AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.617

Nivåreglering E39 Touring sjunker när den stått still

Vantage
Har Nivåreglering på min Touring och den ser lite "säckig" ut på ena sidan när den stått ett tag ( typ över natten ).
Är det nå´t fel då den sjunker mer på ena sidan ??
Är det svårt/dyrt att byta den själv ??
Letade efter ev mekartips här på forumet utan resultat.
Erfarenheter någon ??

Vantage
Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Du behöver byta den ena luftbälgen.
Jag var tvungen till att byta både den och ett kärl med en backventil i innan det blev bra, men den säckar fortfarande lite men inte så att däcket kryper under skärmen=)

Kostnad ca 2300 i material + ca 1½ timme på verkstad!

Går att byta själv om man har verktyg och garage!

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Tips 1: Kör inte med bilen innan du fixat detta! Om den plötsligt börjar läcka snabbare kan du sabba diverse grejer, t ex om kompressorn måste gå konstant kan den brinna = dyrt.

Du har troligtvis en sprucken luftbälg. Försök dock att lokalisera läckan innan du börjar byta grejer. Ta ur reservhjulet, starta motorn så kompressorn pumpar upp den säckande sidan. Du hör garanterat kompressorn. Stäng av motorn när kompressorn stannat (tar ca 1 minut) och lyssna efter läckan i reservbaljan, det kan vara någon ledning eller koppling där som läcker. Om det är luftbälgen kan det höras om du stoppar in örat i hjulhuset. Om det läcker mycket pyser det tydligt, låter som punktering.

Kostnad luftbälg 1655:- och du gör det på 30 minuter om du har instruktioner och inte har tummen under armen. Att en verkstad skulle debitera 1,5 timme för detta är skandal! Men det kanske inkluderar ackumulatorn, då?

Det enda "special"-verktyg som behövs är en extra person eller en extra domkraft för att lyfta länkarmen när bilen är upphissad.

Det enda "svåra" är att komma åt en 13mm bult som håller luftbälgen underifrån, på undersidan av länkarmen.

Ett tips är att kolla andra sidan också. Om en sida torrspruckit är det troligt att andra sidan är på gång också.

Jag kan göra iordning instruktioner till dig under helgen om du behöver. Maila mig i så fall.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.