|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Nu var det dax för mig att starta min första tråd här på Autopower.se Igår kväll så var jag ute och körde en runda, när jag plötsligt noterar efter en snabb växling i höga varv från tvåan till trean att mätarnålen står kvar på ca 5000 rpm, jag släpper genast upp gasen och nålen sjunker. Jag saktar ner och provar om detta skulle upprepa sig. Jag går igenom hela mitt register av växlar, det är inget som indikerar på att det skulle vara nått fel. Jag fortsätter då min motionsrunda, och sen igen med växel från tvåan till trean, nålen är fast vid 5000 rpm, samma symtom som innan. Det här måste tyda på att det är nått problem med min koppling ?. Det som gör min fundersam är att det bara sker från tvåan till trean någon som har någon förklaring på det ?. Vid lung körning så fungerar allt som det ska. Om det har någon betydelse så kan jag meddela att jag bytte LMM i förra Måndagen. Jag upplevde aldrig det här med dom gammla LMM. Bilen har idag gått ca 7450mil. Jag har hört att sväng hjulet tar skada när kopplingen är dålig. Vad tycker ni, ska jag låta bilen stå nu tills en ny koppling är monterad, eller kan jag använda den och köra med lugna varv ?. Mvh Pontus | |
| Att köra lungt på hemmaplan är nog ingen fara. Du tar dig fram ännu ett tag, men sätt dig inte i den sitsen att du skall upp ur något parkeringsgarage ur någon källare:) Svänghjulet kan nog ta skada om det går varmt av slirning. Då kan det säkerligen bli skevt. | |
|
Anders-72: Tack för svaret =). Då vågar jag mig nog på att köra bilen till Stockholm tur och retur en resa på ca 20 mil imorgon då. Någon annan som inte håller med i detta ?. Eller har nått annat att tillägga, om mina beskymer ?. Mvh Pontus |
|
|
Behöver inte vara något fel på kopplingen. Det kan hända om du gasar lite för tidigt under växlingen, se till att kopplingen greppar helt innan du ger fullgas. See ya :) |
|
|
Hum, det kan vara möjligt, jag ska kolla vidare på det.. Kan man på nått lätt sätt testa om det är kopplingen ?. haha ja imorgon kl 14 - 15 =). ska jag ta med mina gammla LMM ?, |
|
|
Enda sätt jag vet är att kopplingen aldrig ska slira bara av att gasa när den väl greppat. Det gamla tricket att trycka ner kopplingen och släppa upp den med gaspådrag i fyrans växel vid 70 funkar liksom inte M5'an ;) Ja ta med dom, kan vara kul att kolla på. Jag kanske kan få testa dina nya LMM'er för att se om mina verkligen är dåliga? |
|
| skumt att man monterar en såpass svag koppling i en så motorstark bil. antar att det är pga komforten? | |
blitz |
svag koppling = att man ej kan köra en m5 :))) |
|
Man monterade lätt svänghjul/liten koppling på M5an för att få snabb respons samt att motorn ska vara så stark från botten. Synd bara att det5 skulle bli en känslig punkt. Kör man bara lite vårdat och inte slirar så håller den=) MVH Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.