AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.419

Uppdatering av Navi hos BMW?

Pe
37
Pege
BMW 325iAT -04
Hej,
jag har försökt läsa mig igenom alla trådar om uppdatering av navigationssystemen till BMW. Det verkar vara relativt komplicerat om man inte är väldigt datakunnig. Är det någon som har erfarenhet av att göra detta hos BMW? Borde de inte kunna göra detta relativt enkelt och utan någon större kostnad? Eller vet någon någonstans man kan vända sig för att få hjälp. Har en E46 -04 med Navi prof MK IV (SW 4-1/20) och är mest intresserad av att få perspektivmöjligheten i navin....
na
630
navi
BMW325xi -06
Jag har just pratat med BMW i Stockholm. De gav mig en prisuppgift på c:a 600:- till 3200:- beroende på hur lång till det tar, dvs om något strular eller ej.
Pe
37
Pege
BMW 325iAT -04
OK. väl dyrt att betala kanske mer än 3000 för så lite... borde man inte kunna få en skiva att köra uppdateringen själv? kanske då det är risk att det strular? men tack för info i alla fall...
Är det något mer än perspektivvyn man får vid en uppdatering?
na
630
navi
BMW325xi -06
Det går ju att hämta hem på nätet och sedan bränna själv.
Problemet är om det händer något, som att stereon sluta fungera eller att navin hänger sig. Då måste man åka till BMW för att fixa det och det blir tydligen väldigt dyrt.
Jag har hört om vissa som fått köpa helt ny navdator (Om ryktet är sant).
Jag har också följt alla trådar jag kunnat och kommit fram till att det verkar riskabelt att göra det själv.
Jag har också hört om de som klarat det på 10 minuter med en hemmabränd skiva och inte haft några problem alls.
Så vad ska man tro?
Pe
37
Pege
BMW 325iAT -04
Låter som att jag struntar i det med tanke på att vinsten verkar vara begränsad plus att BMW inte lämnar något fast pris... allt i bilen funkar ju bra och man vill ju inte riskera att något går sönder. :-)
Kan nästan tycka att elektronikuppdateringar borde ingå när man köpt en bil...?
na
630
navi
BMW325xi -06
Jag pratade med en mekaniker på en liten fristående firma som enbart servar BMW, han sa att om navin fungerar bra så ska man låta bli uppgraderingar.
Jag håller med om att uppgraderingar borde ingå, särskilt som min är en tidig 2003 och den första releasen som ingår har kända buggar.
Du har ju en senare release, så då är det nog bäst att låta bli som du säger.
Klart att du skall uppdatera! Perspective view skal det vara på en Mk4. Har själv en Mk3 som jag själv har uppdaterat utan problem. E på gång å hitta en beg Mk4 och skulle denna komma med "din" modstatus skulle jag inte tveka en sekund med uppdatering.
Allt du behöver veta å ha finns här:
Länk
Länk
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
Jag har uppgraderat min enhet ett par gånget helt utan minsta bekymmer.
Ladda hem den version du vill installera, brän imagen på en redig cd-skiva (inget no-name skräp) bränn i lagom hastighet (ja brännde visserligen i 48x å de gick som tåget)
När skivan är klar så är det bara att ta ut navi-kart dvd'n å plutta in din nya fina cd-skiva med upgraderingen.
efter ett par sekunder så kommer det upp en "upgrade picture" på skärmen å den börjar läsa in det, tog kanske 5minuter för mig att köra upgraderingen.
Jag tycker enheten blev mycket mycket snabbare med senaste versionen plus att du har perspective view också, vilket är rätt snyggt, men inte så bra å använda i stadsnavigering.

Att BMW skulle ta uppemot 3000pix för att göra detta låter helt absurt när du kan göra det själv på 5-10minuter.

Friskt vågat hälften vunnet!!!
na
630
navi
BMW325xi -06
Det är ofta absurda priser när man hör med BMW.
600:- var minimipriset, jag antar att de debiterar en timme även om det som du säger går på under 10 minuter.
Vad de sa var att om något strular, vilket tydligen händer även för dem, så kan det ta flera timmar att åtgärda eftersom de måste koda om nav datorn.

Ja, ja, det är vad BMW säger! Kul att det har gått bra för dig!
Pe
37
Pege
BMW 325iAT -04
nu blev man ju mer intresserad att uppdatera. ska kolla på det i helgen! :-)
tack för infon!!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har uppdaterat både MK3 och MK4 utan problem. Första gången jag uppgraderade MK3 så hade jag lite bekymmer då CD-skivan hängde sig men när jag väl fick ut den och brände en ny skiva på ett annat märke så funkade det bra.

___
//Ulf
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Pege, du har powerpost!
lu
10
luguber
z4 3.0 -03
har prövat att uppdatera, men skivan fastnade ocj hag blev litta skraj :-), lyckades dock till slut att få skivan. vad för märke på skivan har ni använt som lyckats med en uppgradering?

tacksam för var

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

lugubar,har skickat powerpost till dig angående en lyckad uppdatering.
na
630
navi
BMW325xi -06
Har uppdaterat min MKIV som är från September 2002, dvd den allra första releasen som monterades i E46.
Inga problem alls, och nu har jag Perspective mode.

Pe
37
Pege
BMW 325iAT -04
Hur gick du tillväga? Jag brände ner enligt instruktion på sidan som länkas till och brände filerna på en skiva men navigatorn kunde inte känna igen skivan? Vad gjorde jag för fel??
na
630
navi
BMW325xi -06
Det finns ett antal MKIV levererade av BMW som inte kan läsa brända skivor.
Du kanske har en sån?

Ah
75
Ahlgren
M3 e46 SmgII -02
Bianca: Vill du skicka en guide till mig med.
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Hej!
Jag har en MKIV. Jag brände ner enligt instruktion på sidan som länkas till och brände filerna på en skiva men navigatorn kunde inte känna igen skivan? Vad gjorde jag för fel?? Är det de två filera V29.mdf och V29.mds som ska brännas? ska skivan heta något spec??

Owjan
Visa användare
141
c14ym0re
X5 40d M-sport 2011.
du ska såklart bränna filerna som images.
inte bränna ner mdf och mds filerna till cd-skivan.
dom filerna innehåller layouten och innehållet av vad som skall ligga på skivan.
Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Tack!
Jag gjorde det. Det gick hur bra som helst. Det tog inte ens 10 min. Det är bara föja instruktioner.

Owjan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.