpper upp den!
Har funderat på hardyskiva eller bakvagnsbussningar men borde det inte låta vid gaspådrag och gas-släpp också, för där är det nämligen knäpptyst!
Hardyskiva borde det väl vara om det var tvärtom, att det lät vid gasning och gas-släpp?

nån som vågar sig på en gissning?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Stabillisatorstagen gissar jag. När du bromsar och släpper trycker stab. stagen ner alt lättar trycket på krängningshämmaren. Det kluckande ljudet kommer från stagets leder. Stagen är billiga, kostar 100 - 200 kr beroende på var du köper dem.

__
Bilblogg:
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Alltså nr 6 på bilden ---> Länk

__
Bilblogg:
Länk
au
362
audidriver
540iAT -97
är inte det samma som krängningshämmarstag? det bytte jag ett härom veckan, det andra verkade friskt då.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Krängningshämmarstag har jag inte hört tidigare, men stabilisatorstagen kallas även för pendelstag. Det är ett stag som går mellan fjäderben och krängningshämmare, så det är möjligt att det är samma.

Man kan inte se på staget om det är friskt eller inte, utan det visar sig genom att det kluckar under belastning.

__
Bilblogg:
Länk
au
362
audidriver
540iAT -97
ok, då är det samma stag. irriterande att det ska finnas så många olika namn på saker :) Jag får helt enkelt byta det andra staget också! Det skulle jag ju ha gjort från början, men men.
Tack för hjälpen
kolla även om broms ok´en sitter fast
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
På min SAAB hade jag samma. Då var det ett bromsbelägg som inte satt fixerat. Ta av hjulet och pilla på och ryck i allt runt bromsarna så kanske du hittar någonting löst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.