AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
860

Vibrationer i min 520I

Jag har nyligen köpt min första BMW, en 520i -98. Den hade vid provkörningen vibrationer i däcken när man nådde farter kring 110 km/h och över. Det verkade som ett typiskt fall av obalanserade däck och jag tänkte i min naivitet och iver att det ordnar jag på däckverkstaden nästa dag. Sagt och gjort, reultatet var bättre men inte på något sätt tillfredställande. Då däcken sjöng på sista versen bestämde jag mig för att direkt skaffa nya däck och göra en framvagnsjustering i samma veva. Nu blev det bra trodde jag, men icke!

Fortfarande vibrationer som nu känns svagt från hastigheter kring 80 och uppåt. Körandes barfota kunde jag känna att bromsarna verkade ta lite ojämnt och intuitivt känns det som om bromsskivorna kanske än sneda. Detta kanske kan skapa sidokrafter som leder till vibrationer. Men till detta kan jag höra ett cykliskt puffande missljud i höger framhjul när jag gör en skarp vänstersväng. Någon som vet vad allt detta kan förklaras med?
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Vilket däckmärke och dimension har du?? Själv har jag testat några olika och det är bara att konstatera att e39 är extremt känslig för vilka däck som sitter på. Framför allt när fälgarna börjar bli större. Köpte ett par Fulda Carat Excelero och vibrationerna kom som ett brev på posten och gick inte att balansera bort :( Satte sedan på ett par nya Michelin fram och vips så var vibrationerna borta.

Hade samma problem med min gamla e34 men då var det Pirelli som vibrerade. Bytade då till Bridgestone och vibrationerna försvann. Min åsikt är att däcken är otroligt viktiga om man vill ha en vibrationsfri BMW.

Sedan är det ju inte alls omöjligt att bromsskivorna är skeva men då borde det kännas rejält i ratten när du bromsar. Ditt missljud i framvagnanen har jag däremot ingen aning om vad det kan vara. Kolla noga underifrån så inget hänger lite löst och går i hjulet när du svänger.
Jag har nya Bridgestone ER300 15". Jo jag har läst att E39 är väldigt känslig. Man vill ju vara noggrann nu att fundera på orsak och verkan innan man lämnar in till en reparatör som föreslår en massa mer eller mindre nödvändiga åtgärder. Men jag upplevde en klar förbättring med bridgestonedäcken. Tidigare kände jag vibrationer i ratt och bromspedal men tänkte att det beror på däcken. De finns fortfarande kvar till viss del så det kanske är en viss obalans i en bromsskiva. Kan missljudet vara ett hjullager som börjar vara slut?
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Hmmm....eftersom du skriver att du känner vibrationer i ratt och bromspedal så verkar det ju som att det skulle kunna vara något fel på bromsskivorna. Bridgestone brukar ju hålla hög kvalité så jag har svårt att tro att det skulle bero på dom. Dessutom är det ju 15" vi pratar om och då brukar det inte vara så känsligt.

Personligen hade jag nog kört tillbaka till däckhandlarn och bett honom att balansera en gång till. Har fått göra det själv någon gång och sedan har jag blivit av med vibrationerna. Verkar vara så att vissa däck inte riktigt "sätter sig" i början och när man sedan kört ett tag så har dom lagt sej till rätta. Skadar ju inte att prova i alla fall. Se bara till att balansmaskinen visar noll när han säger att det är klart. Har varit med om däckhandlare som säger att det räcker att det visar 005 men det hävdar jag att det inte gör. Har nämligen själv jobbat en del med däck och det blir inte bra förrän det visar noll.

Hjälper det inte då så hade jag nog börjat att byta skivorna fram. Har för mej att dom inte är så hiskeligt dyra och kan man bara byta själv så man ju tjänat några kronor. Men till sist och syvenes så tror jag ändå att detta är något problemmed däcken eftersom det blivit betydligt bättre sedan du bytade.

Ditt missljud är svårt att säga vad det kan vara, utan det måste nog någon som kan åka med dej lyssna på för att kunna lokalisera.
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
har me haft ett jädra tjohej med vibbar i farter kring 80-90.
började med skeva fälgar,sedan byttes bromsskivorna ut som också vart skeva o sen var vibbarna borta! MEN! så fort jag ställer bilen i garaget där det är plan yta o låter dne stå en dag o tar bilen nästa dag så har jag vibbarna igen men dessa försvinner efter en kort tids körning.
ställer jag bilen på uppfarten där vi har relativt grov singel så får jag aldrig vibbar.
Antar att jag får en sk coldspot på mina däck som inte är av de kända märket precis.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.