AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.566

Skillnad "sportchassi" och "sportfjädring"?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Vad är skillnaden mellan "sportchassi" och "sportfjädring"? M-Sportfjädring har jag hört innebär att bilen är sänkt och har hårdare fjädrar, men vad är i så fall sportchassi?

Det är främst E46 jag är intresserad av om det nu finns några modellberoende skillnader.
M-sport fjärdring är inte så mycket sänkt, utan ska du sänka ordentligt så köper du fjädrar ngn annan stans, och Sportchassi är t.ex breda skärmkanter, annan spoiler, bakspeglar osv. :)
Såvitt jag har förstått är Sportchassi detsamma som sportfjädring, d.v.s. fabrikssänkning på 15mm plus styvare chassisättning (dvs hårdare fjädring). Paket med sportigare exteriör som spoilers och skärmkanter brukar väl snarare kallas aerodynamikpaket.

Både sportchassi och aerodynamikpaketet är delar av M-sport-paketet, men kan (åtminstone sportchassi) fås separat.

Åtminstone är detta terminologin på e90/e91/e92/e93.

/Khellros
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Tack för svaren!

Jag har kollat upp detta med BMW och efter vad jag förstår så är det som Khellros säger: Två ord för samma sak. Vissa tycks fylla ut utrustningslistan i annonserna genom att nämna båda... =)

Sportchassie har ingenting med optiken att göra utan det är en andra optioner som måste väljas till om man vill ha M-Ratt, M-instegslister, spoiler etc.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag tror det där Khellros säger gäller även E46. Jag har M-paket på min och det innebär iallfall fabrikssänkning och s.k. sportchassi (vridstyvare).
Sportchassi är i min värld dämpare och fjädrar, anpassade för varandra och mer inspirerad körning. Sportfjädrar är just andra fjädrar, lite lägre bil, dämpare behöver dock inte vara väl avstämda mot de fjädrarna (köper man sportfjädrar från BMW så är det förmodligen inte fallet).
Som ett förvirrande exempel: E87 hade från början extrautrustning sportfjädrar som kostade 2200:-, utgick och ersattes av sportchassi 3300:-.

Mvh,
/Wille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.