AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.003

Frågor kring slitna delar på min E36 M3

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena

Behöver lite expert hjälp.
Är det samma hardy skiva på en E36 M3 som på resten av E36 bilarna?
Min ser ut som ett garnystan, fat i oreda! Behöver en ny!

Är det samma topp lagringen av stötdämparen fram, alltså gummiplattan under fjäderbenstornet på samtliga E36? Har fått en spricka i min, så en sån behöver jag också.

Någon som vet vad en ställbar kostar? och vart man får tag på en?

MVH
Richard

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jo jag glömde ju det viktigaste!
Jag var och besiktigade bilen och avgasvärdena var åt skogen:
CO 0,5 (0,5)
HC 232 (100)
CO 2500 0,6 (0,3)
Lambda 1,01 (0,97-1,03)

Vad kan vara fel? Eller kan man inte svara på det så här rakt upp och ner över ett forum utan att sett bilen?
Bilen går bra, drar ingen olja eller vatten, dock lite mycket bränsle, men det har kanske mer med föraren att göra.
Avgassytemet är relativt nytt (2år) och rostfritt friflödes från Uppsala avgasteknik (2x2,5"), vet ej status på katalysatorn (eller är det inte två!?).
Bilen har dock gått 19.300mil.

Hur som helst blev det ombesiktning inom en månad, så jag måste ju göra något åt problemet.

MVH
Richard
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Gör en diagnos också så den inte visar felkoder på lambda sond eller tändning..

Kör bilen jättevarm innan nästa försök, det kan hjälpa. Ingen jag känner har fått bra värden när bilen varit lite halvvarm...

/Daniel
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Se till att ha ca 5-8 L bensin i bilen, slå i 5 L E85, besiktiga sedan ( utan problem ) och tanka sedan fullt, så slipper du strul !!

---
Mvh //M artin

Racern: Länk
Filip_J
Ett problem med att tanka etanol är att, lambdavärdet ökar.

Besiktigade min för 2 månader sen direkt efter påställning, knapp inkörd så jag öste i etanol, alla värden va noll utom lamda som blev 1.07.

Besiktigade för 3 dar sen, inkörd och varm som bara den UTAN etanol, alla värden va 0 och HC endast 008, lamdan landade på 1.00.

Kolla efter läckage runt kattarna och kör bilen RIKTIGT varm.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tack för råden.

Ska kolla med BMW och deras diagnossystem, så inget är trasigt.
Sen får jag väl köra bilen riktigt varm och kanske även pytsa i en aning etanol till nästa gång. (Bilen kan inte ta skada av etanolen)?

Vad gör man sen om man vill ha kvar den ljusa solfilmen på framsidorutorna?

MVH
Richard
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Veva ner dom innan du kör in och hoppas på det bästa:)
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Veva ner dem! Jo skulle jag ha tänkt på tidigare, nu står det ju i papperena att de måste bort! Skit också!
Kanske en dum fråga, men skulle det funka att veva ner rutorna och dra säkringen till dem? Då får man ju inte upp dem heller.. eller finns det nån lag på att man måste ha fungerande sidorutor?
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jo det finns lag på fungerande rutor!
Eller åtminstone på att det ska finnas rutor!

Ingen som vet någon trevlig prick som jobbar på en station i Stockholm som man kan besiktiga bilen hos? Eller hur är det med släcka 2:or på BMW, kan de göra en sån grej? Jag menar om man råkar känna någon inne på BMW???

MVH
Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.