AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.193

[E34 Touring] - Glasrutan öppnas när man kör över ojämnheter, vad kan vara fel?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har ett mycket störande fel på min E34. När man kör över ojämnheter (det räcker att det är lite dålig väg) så öppnas glasrutan på bakluckan. Det spelar inte någon roll om dörrarna är låsta eller inte.

Provade att söka lite i ämnet men kunde inte hitta något vettigt. Någon som har varit med om något liknande?

__
Bilblogg:
Länk
Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
Hej.
Du kan justera låsstiftet (eller vad man nu skall kalla det)
Tappen i glasluckan som skall häckta fast i mekanismen i luckan.
Om inte kontramuttern är spänd så ändras denna justering.
lätt som en plätt att lösa, tar högst några minuter.

Haft liknande fenomen. När jag slog igen luckan så öppnades glasluckan.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Grejen är att själva låsningen fungerar. Jag kan stänga och det förblir stängt, men om jag kör på jämn väg eller över en fartgupp så öppnas det. Men det kanske är samma fel som ligger bakom?

Det var minst sagt en rörig bild man fick av ETK ---> Länk jag är lite osäker på vad det är jag ska justera.

Jag kan iofs springa ner till bilen och se om jag kan fotografera på bilen istället, det kanske är enklare att se då?

__
Bilblogg:
Länk
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du kan även få det felet om det ligger en skavd sladd i höger kabelstam som kortsluts när det rör på sig
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Aha! mystiken tätnar.... :)

__
Bilblogg:
Länk
fa
438
fami
525,01 IM
tjaaaaaaaaa mugge

Jag hade samma problem en gång .
Det var skruvarna mellan del 17, 19.

Nr 7 MICRO SWITCH REAR WINDOW LOCK kan vara problemet oxå och den har jag , jag ska kolla om jag kan hitta den imorgon , ny .
Du får den gratis :)

Åter kommer imorgon.
Jag bor i malmö

MVH-polichman
Si
102
SimonK
520iaT-03 e39
nr 15 locking pin kruvas ut i önskad position.
nr 15 hex nut är kontramuttern som fixerar nr 15.

Min lucka verkade också låsa som den skulle, man fick dock ta i lite när man stängde den.
Prova att skruva ut pinnen några mm så blir det nog bra.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Oj här var det många svar, iofs väldigt trevligt ;)

Jag sprang ner till bilen och fotograferade lite, jag vet inte vad jag ska tro riktigt men den här lagningen ser inte helt 100 procentig ut ---> Länk , det verkar som om det är 2 sladdar, den ena är helt av och den andra har en lagning modell mycket suspekt.

Fami:
Tackar för erbjudandet, det var snällt. Jag tror dock att just bytaren är frisk, i alla fall verkar det så initialt.

SimonK:
Jag ser nu vad du menar, det är inte helt omöjligt att felet kan ligga komponent nr 15. Jag ska prova att justera den lite.

Tack till alla som har svarat så här långt.

__
Bilblogg:
Länk
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du har en kabelstam på båda sidor det är om jag nu minns rätt 9 st sladd i den ena 16 i den andra på vä.sida finns även den tunnare den är till bakrutevärmen ..dessa kablar finns färdiga plugg in i luckan och sedan lödskarva i sidoluckorna vid bakljusen kostar någonstans 1500 kr st på BMW, den till bakrutan några hundralappar den är pluggad till den stora stammen innanför genomföringen i stolpen.

Går även att laga ordentligt men man ha en mycket mjuk sladd.

Om det nu beror på kabelstammarna vilket är ett mycket vanligt fel så kommer du snart att få mer elfel..som att den låser upp sig när du parkerat öppnar baklucka låser in dig när du sätter på ljuset, att luckan inte går att alls osv osv.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nu verkar det som att problemet är åtgärdat!
Det var objekt nr 15 som var feljusterad precis som SimonK sade. Det var bara att pilla väck plastkåpan och justera in och montera tillbaka kåpan. Det hela tog 2 minuter ungefär.

Bild ---> Länk

Vad gäller den skadade kabelstammen, så verkar det som att det är kabeln till el-bakrutan som är fusklagad och behöver ses över. Något som kommer att åtgärdas snarast.

Stort tack till alla som kommit med tips och idéer.

__
Bilblogg:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.