AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.427

Mittstiftet på fördelarlocket, skall inte det fjädra?

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag håller på och byter generator på den svarte och när jag plockade av fördelarlocket för bättre åtkomlighet så såg mittstiftet ganska brännt ut. Jag har för mig att det skall fjädra, men minns inte säkert, ibland är det ju rotorn som fjädrar. Allt var stumt. Känns som något skall bytas här men vilken är det fel på... (Luftfiltret var inte så snyggt det heller)
Nu närmotorn går på alla 12 så har den gått ojämnt på vänsterbanken och dåliga tändgrejr kan ju påverka...

/Mats J
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,byt alltihopa ty både fördelarlock+rotor är förbrukningsvara/serviceattiraljer...
Har för den delen också för mig att kolet skall "fjädra en smula",men EJ säker där nu..

Mvh Janne.
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Jag håller på och grejar där och mitt stift fjädrar.

Visa användare
847
Subidius
750 -91

Visst ska stiftet fjädra. Det ska ha ett spel på ca 5mm annars är något galet. Var försiktiga och använd det sunda förnuftet när det nya locket skruvas på. Tändningsdetaljer är en svag pungt på alla bilar!

Kärleken:
Länk
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Kanske skall tillägga att det är på bilar utan separata tändspolar.. Detta systemet gör ju faktist endast att högspänningen reagerar rakt på tändstiftet av driftsäkerhetsskäl.

Kärleken:
Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag byter bara dåliga delar inte sådana som funkar, annars kan man ju köpa ny bil direkt.
Det blir väl till att byta locket, kanske lånar från min andra bil och köper nytt till den istället, det är ju förstabilen. Den jag skruvar på nu är ju backupenheten, och det är lite på skoj att se om man kan få den att funka bra också, annars är den reservdelsbank åt förstabilen. Eventuellt borrar jag ur det gamla mittstiftet och ser om jag kan göra en fix... (har gjort det på en Opel Admiral en gång långt ute i ödemarken då stiftet råkade gå av, då måste man kunna laga utan tillgång på nya delar)

/Mats J
Paap Reeder
Mats!
Vad som är viktigare med locket enligt min uppfattning är att om mittstiftet som en följd av trogen tjänst till slut kroknat så har även "pliggarna" till resp tändkabel gjort sitt ... varvid springan till rortorn ökar med en snabbt stigande tändspänning som följd ... som fresar på spolarna o s v.

EML- boxen kommer på måndag. Vill du kan jag per brev skicka ett bra mittstift - bolt in ... s a s - från ngn av mina beggade lock.

MVH /// Paap R
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Paap: Helt rätt. På tal om stigande tändspänning så lär det ju bli det om mittstiftet bränt fast/kroknat någon millimeter innan kontakt med rotorn, med svagare gnista som följd. På gamla stift där elektråden har bågnat lite av värmen kan all spänning behövas fär att ge fullgod gnista. Soppan är för dyr för att spotta ut ur avgassystemet..

Kärleken:
Länk
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag skall kolla om man inte kan lägga en liten distans under rotorn så spånningen går till en friskare punkt på "pliggarna", då kan det funka med det lock / stift som sitter i, så jag kan fortsätta felsöka...
Man kan nog ta mittstiftet från ett Saablock eller något annat jag har liggande om man vill renovera locket. Men det fix jag gjorde en gång i tiden var att ta ur stiftet helt och låta spiralfjädern som sitter bakom få vara kontakt, bara dra ut fjädern lite så den räcker till rotorn. Det håller ett tag.
Men först skall generatorn i...

/Mats J
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,nog skall man ju vara "så säker som det går" innan man byter div grejor :)
Men du hade ju enligt vad jag förstår lite "problems" med "vänstersidan" så då skulle iaf jag byta lock+rotor på den sidan iaf..

Mvh Janne.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Janne T,
Det är ju den enkla vägen (och kanske egentligen den rätta). Men det är inte min väg :)
Målet är ju ändå att skaffa en andrabil till en mycket låg kostnad och få den körklar utan att putta in en enda krona... (jag behöver ju inte bilen egentligen, vilket frun gärna påpekar). Men man måste ju skaffa sig lite utmaningar i livet! Om man sedan kör med den så får man ju se till att den är tillförlitlig. Men då får man ju kasta in lite pengar i den.
Det som stör mig mest är att rutan är sprucken och måste bytas för att kunna besiktiga bilen, jag har ännu inte kommit på hur man kan sniklaga en sprucken framruta... (sprucken rätt över). Någon som har en billig till salu??? Jag har aldrig provat att byta en limmad ruta!
Om man sedan skall börja köra med den så kommer ju den stora kostnaden med skatt och försäkring... jag lär nog bara ha en 750 inreggad åt gången... Men jag kanske kan övertala frun att ställa volvcombin och köra 750 istället.

/Mats J
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,jag förstår :)

Intressant idé med att ställa Volvocombin tycker jag, låter också som en spännande utmaning för dig...OCH din fru ;)

Mvh Janne.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Att byta en limmad ruta är inget roligt jobb.. speciellt inte om man inte har dom rätta verktygen! Räkna inte med att få ur en hel ruta ur en annan bil ens med rätt verktyg!
Bästa sättet är nog att ta det på försäkringen och låta en glasmästare göra jobbet.

Kanske bäst att börja med att hämta 'arbetslista' på bilprovningen innan rutbytet, för att se om du har friska styrningar i motorn osv innan du lägger pengar på en ruta.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Nu pillade jag lite med fördelarlocket (som fö är tillverkat sent -90 av gjutmärkningen att dömma), efter lite pet och spray med CRC 2-26 så är stiftet som nytt, tyvärr är inte resten av locket det... Men det bör funka ett tag till. Försökte tvätta av det på plats, men skall det bli helt rent måste jag plocka loss alla kablar och diska det i diskmaskinen en dag när frun inte är hemma... Har även börjat kolla över alla tändkablar och stift på vänster sida. Det mest anmärkningsvärda var väl att bakersta tändhatten inte satt på utan hängde lös utanför stiftet.

Rallyfinnen, precis som du säger tänker jag köra in med kass ruta och se om det är värt att jobba på bilen eller inte, måste ju bara ha den i körbart tillstånd. Laddningen funkar bra nu så det är nära...

Vad gäller ruta och försäkring så är det väl tyvärr försäkringsbedrägeri att köpa bil med sprucken ruta och ta det på försäkringen. Planen är mer att köpa en ny ruta och göra jobbet själv, alternativt ta ur rutan själv och göra rent och förbereda så mycket som möjligt och sedan pruta så gott det går hos lämplig glasmästare. Borde inte bli så mycket dyrare än vad självrisken skulle gå på.
Jag frågade på en annan bil jag hade och där fick man rabatt om man kom med icke försäkringsjobb. Vilket egentligen betyder att om dom byter när ett försäkringsbolag betalar, så kan dom ta för mycket betalt, finns liksom ingen konkurrens på detta eftersom kunden bestämmer själv vart man vill lämna in bilen.

Janne T:
Frun gillar att köra min BMW, men tycker det är lite onödigt med två...

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Fortfarande någon cylinder på vänsterflanken som inte tuggar som den skall, låter lite åt fiskebåt på tomgång, bilen är ju ett landsvägsskepp :)
Så jag får mäta alla tändkablarna och se om jag kan rigga oscilloskopet på ett snyggt sätt så jag kan kolla tändpulserna ut till stiften. Från tändspolen ser det bra ut, men strömen kanske inte alltid går via tändstiftet, eller åtminstone inte lyckas åstadkomma gnista.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.