AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.242

Bilen går varm utan att termostaten öppnar efter byte av v-pump, vad kan vara fel

Hej har problem med min 528-97 efter byte av vattenpump samt termostat/termostathus, efter att bilen gått varm. Nu går bilen varm utan att termostaten öppnar. Jag har följt mektipset för luftning + att jag hissat bilen i fram utan resultat. Jag har märkt att när man klämmer på kylarslangarna så pyser det om locket till expansionskärlet ska de göra det? Jag har kontrollerat att kärlet är tät.

Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Jag skulle tippa på att du hatr mer luft i systemet.
Är det verkligen locket det pyser ur och inte inne i kärlet?
Prova annars med ett nytt lock och lufta på nytt!
Jag häller alltif fullt med vatten i luftnippelhålet och sedan luftar jag med bilen avstängd, manuellt så att säga!
Funkar varje gång ca 5 minuters jobb!
har haft samma problem med min 523:a.bilen har kokat flera gånger trots byte av vattenpump,termostat samt flera luftningar.fick sedan reda på att viskokopplingen (tror jag den kallades för) som fläktvingen sitter fast på kan vara trasig.fläkthjulet ska vara ganska stummt att snurra på för hand när bilen är kall,mitt hjul gick lätt att snurra på.åkte till bmw köpte en koppling (ca1800kr) och bytte ut.funkar kanon nu.ps det var ganska lätt att byta kopplingen.(du behöver en ringnyckel strl 32 och muttern är vänstergängad)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.