|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, fick en tvåa på besiktningen pga en dålig bussning så jag tänkte jag skulle byta hela staget. det är det bakre av stagen som sitter höger fram. Har rivit hela dagen och redan knäckt två stycken olika spindelledsavdragare och till slut tog mitt tålamod slut och jag la ner för dagen. Så är det någon som har något superknep för att dra lös den spindelleden på en E34? | |
| Banka på godset dom håller spindelleden med en stor hammare. Banka på ordentligt så poppar spindeln ut till slut. | |
| Du måste använda en tvåarmad avdragare typ denna Länk. Vanliga spindelleds (läs styrled) avdragare pallar inte. Banka funkar det också men kan vara lite tjurigt då fjäderbenet flexar när du slår. Alternativt så lossar du under delen av fjäderbenet (3st bultar) samt lossar alla 3 stagen i bussningen (styrledens andra p-ända samt båda bussningarna) och sätter skiten i skruvstädet. Då får du något stumt att slå mot. Vanlig hammare duger inte utan du måste ha en mindre variant av slägga då dessa p-ändar sitter som f-n. | |
|
Jag fick använda en brytgaffel till slut Länk och banka riktigt riktigt ordentligt med en slägga. Det tog ca 30 minuter med släggan och vi var 3 som turades om, så det kan sitta rejält fast! |
|
| Såna där avdragare funkar sällan bra! Det bästa och snabbaste verktyget för att ta loss leder med är en brytgaffel. En bra sort är Biltemas långa modell à 40 kr. Sätt dit den och ge den ett par-tre slag med en handslägga så är saken biff! Har aldrig varit med om att gå bet med en sån gaffel. | |
|
Hej! Jag har aldrig misslyckats med en spindelledsavdragare! Spänn upp avdragaren, ett par rejäla rapp på navet och ett par på skruven till avdragaren. Spänn åt, upprepa tills den släpper. Brytgaffeln brukar förstöra damasken. Ska man slå så är det bra med mothåll, ex en stor slägga med mycket vikt i (masströghet) Mvh Jonas |
|
|
provat både med en brytgaffel och en modell av typen Länk fast robustare. gaffeln gick ena armen av på och bulten som agerar axel i den andra böjdes till den graden att vi inte vågade dra hårdare :/ Just nu lutar det åt att ta den till närmaste verkstad där dom får riva och sätta i pressen. |
|
|
Min bult böjdes också. Lade du någonting emellan så den drar vinkelrätt mot hålet när du bankar? Vi var som sagt flera stycken och en fick hålla i diverse verktyg som mellanlägg för att den skulle dras rakt ut och inte snett (så bulten blir sned). Och vi är väl överens om att det är onödigt svårt att få loss dem ibland, borde gå att lösa på ett smartare sätt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.