|
|
|
|---|---|
pg_ice |
tjena jag lackade nyss nederdelen av bakluckan då det var lite rost. jag slipade bort all rost så ytan vart nästintill plåtren. ytan var deustom jämn och fin. jag la på 3 lager färg och väntade ca10min mellan varje lager så det vart damm tort. nu när sista lagret är klart så ser jag att hela jäkla ytan vart knottrig. vad beror det på? jag ska polera med polermaskin i morgon så man får bårt lack kanten. tror ni det går att få bort dom med polermaskinen? |
pg_ice |
ingen edit funktion på forumet då blir stavfel när man är för snabb :) ha översenende med det. |
|
Du har inte lagt på någon klarlack också? Eller är det bara färg? Eller du kanske har en solid lack? Hur som hellst så tror iaf jag att du ska vänta en längre tid innan du polerar (iaf ett par veckor), så den hinner härda ordenligt. Iaf om du använt en 2-komponentslack. Sedan går det nog bra att använda lite starkare polish för att få det fint. Det är iaf min åsikt om det, alltså nödvändigtvis inte rätt (så slipper någon tala om det för mig). |
|
pg_ice |
jag läste på lite och det verkar som jag tog för snålt med färg dom första lagrerna. färgen hann då torka och ytan vart knottrig. jag ska prova med våtslippapper 2000 och sen köra med rubbing så får man nog bort det värsta. nybörjar fel men man lär sig det är väl 90% teknik när man ska lackera själv |
|
jag har arbetat som lackarlärling vid unga år vilket jag sedermera slutade med, men jag har lackat mycket ja väldigt mycket med spray sedan dess, det jag fick lära mig har jag haft nytta av hela livet så därför kanske jag kan ge dig lite råd, du skriver om att du sprutade snålt i början och felet kan vara redan där, då jag jobbade med lackning så täckte man för hela frampartiet huv skärmar då man började spruta taket och varför täckte man jo sprutdugget som föll ner på huven blev som småknottrigt nålstick som syntes då den efterföljande lackeringen gjordes på huven och förmodligen har du samma problem du har "torrsprutat" så första lagret har snabbt torkat till och efterföljade lackning löser inte detta utan du får ett knottrigt resultat, det finns en sak till som jag lärt mig med spray, om jag rystat väldigt mycket omedelbart före sprutning så har gasen blandat sig för mycket med färgen och då kan det också bli problem men det brukar mer vara som små blåsor och dessa hinner inte försvinna då färgen snabbtorkas och då innesluts gasen, ett tips, träna på något så du får in spruttekniken och lägga på så mycket så färgen flyter ihop och bildar en slät yta men inte så nycket så det rinner som du har det låt torka ordentligt och slipa ner igen med 400 papper och sedan torka torka torka bort slipdamm det kan också ge knottrig yta om det inte är rent, det var mycket det här men hoppas du förstår lite nu hur det fungerar mvh Uffe/bildock |
|
pg_ice |
tackar! jag är helt klart med om att man ska spruta på så mycket som möjligt utan att det rinner. problemet är att veta hur mycket man vågar spruta på. så jag antar att man fegade lite. jag ska prova att slipa med våtslippaper och rubba. blir det inte bra då,då är det bara påt igen och börja om från början. |
pg_ice |
en fråga bildock: du verkar ju vara experten här fäster färgen bättre om plåten är varm? jag har ju hört att dom värmer när dom lackar,om det är färgen dom värmen eller plåten är jag inte 100 på. troligen plåten va. jag har varmluftspistol så man skulle ju kunna värma upp ytan innan man lackar eller vad tror du? |
|
om jag säger så här: jag skulle definitivt INTE värma något, jag förstår frågan och en lackverkstads färgtyp är inte alls den samma som vi använder ur en sprayburk, dess färg har ett lösningsmedel som typ thinner eller aceton nu kanske det är annat men bara som exempel så du ska förstå och värmer du ex.vis plåten eller står i solen så plåten blir varm DÅ får du knottrigt för att färgen torkar DIREKT!!! lösningsmedlet försvinner så färgen hinner aldrig flyta ut sedan frågan om fäste på plåten använder du färgen direkt på plåten utan grund? det går inte, bilens färgkulör den färgen sitter inte på plåten du skrev i första inlägget att du slipat nästan plåtrent och det kan vara bra, jag ska ge dig en enkel redogörelse hur du från början ska göra och få ett hyfsat resultat men du måste träna att spruta på något så du lär dig spruttekniken. Slipa rostskadan som du gjort så mycket så all rost är borta slipa gärna ner till plåten där det behövs, tag en träbit och slippapper och slipa ut kantan så du inte känner någon upphöjning mot lackkanten om du slipat till plåten sedan MÅSTE du använda en grundfärg som är avsedd att fästa mot plåt själv har jag förenklat med att använda biltemas zinkspray gå bara ut lite på den övre slipade kanten på luckan låt torka slipa igen lätt med 400 och vatten och återigen lite längre ut än vad grundfärgen är och skulle du få grundfärg längre ut än du vill kan du rubba bort den tills den får fäste där du matt slipat ytan sedan avtorkning och nu den ytfärg du vill använda först ett tunt lager som täcker grundfärgen men inte längre ut i kanterna men ytan ska var slät och fin inga sprutvågor men färgen är tunn så den kanske inte täcker än nästa lager lika dant MEN du går ut lite mer i kanten som du slipade med klotsen och sedan håller på så här kanske en 4-5 gånger och sista gången går du ut lite utanför det slipade låt det hela torka ordentligt och polera upp ytan men var ytterst försiktig i det yttre kanten så du inte polerar igenom låt det hellre vara något mattare där än att polera så du får en markant skarv av vad du reparerat nu borde du ha ett nästan proffsigt resultat, jo en sak till använd aldrig sprayfärg i fuktig eller rå väderlek lösningsmedlet suger åt sig luftfuktiheten med resultat att du får en grå hinna som inslag jobba i torrt väder eller i rumstemperatur till slut LYCKA TILL inlägget blev längre än vad jag trodde men hoppas du har nytta av det mvh Uffe/bildock |
|
pg_ice |
wow jag är klart imponerad. trodde inte jag skulle få bort "apelsin skalen" men kollar man nu så ser det ut som ett proffs har lackat. så otroligt jämnt och blankt så det är inte sant alltså :) det enda man ser är en tunn tunn nyansväxling från original lacken till det nylackade. jag tror att jag hade fördel av att färgen inte hade härdat ordentligt då den var lättare att slipa ner. vad jag gjorde var följande: våtslipade med 1400 papper först för att sedan köra några vändor med 2000 papper. man kände hur ytan vart jämnare och jämnare ju mer man tog. torkade av plåten och hade på turtle vax rubbing och körde några minuter med polermaskinen. gnodde bort rubbingen med vanlig trasa och ytan var helt spegelblank. några små små repor vart det men dom ser man bara om man har förstoringsglas. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.