|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på att byta motor i min nyköpta 750IAL -95. Nu är frågan om vilken motor man ska inhandla. Skiljer dom sig mellan årsmodellerna något? Jag har hittat två som jag pendlar lite imellan, en som gått runt 16000mil för 15000kr en 95a och är runt 20mil bort å den andra har gått nästan 13000mil för 19500kr och är ifrån en 98a och närmre mig bara sju mil. Men det skiljer ändå nästan 5000kr imellan. Vilken ska jag välja. Jag ska kolla upp på måndag om vilka garantier det är på de olika ställena och vad som följer med. //Mattias | |
|
Varför är du tvungen att byta motor? Garantier och dokumentation är ju också en viktig del. Jag vet inte om det finns några skillnader mellan 95 och 98 års modell men 98 borde ju vara att föredra, dessutom färre mil. Mvh Johan |
|
| Det är motorras, vet inte riktigt vad som har hänt än men det är aluminium spånor i insug å det går inte att dra runt den, så det blir att "slänga" i en annan motor. | |
Paap Reeder |
Såg att du bodde i Borensberg. Jag skall till nunnorna i Vadstena nu över helgen ... är intresserad av E38:ans kompletta vevhusvent. Du vet den enes död den andres bröd ... MVH /// Paap R |
|
Kanske lite O/T men: Aluminiumspånor i insuget! Hur lyckas man med det? Verkar som ett rätt rejält ras. Körde du bilen när det hände så hade det varit intressant med en haveribeskrivning! Gärna med länk till bilder med massa trasiga grejer. /Mats J |
|
|
Jag vet inte hur mycket det följer med till den nya motorn som ska inhandlas men lite delar blir det nog att sälja av med. Jag körde inte motorn när jag den rasade jag köpte den så (har för mycket fritid) men kommer att plocka isär den för att se vad som hänt å självklart kommer bilder att tas. Men funderar fortfarande över vilken motor jag ska välja. Nån som vet om det skiljer nått mellan 95 å 98 tänkte typ styrboxar å så. //Mattias |
|
|
Om du inte får något bra svar så gå in här: Länk och jämför mellan årsmodellerna! /Mats J |
|
|
Nu har jag ringt å kollat med BMW. Det får bli motorn ifrån 95 för 98an var det nått som skillde på vad visste han inte men det var inte samma artikelnummer på motorerna. Fick ur motorn imorse iallafall så det blir att åka å hämta en annan imorgon. //Mattias |
|
|
Har varit å hämtat en annan idag så nu är det bara att skruva dit allt igen. //Mattias |
|
Paap Reeder |
... kör ett leak-down innan du skruvar dit den. MVH /// Paap R |
| hmm vad är leak-down? | |
Paap Reeder |
Jo ... jag menar att du trycksätter med tryckluft varje cyl i ÖD och mäter läckagaget. Pyser det i grenröret ... läcker avgasventilerna Pyser det i plenum ... är det insugsventilerna Pyser det i oljetråget är det ringarna Är det "dödstyst" ... bra! Bättre analys än ett vanligt kompressionsprov. 1-5 % är helt ok ... spec som din kanske stått ett tag på skroten 5-15% ... inteså bra > 20% ... sätt inte dit motorn Min läcker ca 1-2% rätt över och det trycket går ner i oljetråget ... men så har den 21000 mil på mätaren. MVH /// Paap R |
| Okej. Det kanske är bäst att testa då. Hur gör man det på bästa sätt. Behöver man köpa några special verktyg? | |
Paap Reeder |
Denna byggde jag. Länk Det du minst skall göra är ett kompprov med motorn ståendes på golvet. Lägg ström på starten direkt utan några sladdar vidare till elektronik eller dylikt. MVH /// Paap R |
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Vad hindrar en från att lägga ner -00ans motor eller rent av 6,0l B12motorn när man ändån håller på? Rent mekaniskt menar jag. Vad skulle det krävas att lägga ner nyaste 760motorn i E32 tex? Motor som motor väl? Plats finns det ju.... |
|
Kan man få en instruktion för hur man ska göra med en sån där hembyggd mätare? /Per |
|
Paap Reeder |
Man kalibrerar mätarna genom att i skruvstycket knipa utgående slangen ... släppa på tryckluften och avläsa mätfelet mellan mätare 1 och 2 ... eller 2 och 3 räknat från kompressorn. Sedan trycksätter man i ÖD på exakt 100 psi på ingående mätaren d v s nr 2 och avläser värde på mätare 3. Diffen visar då fel-%:en direkt. MVH /// Paap R ... + att man lyssnar var det ev "pyser" s a s. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.