AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.243

Lacksläpp på sprillans ny bil

ja
83
jala
335i (E93) -07
Hej!

Hämtade ut min nya 335 cab förra torsdagen och har i dag, 1 vecka senare, upptäckt vad jag tror är ett lacksläpp (lillfingernagel stort ) på bagageluckan. Det finns ingen intrykning eller repor runt släppet varför jag har svårt att tro att detta har uppkommit genom någon olycka eller att någon har jävlats. Klarlack och lack är helt borta och grundfärgen är helt synlig.

Är det någon som vet om lacksläpp kan uppkomma på en ny bil till följd av tillverkningsfel. Har någon annan haft liknande fel och hur har detta mottagits av BMW vid reklamtion?

Om nu inte BMW kommer ta på sig detta, till följd av svårigheter med bevisfrågan, hur kan man fixa släppet? Måste man lacka om hela bagageluckan eller går det laga med hyfsat resultat?

Som Ni förstår så känns det något irriterande med ett färgsläpp på en sprillans ny bil, varför är tacksam till alla inlägg som kan skapa klarhet i frågeställningarna, tack på förhand.
Ao
50
Aouseus
320 -99
Ja det kan förekomma lacksläpp på helt nya bilar, när jag tidigare jobbade på VAG så var där problem med Touaregen när den kom, där kunde hlva huven flagas av på 1-2 månader... Åk direkt till handlaren du köpte bilen hos så får de kolla bakluckan och eventuellt lacka om den...
ja
83
jala
335i (E93) -07
Fortsättning av ärendet gällande lacksläppet:

Har kontaktat bilförsäljaren per telefon för att diskutera skadan. Som jag misstänkte så slår han ifrån sig och menar att lacksläppet sannolikt inte kan vara p.g.a tillverkningsfel. Jag försökte få honom mer ressonabel genom att beskriva att skadan inte har några repmärken eller intryckningar vilket bör innebära att skadan har uppkommit av annan orsak än yttre påverkan. Eftersom skadan är på bagageluckan kan stenskott förmodligen utelutas. Jag kom dock överens med säljaren att visa upp bilen nu på fredag och göra en besiktning, men utifrån telefonsamtalet har jag svårt att tro annat än att ärendet kommer förlöpa med en konstant uppförsbacke. Mer info kommer.
jala:

Stå på dig detta ska inte drabba dig som kund Bmw åf bör åtgärde detta som goodwill
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan inte tänka mig att bmw hävdar något annat än att det är samma fel som alla moderna lacker dras med.
Åk till bmw. Jag sätter en tia på att det inte är några problem öht.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, det där skall inte vara några problem. Det går ju fortfarande att få lös dörrar, huvar och luckor på good-will till gamla 3- och 5-seriebilar upp till 6 år. Det där fixar dom, annars är dom dumma vad gäller BMW´s framtid.

AE
Jo men skillnaden mellan e39 och e46 problemen som faktisk är ROST och inget annat så är denna bilen sprillans ny. Jag misstänker att bilen inte blivit 100% avfettad/rengjord innan grundlack/lack/klarlack. Det räcker med ett fingeravtryck för att lacken inte skall få de fäste den behöver på plåten/aluminiumen.

Bmw har som alla andra biltilverkare en lackgaranti. Denna är till för just denna typ av incidenter. Dvs skumma klarlcksläpp eller liknande som inte kan åstakommas med yttre "påverkan"

Be säljaren bevisa hur denna lackskada uppkom och varför den isåfall inte skulle falla inom lackgarantins ramar. Tröttsamt att höra hur säljare skall motarbeta en köpare som lagt en halv miljon på en bil.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Förvisso gäller det rost på dessa, men garantin avser som för det mesta genomrostning från insidan. Därav är det inte garantin som åberopas utan man tar det som goodwill. Jag menade inte att det rör sig om samma problem utan att det borde vara enklare att få en goodwill-åtgärd på en ny bil än för rost på en 6 år gammal bil. Är i stort sett säker på att detta kommer lösas som ett goodwill-ärende. Blir mäkta förvånad annars.

AE
Goodwill tillämpas när garanti tiden gått ut. Så är inte fallet här.

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
I detta fall borde väl lackgarantin gälla. På E39 E46 var det ju egentligen det benhårda kittet som var en miss. Frågan är då om det på tidiga rostfall var lackgaranti, nybilsgaranti eller goodwill. Fanns lackgaranti på dessa? Goodwill-åtagandet för rostproblemen gäller ju exakt lika länge som rostskyddsgarantin. Ok, jag justerar det sista: Jag är säker på att BMW justerar detta utan kostnad, oavsett vilken garanti det rör sig om.

AE
Att bmw valt och tolka rostskyddsgarantin "generöst" är inte en premium åtgärd för att bmw ägare inte skall känna sig lurade. Det beror på att de inte vill ha rostiga bilar som är 3-5 år gamla rullandes på vägarna. Prata om rullande reklampelare!

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Många lurade BMW-ägare är väl egentligen ett större ekonomiskt problem än att rosten skulle synas. Har aldrig sett en 6år gammal E39:a där rosten syns. Vet man bara var man skall leta så hittar man den runt tanklocket på huvens och bakluckans insida och ev. på dörrarnas insidor. D.v.s ingen skyltande rost. Mercedes mångt värre problem med rost överallt på W210 visade sig vara för dyrt för Daimler Crysler att åtgärda vilket resulterade i en stor misstro för företaget hos kunderna. Känner absolut inte att BMW skulle vilja vara generösa, de följer bara minsta motståndets lag. Det blir dyrare att låta det bero helt enkelt.

AE
De flesta man pratar med blir väldigt fövånande när man nämner Bmws rostproblem. De hade aldrig kunnat föreställa sig att en sådan kvalitetsbil skulle dras med ett sådant "lågbudget" problem.

Då kan man fråga sig varför, jo Bmw ägare generellt skäms över detta fenomen och berättar det absolut inte för någon.

Att mercedes har än värre problem tycker jag börjar bli en tröttsam "ursäkt"

Största anledningen till att man inte ser rostiga e46/e39 rulla runt är även det stolta bmw ägare som åtgärdar rosten långt innan den börjar synas på allvar även efter rostskyddsgarantins slut.

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är också förvånad över att BMW dras med lågbudgetproblem och när man hör om lacksläpp på 07:or börjar åtminstone jag att fundera på något annat än BMW vid nästa bilbyte. Priset för körglädje får inte bli för högt. Tror att vi har lite av ett kommunikationsproblem, troligen p.g.a vi inte känner varandra särskilt väl, men jag använder inte Mercedes problem som en förmildrande omständighet vad gäller BMW´s problem. För Mercedes var nog kostnaden för stor att bära. Det gäller alltför stora åtgärder och Mercedes billigaste väg blev troligen att strunta i deras trogna kunder som har en fläckig treåring för 5-600´ och i stället satsa på nya kunder. T.ex sno lite BMW 3-seriekunder genom att bygga en sportigare c-klass.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Och som jag sade, man hittar rosten på 01:or och 02:or på insidan än idag om man tittar. Då på icke åtgärdade bilar.
Lycka till!!
BMW Sverige har inte det minsta intresse i att uppfylla sina garantiåtaganden.
De föredrar istället att tillämpa uttröttningsmetoden av sina kunder.
Ska vi inte köpa våra nya BMW-bilar direkt ifrån Tyskland nästa gång?
Det tycks gå alldeles för bra för BMW Sverige.
ro
133
rolle10
335ci M Xdrive -11
Efter att min 330ci blivit påkörd och sen inlämnad för reparation för ett halvår sedan så ringde verkstan och sa att jag fick vänta en vecka längre innan jag kunde hämta bilen för att dom hittat rost på den!! Och med tanke på att rostskyddsgarantin skulle gått ut dan efter så satt dom och fyllde i skadeanmälan sent på kvällen så att den hann faxas in samma dag. Med tanke på att detta var en bmw-verkstad och jag inte nämnt något om nån rostskyddsgaranti och att dom redan hade hur mycket som helst att göra så känns det inte som dom fått några restriktioner eller att köra "Uttröttningsmetoden" för att slippa rostskyddsgarantin av BMW Sverige??
Dom hade kunnat vänta till dan efter eller inte sagt något till mig?? Blev själv väldigt förvånad att garantin överhuvudtaget gällde på min bil för helt vanlig rost när jag inte en enda gång under 6 års tid(-1 dag) ens ha reparerat ett stenskott osv osv...

//Rolle...
ja
83
jala
335i (E93) -07
Hej!

Nyss hemkommen efter besiktning av nämnda lacksläpp. Man slutar aldrig förvånas och jag får nog omvärdera min syn på bilhandlare. Inför besiktningen var jag laddad med motargument på deras förväntade undanflykter och ifrånslående för att slippa hantera skadan.

Det visade sig nämlingen att BMW. eller rättare sagt Auopartner i Skövde, visade ytterst serviceminden och lovade att fixa till en omlackning. Om det gick på lackgarantin eller annat sätt behövde jag inte bry mig om som kund. Som plåster på såret för besväret fick jag några greenfee biljetter att använda på närliggande golfbana. Jag var lite putt på firman efter ett litet strul med vinterdäcksleveransen, men efter detta finns jag i deras garn i nästkommande bilaffär - No doubt about that.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Perfekt! Så skall det skötas. Visst känns det bra när man blir behandlad med respekt som kund.

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.