|
|
|
|---|---|
|
Åkte lite med 325:an idag för första gånge på tre veckor och upptäckte efter ett tag att jag inte hade nån ström i den, radion dog o motortempen blev aldrig normal. Mätte på polerna utan motorn igång. Visade 11.5V. Startade sen motorn o då mätte det ca 8-9V på polerna. Generatorn blev renoverad 2003, gått några tusen mil sen dess. Till saken hör att batteriet tyvärr stod utan underhållsladdning 4 månader i vintras. Men jag har även kört hela maj med batteriet utan problem i 325:an. Nån som har tips och idéer om vad som är fel? Jag kan inte så mycket om EL... mvh | |
| tror mer på batterit... | |
|
Även om batteriet är kasst så ska ändå generatorn producera ström. En frisk generator ska ladda upp till 14.6 volt på tomgång, har du inte minst 13.5 volt vid 2500 rpm så är något galet med generatorn. Troligen är det bara kolen som är slut, prova att byta laddningsreläet. Nytt laddningsrelä kostar ca 100 kr till Bosch-generatorer på biltema. __ Bilblogg: Länk |
|
| jag köpte laddrelät på biltema och alla lampor började pulsera och voltantalet den laddade med var 16 volt fast det stog 14V på relät så jag köpte en på mekonomen och då försvann fenomenet och den laddar 14 volt på tomgång | |
|
Klintan du kanske fick fel relä? Jag har annars kört med B-tema relä på 440gl, E36 316i, E30 318i och 318iS, E28 518, MB 190E utan några större problem. Men visst kvalitén kan variera stort på delar från biltema. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Jahapp, nu var problemet ur vägen! Bytte batteri och mätte. Men det var samma resultat med annat batteri. Dvs runt 12V med motor av och på. Generatorn som var felet med andra ord. Bytte kol och helt plötsligt laddade hon 14,2V! Men kolen var bara kanske 5-7mm kortare än de nya jag satte dit. Har kört uppskattningsvid 5000 mil sen 2003 då generatorn renoverades. Är det normalt slitage? Nåväl nu är det fritt fram för Sveriges mest beresta E30 till Nordkap nästa vecka! Ska dock medbringa reservbatteri och reservkol så man slipper bli fast nånstans i Norrlandsskogarna. mvh |
|
|
Nja, normalt slitage vill jag inte kalla det. Generatorkol ska hålla längre än så. Men det är ju förbrukningsvara. __ Bilblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.