|
|
|
|---|---|
|
Lämnade in bilen på en auktoriserad kylfirma för en konvertering av ac:n från r12 till r134. De provtryckte och allt var tätt. Sen när de fyllde på med kylmedie så fyllde de även på med sånt där spårämne som man kan se med UV-ljus. Hämtade sen bilen efter några timmar och de sa att allt verkade ok och att systemet var tätt. Dagen efter när jag startar bilen så funkar ju givetvis inte ac:n och jag tittar under huven. Jag upptäcker då en stor pöl med nåt kermitgrönt på garagegolvet. Det visar sig att nästan allt kylmedie har läckt ut under natten när vi sedan kollar trycket. Det verkar som det läcker från toppen av torrfiltret. Jag har nu fått en ny tid då de skulle kolla upp problemet. Då till frågan, ska man se detta som en garantigrej eller? De har ju vart och bytt filtret så det kan ju lika gärna vara de som har satt dit en packning eller nåt fel. Är det nån som vart med om nåt liknande efter att ha fyllt på ett system som stått still ett par månader? Mvh André | |
| Självklart är det en garanigrej.Stå på dig! | |
|
Solklart fall.. Klart de får göra en garantiåtgärd! T |
|
|
Var och kollade upp vad det var som läckte idag, det visade sig vara tryckvakten till ac:n som gett upp och börjat tokläcka. Någon som varit med om nåt liknande? Priset på en ny låg mellan 400 och 1200. Exakt visste det inte.. |
|
Neptun |
Hävda att vakten gått sönder under provtryckningen o stå på dig angående garantijobb ! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Självklart garantigrej har dom repat och det inte funkar så ska inte du stå för om dom misslyckades. MVH Hasso |
|
Jag önskar det vore så väl att jag kunde hävda garantigrej. Han hävdar att systemet tålde provtryckningen och började läcka i princip när jag körde hem med bilen. Jag ska alltså stå för den nya tryckvakten. Han erbjöd och göra ett bra pris för påfyllning av köldmediet. Normalt tar han 1700 spänn för uppfyllning av R134, vad ska jag se som ett bra pris då? Är det någon som har nån aning om vad inköpspris är på köldmedie, per gram eller vad de nu mäter det i. De tar i alla fall betalt i gram. Det känns som en riskabel affär, redan pröjsat 3400 för konverteringen och nu verkar det ju bli nån tusenlapp till. Man vet ju aldrig om det här kylssystemet blir tätt. Mvh André |
|
| Varför konverterade du ? Var erbjuden igår att vid behov i framtiden få min påfylld för 400:- (svart). Inköps priset låg tydligen på ca 250:-/kg. Kör själv med ett R12 system. Bara att pumpa vacuum och fylla med R134a när den dagen kommer. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bullshit!! oseriös firma med runt hörnet garanti. så efter en reparation som pajar på hemvägen från verkstan så menar karln att han utfört ett godkänt jobb allmänna reklamtionsnämden,hota med att snacka med de som ackrediterar SWEDAC eller nåt. MVH Hasso |
Det ingår i kylnormens kontrollpunkter att kontrollera och inspektera systemes delar innan man fyller på så att inget läckage ska kunna uppstå. DVS,kylmontören ska bedöma att systemet är till förlitligt innan han fyller på. Det blir väl så att du kan få betala delen som pajade men fyllningen ska han stå för rimligtvis, han har inte gjort en rätt bedömning,så gasen får han stå för. Hade en kollega som jobbar ac,på tråden för en stund sedan,passade självklart att fråga efter hur det ska bedömmas och vilka regler som gäller för ackriditering. Hoppas att det blev till nån hjälp. MVH Hasso |
|
hasso: Tack för dina inlägg och den hjälp jag fått! De får mig att inse att det är bara att stå på sig i den här frågan. Jag ska ta ett ordentligt snack med kylfirman innan de börjar slita i min bil igen. PJ: Varför jag konverterade? Ja du, har man inte rätt kontakter så är det nog svårt att få tag på freon. Dessutom så höjer det ju andrahandsvärdet lite med en konverterad AC. Men som sagt, tack för era råd grabbar. Det får ju en att inse att man kanske måste stå på sig lite mera ibland! Mvh André |
|
|
Pris för fyllning av R134 : Jag fick ge 1000+moms på ackrediterad firma på min E39. 1700:- låter dyrt ! OO=00=OO Ägt:525E12-535iE28-520iSE28 525iE34. Vill ha:540iE39 |
|
| Var kan man fyll R134 billigast? | |
|
Nu börjar den här historien lida mot sitt slut snart hoppas jag. Jag har nu bråkat med denna kylfirma och nu har "vi" kommit fram till att de ska stå för halva kostnaden att byta tryckvakten + fylla köldmediet. Det skulle kosta 2800 totalt och jag kommer då att måsta betala 1400 för att de ska bli nöjda. Det första han säger när jag kommer in på stället är att din bil har vi egentligen inte tid med nu och han låter irriterad. Jag vet inte om jag ska vara nöjd eller inte, känner mig förbannad i alla fall... Mvh André |
|
|
Tycker att du skall skriva ut firmans namn, det vinner alla på. Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.