AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
844

Fråga om export? Hur gör man?

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag har min fars bil ute på blocket och det har ringt en mycket trevlig herre från Litauen som vill köpa bilen.
Vi har pratat flertalet gånger och allt verkar vara i sin ordning, han ringde mig nu för att bekräfta att bilen är kvar och att allt är okej.
Han ska komma och köpa bilen kontant och köra tillbaka den.
Allt känns väldigt seriöst och legitimt...
Men min fråga är, iom att bilen ska gå på export, så vad måste jag som säljare göra? Behöver jag göra något?

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Jag har sålt några till finland så här är tips:

- Beställ via internet nya ägarpapper från vägverket så du har 2 uppsättningar
- När han kommer hit så fyller ni i båda uppsättningarna och han tar den äldsta med sig till Litauen som han där skall visa för att registrera in bilen
- Dina skyltar skruvar du av nere i hamnen och behåller
- när han kört iland bilen i tullen i Litauen får han tillfälliga skyltar och ett papper som visar att han kört in den i landet. Han måste skicka dig en kopia på detta papper
- Sedan skickar du in ägarbytespappret, skyltarna och kopia på tullhandlingen från Litauen till vägverket som avregistrerar bilen som exporterad
Kanske lite sent inlägg men jag skriver ändå.

Det Tallviking skriver är säkerligen det smidigaste sättet att i realiteten exportera en bil från Sverige. En annan väg finns dock, men den är krångligare. Det är den vägen som VV menar på att man ska använda, nämligen en tillfällig registrering.

Den Litauiske köparen ansöker om tillfällig reg på bilen, för detta krävs att han har en svensk adress (det är det ju många som har när de ska handla bil här... INTE). Din adress kan användas. Till den angivna adressen skickas det ut röda skyltar med vita tecken (Tillfällig registrering). Datum finns på skylten med. Sedan ska du skicka in de vita skyltarna (som sitter på nu) till VV tilsammans med reg.bevis där du kryssat i att bilen ska avregistreras.

Nästa problem i den här hanteringen är att VV ska ha reg-beviset, något köparen måste ha i Litauen för att kunna registrera in bilen. VVs svar på detta är att du får skicka med en kopia på beviset. Men det räcker ju att vi ser här på hemmaplan vad svenska myndigheter säger om du kommer med en kopia och inte originalhandling. Det blir stopp på belägg. Detta problem löser man isf smidigast genom att göra som Tallviking skriver - beställ nya reg-papper från VV och ge köparen de gamla - de nyaste måste VV ha för att de ska acceptera avregistreringen.

Vägverkets hemsida om Tillfällig reg vid export: Länk

Allmänt om tillf.reg: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.