AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.863

Sot på oljepåfyllningslocket, vad innebär det?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Hej!

Jag har ibland hört att man kan bedömma en bils skick genom att plocka bort locket på ventilkåpan och titta efter sotavlagringar. Stämmer detta och vad kan man dra för slutsatser?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är en skröna, men viss info kan du få. Om du har en tjock gräddig gegga på oljepåfyllningslocket, så är det inte så bra. Då har troligen toppen gått och kylarvätskan har blandats med oljan, vilket resulterar i geggan i fråga.

Är det bara ett tunt lager, max 1 mm tjockt så kan det röra sig om lite kondens, något som bör försvinna efter en liten stunds körning på landsväg.

Genom att starta motorn och sedan lossa på oljepåfyllningslocket (se upp för oljestänk på kläder, det kommer att skvätta ut olja från hålet) och lyssna på motorns gång kan man testa om motorns vevhusventilation samt ventiltätningar fungerar som tänkt. Motorns gång ska bli försämrad utan oljelocket på plats.

__
Bilblogg:
Länk
Mugge: Inte alla motorer som får försämrad gång på tomgång med borttaget oljelock...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Dawwe, vilken motorfamilj tänker du på?

__
Bilblogg:
Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Killen frågade om sot, inte om "grädde" el kondens.

Det du frågar om kallas för koks. En bil som fått bra olja med lämplig intervall och inte har undermålig vevhusventilation ska vara kliniskt ren under oljelocket, även om bilen gått 25.000 mil.

En nyare BMW som "bara" servats enligt bilens intervall är inte ren under locket, dagens service intevaller är åt helsike för långa om bilen körs i samma förhållande som en genomsnittlig Svensk bil.

Bilar som går långa sträckor håller oljan renare än bilar som bara typ körs några mil till jobbet varje dag med många kallstarter.

Så svaret är JA, att titta under oljelocket säger mycket om hur bilen är körd/servad.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Håller med Isåkare!
Öppnar man locket, stoppar i fingret(kall motor ej i gång förstås) o får man massa svart gega-moja så är motor inte så väll vårdat som den borde.
Kan oxå lysa med ficklampan o se om det är svart beläggning på motor.

När det gäller öppna locket med motor igång så är det mest mindre 4 cyl motorer som påverkas av detta, inte V8 eller V12 vad jag har märk iaf...

BMW - Beroende Med Wilja!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Alla BMW bilar jag har testat på påverkas av att man öppnar oljepåfyllningslocket, även min förra 750. Men nyare motorer, som t.ex. M52/M54 påverkas inte alls på samma sätt eller lika mycket som äldre motorer.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Vet inet hur det skall vara på M50 men de jag har testat på har det inte varit någon skillnad.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vevhusventilationen har till uppgift att se till att det alltid finns ett undertryck i vevhuset. När du öppnar oljepåfyllningslocket så släpper du in mer luft än vevhusventen kan ventilera och trycket i vevhuset stiger, därav skillnaden i gång och ljud.

Olika motorer är olika känsliga, på min M10 så innebar öppnande av oljepåfyllningslocket nästan att motorn dog, på min efterföljande bil en 750 var skillnaden mycket mindre. Mina föräldrars 532i -99 påverkas väldigt lite. Men det ska vara en skillnad.

När insugsmembranet på M60, M62 och M73 motorerna börjar läcka, kommer vevhusventilationen att suga tjuvluft och trycket i vevhuset stiger, (något som på sikt resulterar i att ventilkåpspackningarna börjar läcka), och det är just tryckförändringen i vevhuset som gör att gången påverkas. När man öppnar oljepåfyllningen så är det samma sak, trycket i vevhuset stiger.

Har man ingen skillnad alls, så innebär det att vevhuset troligen inte ventileras på rätt sätt.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
När oljelocket flyger till månen när man öppnar det under gång, är ventiltätningarna slut :)

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.