AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
855

Hur är fördelningen över sålda BMW serier här i Sverige?

Jag undrar hur fördelningen är över sålda BMW serier här i Sverige, är det så att 3 serien säljer bäst eller ligger 5 serien före?

Vore kul om man kan få det i procent (ungefär)

1 serien XX%
3 serien XX%
5 serien XX%
7 serien XX%
M-bilar XX%
Typ resten av serierna XX%

Även om någon har koll på hur det har sätt ut historiskt, då fanns ju inte 1 serien men 3, 5. 7 och M-bilarna har ju varit med ett tag.

Mvh Tuna
Den information brukar dyka upp i biltidningar. Tyvärr inget jag lagt på minnet. Det enda jag kommer ihåg är att det säljs fler bilar ur 3-serien än 5-serien, därefter 1-serien och öviga serier är knappt mätbara.

Mvh
Mikael
Senaste 7:an har ju försäljningsmässigt varit nästan död i Sverige under senare år, ffa om man jämför med hur många S-klasse och A8 som prålas ut. Jämför man dessutom med hur många E38 som såldes under 90-talets senare hälft är siffrorna inget vidare.

Annars stämmer det att 3:an oftast varit volymmodellen.

BMW hade ju rätt stora problem under 90-talets mitt, har för mig att de endast sålde ca 900 nya bilar 1994-95 i Sverige. Idag krängs det väl närmare 5000st/år bara i Sverige...

316 Compact samt 518 var volymmodellerna i Sverige under de magra åren på 90-talet.
Det var ungefär som jag trodde, och om det säljs ca 5000 bilar om året nu så hoppas jag att det säljs lite fler 7 serie bilar.

Det är lite synd att det inte såldes fler E38:or här i Sverige, men man får väl vända blicken mot Tyskland. Har börjat spana på E38:an en 00 eller 01
5serien var nummer 1 i Sverige till för kanske 5år sedan vilket skiljde sig mot i princip alla andra marknader.

Stephan
if
92
ifredda
E61 525d Touring LCI -07
Här kan du få en ungefärlig uppfattning om volymandelarna:

Länk
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
om jag fattade siffrorna rätt i ifreddas länk så har det sålts fler treor i maj, men fler femmor i år... får nog kolla i ett längre perspektiv...
Jag tackar för den listan! enligt den så blir det så här:

3 serien
5 serien
1 serien
X3 serien
X5 serien
Z4 serien
6 serien
7 serien
Z3 serien
Jag såg också att det sålts fler 5 serie bilar i år, får se hur det ser ut i slutet av året. Vore ju kul om 5 serien säljer bättre igen, som det har gjorts tidigare i Sverige
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Det säljs ungefär dubbelt så många BMW-bilar än de 5000 om året i Sverige som nämns här..

Alltså, cirkus 10000 bilar/år..
MrNullzwei: Givetvis har du helt rätt.
5000st är väl vad det hittills sålts...tänk vad fel det kan bli ibland! Får väl skylla på att det var fredagkväll ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.