AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
859

e39 523ia eller e39 528ia?

Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Går i bilbytartankar och är sugen på en e39:a 523ia elelr 528ia. Är det stor skillnad i prestanda på dessa och är det någon mer skillnad på dessa förutom motorn.?

Tacksam för svar
Jonas
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
prestandan skiljer ju en del, så 528an är ju att föredra, men även 523an har ok prestanda. Jag hade i första hand prioriterat skick och utrustning före motorval där.

__
Bilblogg:
Länk
pa
48
palle_530
bmw 530im 03:a
inte kört nån av dem men hade köpt en med fätt skicka o utrustning men varför inte en 530?:)
Som de andra skrev, skicket som avgör
En 530 kostar ju en hel del mer i inköpspris, tror inte det är aktuellt för trådskaparen :)

Glöm inte att 523 har motoreffekten angiven i underkant, så skillnaden är inte så gigantisk. Som sagt, skick och utrustning är nog första prio vid val för din del.
To
60
Torby
Tesla Model Y Performance-25
BMW S100R-11
Golf 1.6-08
Skall du byta M5 mot 523? snacka om stor prestanda skillnad ;-) välj efter ägare och skick.
Tyckte inte att skillnaden var så stor då jag testade lite olika bilar. ( Har dock fått mycket skit för det omdömmet )
Provade dock bara 528 utan dubbelVanos ( innan -99 )
Idag kan jag sakna lite extra hästar ibland men skicket och utrustningen var viktigare för mej.
Affären kan bli riktigt dyr om du väljer "fel" bil...räkna med att du behöver en buffert oavsett om du hittar en superpärla.

En 528 har dyrare försäkring och har också förmodligen gått hårdare
( Antalet misskötta ex ökar med mer kraft )
NU pratar vi om bilar som är minst 7 år gamla men som ny var 528:an 60.000kr dyrare så nog får man mycket bil för pengarna idag oavsett vilken motor man väljer.

Enligt Bmw är en manuell 523 snabbare än en 528:a med automat.
Bränsleförbrukningen är i stort sett den samma.

Ta dej tid att hitta rätt bil och dra öronen till dej vid minsta misstanke...Lycka till...
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Tack för hjälpen, får se om det blir byte isf.

//Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.