AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.142

Oljud i motorn på 528 som jag inte blir klok på!*ljudfil*

Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Hej nu har jag stulit andras trådar och läst oändligt med trådar utan att bli klokare på vad det är.
Så nu har jag lagt upp en ljudfil och hoppas att det finns ett tränat öra som kan hjälpa mig!

Jag har:
Tvättat motorn invändigt.
Bytt till bättre tjockare olja 10 / 60.
Bytt nedre sträckare.
Trott att det kunnat vara lyftarna som spökar, hällt i wynn´s tillsats.

Det kan ha blivit lite bättre men inte bra och tyvärr så låter det inte lika lite som på filmen som jag skickade.
Det kommer ifrån framkanten (vänster) på motorn.

Nästa steg blir att byta övre spännaren och hoppas på det bästa.

MEN VAD TROR NI??

Länk

Vh Leon

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
vad jag kan höra på detta,så låter det som spännarn eller vattenpumpen,,vi får hoppas på mer svar av bmw gurusarna hasso o compani...
Do
96
DonCorleon1
Ahh sorry jag skrev inte det, men jag har bytt spännrullen till AC och den till generatorn samt vattenpumpen också.

Har nästan glömt vad som e gort då listan är ganska lång!

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
går de att spänna remen själv? för isf tror jag du har lite för hårt tryck på grejerna,va ijalla fall så när jag bytte rem&spänn/glidrullar på en annan bil.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Remmarna är självjusterande av fjäderbelastade spännrullar.

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Hur långt har bilen gått? Det är jättesvårt att höra hur det verkligen låter på filmklippet pga ljudkvaliteten; men nästa logiska gissning blir ju tyvärr kamtransmissionen, på ett eller annat sätt... kamkedjespännaren kanske.
Do
96
DonCorleon1
Osäker på milen men enligt mätare 17000 mil.
lyssnar man i slutet så hör man ganska bra hur det låter!

Ska byta den övre spännaren och hoppas att det löser sig, fick prisförslag på ca 2000 på verkstad, men då skulle de kolla på vanos också.

Låter det rimligt prismässigt?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har du kollat lagren till generatorn, "frihjulet/magnetkopplingen på AC-kompressorn eller servopumpen? Kanske en riktigt slutkörd visko-koppling till fläkten?
Kanske värt att plocka av multiremmen och snurra och känna på alla remdrivna aggregat.
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
Låter som en kass klima kompressor
Do
96
DonCorleon1
Ni får ursäkta att jag varit lite lagom otydlig (har skrivit i andra trådar och inte tänkt på att detta är en ny).

Problemet kommer bara när bilen är varmkörd och det borde eliminera AC, visko kopplingen och generatorn!

Men jag ska försöka komma iväg till verkstaden i veckan som kommer och kolla upp de sakerna med!

Men som sagt innan så låter det som att ljudet kommer från vänster översida på motorn.

Är lagom trött på felsökningen och alla sköna slantar som flyger iväg!
Men är ganska säker på att det kommer från kamkedjan alternativt vanos nu efter en massa lyssnande på andras ljudklipp, all läsning och alla test med nya saker på bilen!

Tack för tipsen!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Byt remspännaren själv om du är trött på att blåsa pengar! Det är inte svårt, tar max 30 minuter.
Ma
254
Marw007
BMW E39 M5 - 03
BMW E39 525i M - 03
BMW X3 20d M - 17
kolla tändstiften också. ¨Även om det inte är tändstiften kan man se en hel del om motorns kondition beroende på färgen på dessa. Min far hade ett sprucket tändstift i emaljen som skapade diverse misständningar och oljud.
Do
96
DonCorleon1
"Byt remspännaren själv om du är trött på att blåsa pengar! Det är inte svårt, tar max 30 minuter."

Den övre kedjespännaren är de tal om inget annat.

Tändstiften är bytta för ca 1000 mil sedan.
Men ska absolut kolla dess med nu när det endå ska skruvas i de regionerna!

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Kör utan rem, så vet du om det är från någonting som drivs av remmen eller inte.
Men kör inte länge, du har ju ingen kylcirkulation då!

/// Kristian
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Endast varm motor som låter illa är troligen som trådstartaren själv är inne på. Någon dålig kedjesträckare som inte håller trycket när oljan är varm och tunnare. Kamkedjespännare eller Vanos återstår att se.
Do
96
DonCorleon1
Länge sedan jag rapporterade i denna tråden, dags för update.

Jag lämnade in bilen på min kompis verkstad och bytte den övre kedjespännaren och kollade vanos.

Vanos kedjan gick inte att rubba, så vi tog bort kamdrevet och delade på brickorna där det satt massa skit och sen rengorde vi och satte tillbaka det igen, nu gick det att röra på vanoskedjan men inte så löst som jag trodde utan det trögade lite iaf!

Kammarna såg fina ut men jag är osäker på om det kan vara vanos styrningen som för oväsen, kan det var det om det bara uppenbarar sig vid varm motor?

Gort är:
Tvättat motorn invändigt.
Bytt till bättre tjockare olja 10 / 60.
Bytt nedre sträckare.
Trott att det kunnat vara lyftarna som spökar, hällt i wynn´s tillsats.
Bytt övre kedjesträckare.
Vatten pump.
Spännrullar till remmarna.

Ska kanske byta olja på bilen igen och se om det hjälper.......undrar bara vilken.......eller är det en lyftare????

HJÄLP MIG!!
Do
96
DonCorleon1
Kan olje pumpen vara kass eller på väg att ge sig?
vanosen skullle jag tippa på...
runt 20k har jag hört reparationskostnader på..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.