AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.397

535 E34 kylsystem är skit

__
260
__MiCkE__
750iA -89
Hej!!

Har alltid haft problem med kylningen på min 535 och det vet jag många många fler som haft, speciellt med att stå på tomgång en längre tid.

Vanligt är väl att man blåser kylarslangar så att dom lossnar från infästningen, igår gjorde jag precis detta. Mitt på E18. Men inte nog med det utan hela fästet fär kylarslangen hade gått sönder trots att min kylare är i perfekt skick i övrigt.

Då vart jag givetvis skit sne och ville fixa det, men eftersom 535 kylare inte är det lättaste att hitta eller billiga så gick jag till skroten för att ta saken i egna händer :P

Köpte en volvo 740 kylare, och en saab elfläkt. Monterade kylaren och kastade bmw:s viskofläkt (som också är värdelös) och monterade istället elfläkten som jag kopplade in med en termogivare i det extra hålet för en givare i termostathuset. Nu funkar kylningen perfektemente :)

Puttrade på tomgång i typ 30 minuter igår och tempen rörde sig inte en tum från där den skall stå...

Jag inser givetvis ironin med att komma med volvo och saab grejjer på en bmw, men jag behövde bilen i funktion snabbt och resultatet vart ju bättre än original. :) Visserligen ser det förbannat fult ut.

Tänkte bara höra vad ni har att säga om mitt "meck".
Någon som har några andra synpunkter på bmw:s kylsystem och viskofläkt samt om det är flera som blåser kylarslangar och inte kan stå på tomgång en längre tid.

MVH Micke

MVH
Micke
Jag har en S38-motor o har aldrig haft problem med att tempen "skenar", inte ens i 37gradig värme o "stau" på autobahn (tempen låg någon mm till höger om mitten, halvvägs till första vita strecket som mest). Om du har friska original grejer så skall du inte ha några problem what-so-ever
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,hade lite temperaturproblem med min M535:a tidigare...fixade ny viscokoppling och allt "frid o fröjd" igen...Aldrig upplevt M30 som speciellt känsliga där.
Men det gäller ju att ha koll på slangarnas skick+viscokopplingens funktion.
Den "lilla krokiga" kylvattenslangen vid termostathuset är iofs speciellt viktig att byta innan den spricker,vilket är "ganska vanligt" i bilar som rullat +20000mil och den aldrig är bytt tidigare..

Mvh Janne.
__
260
__MiCkE__
750iA -89
det är sant, min är bytt ganska nyligen då den hade spruckit ..

MVH
Micke
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

I slutet av 80talet så hade BMW problem med att kylarlocket ej släppte trycket då bilen blev för varm. Nytt lock fick man på goodwillgarantin.
Kontrollera så att locket inte är lika gammalt som bilen.
Byt annars locket så att detta släpper ut övertrycket. Detta för att inte skada fler prylar om motorn blir för varm igen.

//Håkan
__
260
__MiCkE__
750iA -89
jag har noginte för högt tryck i systemet men däremot så var kylarslagen för kort som går till övre kylarfästet. Så när man varvade motorn så drog den i slangen vilket resulterade i att kylaren gick sönder.. :@

MVH
Micke
Du körde med för kort kylarslang, troligen dåliga motorfästen och skyller på BMW när kylaren går sönder?

Jag har aldrig haft problem med kylningen, varken på tomgång eller i full fart. Dock har jag råd att underhålla bilen på ett riktigt sätt och byta delar som uppenbart är i behov av det.

Mvh
Rasmus
__
260
__MiCkE__
750iA -89
SpeedLover: det är många som har problem med att motorn blir för varm på tomgång på just M30 motornerna .. och en vän till mig fick också fäster till kylaren att haverera trots att slangen var intakt.

och för det andra behöver du inte få det att låta som om din pappa vore uppfinnaren av BMW bilen ;)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har aldrig haft problem med kylningen av motorn på tomgång (eller under körning) med 535E34an.

Det enda faktiskt som är bytt i motorn sedan ny 1989 (26000mil) är kylare+termostat + (några vacumslangar), det hände vid ca 17-18000mil, kylaren hade efter vintern spruckit i plasten. Fick ioförsig ispropp en gång, men det kan ju hända alla!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.