AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.050

Varför låser sig växellådan?

Or
45
Orion
740iA -97
Vid kickdown så fastnar lådan på 3:an, får då lägga över och växla upp till 4:an och 5:an manuellt. Vid normal körning växlar den som den ska. Kan ett oljebyte hjälpa eller är det nåt annat som är på väg att ge upp? Den har gått ca 16 tusen och inga felmeddelanden kommer upp

Det är aldrig försent??
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Den kan fastna på 3an i upp till 15 sek efter kickdown. Det är normalt och en del av lådans anpassning till förarstilen. Men ligger den kvar längre än så kan det vara AGS som får fel givarsignal. Några vanliga fel brukar vara

Ojämnt lufttryck eller ojämnt slitage mellan olika däck
Olika hjuldiameter
Felaktig ABS givare
Gasspjällägesgivare

Eftersom du inte får felmeddelanden kan det oxå vara så att boxen ger signal att växla upp men att lådans kopplingar inte har tryck nog att kunna utföra växlingen vilket tex kan bero för hög (orskakar skumbildning) eller låg oljenivå eller en ventil som sätter sig vid hög belastning/tryck i hydrauliken.

molle
Or
45
Orion
740iA -97
Tack för idéerna.
Jag fick byta till reservhjulet för ca 2 veckor sedan, och det är i nyskick (troligen aldrig använt) medan de andra är ganska så slitna. Så det kanske är orsaken! Så det kanske rättar till sig när det kommer på nya däck?
Jag har inte låtit den gå så länge som 15 sek på 3:an innan jag "hjälpt" den till femman. Händer det igen så får jag låta den gå på 3:an och se hur länge den går.
Vad jag vet så är oljan aldrig bytt i lådan, och inget läckage så det bör väl inte minska i nivån då?

Det är aldrig försent??
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Nivån kan bara minska genom läckage. Det kan även läcka i kylslangar och oljekylare fram.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.