AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.421

Jag får ingen gnista i bilen. vad kan det bero på?

32
12
320Rikard
320i E36 Sedan -93
Som rrubriken lyder, jag får ingen gnista i bilen. vad kan det bero på?

MVH Rikard
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
kan vara tändmodulen...
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Det kan bero på:
Tändstiftet, tändspolen, kabeln till tändspolen, drivtrissorna i motorstyrenheten (ECU), kretskortet i ECU, någon annan komponent i ECU, någon sensor vars värde ECUn behöver (exempelvis svänghjulsgivaren), spääningsmatningen eller jordningen av ECU, kablage till tändningslåset eller tändningslåset... Det kan vara rätt mkt =)

Går din bränslepump?
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Kan det inte vara jordfläta till motorn?
32
12
320Rikard
320i E36 Sedan -93
jord ska den få, bränslepumpen funkar fint. Vevaxelsensorn har jag också funderat på- ur kollat man så att en sån funkar?
Kl
60
Klintan
320i -90
funkar bränslepumpen kan det inte vara vevaxelgivaren för signalen där startar även pumpen om jag inte missminner mig
32
12
320Rikard
320i E36 Sedan -93
ofan vad kan det då vara?
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag schabblade en gång när jag motortvättade min E36. Det blev vattenfyllt runt ett av stiften och jag åkte runt så varpå systemet fick jobba hårt mot den dåliga isolationen (antar jag).

Resultatet blev att bilen började gå på 5 cylindrar. Tändspolen hade brunnit och skadan hade fortplantat sig in i datorn vilket medförde att en transistor på utgången till tändspolen hade brunnit. Jag fick byta dator.

Tänder den inte på någon cylinder så är det inte sannolikt att det är samma fel. Alla trissor kan knappast ha brunnit samtidigt.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tändningsrelä!?

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

ma
53
marcus_tossa
E30 325ik 2-dörrar -88
E32 740ia -93
Mercury Cougar XR7 -74
Jag har också ett liknande problem med min 325 88a. Böt motor till en 87as men det ska inte skilja något på dem mer än vatten pumpen tydligen. Men nu när motorn ligger i och är klar för start går bara startmotorn, den är från den gammla trasiga motorn men gör sitt, dock kommer ingen ström fram till tändspolen eller till soppa pumpen.
Eftersom att båda fungerade innan motorn la av bör det väl vara något relä eller liknande som sagt upp sig. När jag direktmatar soppapumpen med ström går den hur bra som helst, hör när bensinen kommer tillbaka från motorn ner i tanken igen, har dock inte våga direkt mata tändspolen med ström då jag inte vet om något annat kan ta skada av det när man kopplar förbi lite saker.
Har även bytt box till motorn då jag har två boxar till den med samma serienummer på och bilen är död oavsett vilken box jag använder. Den ena fick jag med när jag köpte den nya motorn så den kan ju vara trasig, men den jag hade till min förra motor fungerade bra.
Var in till Novation (BMW handlaren i Uppsala) och de rekomenderade ett vitt relä och sa att det styr mer än luftmassemätaren. Enligt det jag läst på forumet uppfattade jag det som att det BARA va lmm som det styrde men tydligen inte enligt dem.
Ska testa relät imorgon, men vad finns det annars för något att testa?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.