|
|
|
|---|---|
|
Skivorna är skeva och jag måste byta. Det körs ganska lugnt så inget extremt behövs, jag vill bara kunna bromsa pålitligt utan vibrationer och helst utan damm. Jag har inget intresse av att lägga mycket pengar på skivor. Kan man generellt säga om slitsade eller borrade ger mer eller mindre damm än vanliga? Hur märker man annars skillnad förutom utseende vid vardagskörning? Rekommendationer önskas på såväl bromsskivor som inköpsställe! Har inget emot att beställa istället för fysisk butik. Jag kör på standard originalbelägg, kan tilläggas, och har inte för avsikt att byta dessa. | |
|
Jag tänker beställa ifrån Länk när han bekräftar att grejerna finns hemma. Fina produkter, bra priser och trevligt bemötande. Du säger att du kör med originalbelägg, men bör man inte byta även dessa när man byter skivor? |
|
| Jag köpte mina bromsar på www.waarwest.se,bra priser o snabb leverans. | |
|
Vad kan i värsta fall hända om man inte byter belägg samtidigt? |
|
Transocean |
"Vad kan i värsta fall hända om man inte byter belägg samtidigt?" Man har pengar till övers. Om du har ingen snedslitning samt hyffsat tjocklek på beläggen är det bara bortkastade pengar att byta till nya. Juha |
|
Eftersom man i detta läge byter skivor pga att dessa varit dåliga / skeva så kanske inte beläggen är i bästa skick de heller. Helt klart onödig kostnad att byta om dom ser friska ut, kontrollera först innan du köper nya. |
|
|
OK, då var det avklarat. Tack för det! Sedan var det frågan om slitsat/borrat eller inte. Har det någon betydelse förutom utseende och pris för en vanlig trafikant? Jag funderar på slitsade Brembo Max från MECA där jag får dem för 812,50 minus 15% rabatt = 690:- styck. Priset känns mycket bra, men kommer de att damma mer eller mindre än vanliga? Eller är det ingen märkbar skillnad? Jag är såååå trött på att tvätta fälgarna fram... |
|
|
Brembo Max kan jag starkt rekommendera. Snygga skivor till vettigt pris. Jag hade dessa på min 325 innan. Det är väl inte skirvorna som dammar, de är väl beläggen? Hör med Länk han säljer också Brembo med bra paketpriser. |
|
|
Jo, men jag tänkte att skivorna borde påverka hur mycket beläggen dammar. |
|
Transocean |
Jag funderade på ATE slitsade skivor när jag bytte men just efter att jag hade läst om dessa och hur dom dammar/äter belägg blev de vanliga skivor från Biltema istället (har funkat klockrent förövrigt). kan inte säga någonting om brembosarna tyvärr. Juha |
Transocean |
Hittade också ett kvitto för just slitsade Ate-skivor bland pappren när jag köpte min bil, några sådana satt det dock inte på bilen utan dom hade blivit bytta mot original vid 19500 mil så någon succe var dom visst inte enligt den förra ägaren. Juha |
|
pbengtss om är såååå trött på att tvätta fälgarna fram... ta bort fälgarn fram å vaxa dom så kommer det att bli lätt att få bort dammet på dina fram fälgar det har jag gjort på mina fram fälgar å det har aldrig varit så lätt att ta bort dammet som nu det funkar några tvättar sen så är det bara att vaxa om.. så gör jag Mvh John |
|
|
Fälgarna ÄR vaxade! Men om de ska vara blanka och fina får jag rengöra dem varannan dag och det orkar jag inte även om det går lätt tack vare vaxningen :( Jag kör 7-8 mil om dagen med ganska många inbromsningar så mycket damm blir det. Någon som har Brembo-erfarenheter och som kan säga någonting om damm? Eller generellt slitsade vs. vanliga skivor med avseende på damm? |
|
|
Då har jag i alla fall beställt Brembo Max: Länk , får dem på måndag. Det blir nog bra! |
|
|
Nu är de monterade. Vilken känsla!!! Nu glider man fram igen, till och med vid korsningar! Dessutom upphörde vibrationerna jag fått vid kallstart. |
|
|
Inte helt vanligt att man lägger ut en komplett maskinbearbetnings-ritning på en produktinfosida. Undrar om man har Brembos samtycke? AE |
|
|
Brembo har samma ritningar själva så. I.o.f.s igen komplicerad produkt. AE |
|
|
Jag kan nu - drygt en månad och ca 200 mil senare - glatt konstatera att det dammar otroligt mycket mindre med dessa skivor. Jag bytte inte beläggen. |
|
| Skumt då jag inte kan se ngt speciellt med dem som borde påverka hur mkt beläggen dammar. | |
|
Jag vet inte, kanske kommer senare då de slitits ned lite? I vilket fall har jag rengjort fälgarna 1 gång sedan bytet och fälgarna har ingen beläggning alls förutom "vanlig" smuts. |
|
Ampe |
Ni som vill ha "dammfria" belägg kan köpa dem på www.bromsmannen.se Normalt sett så är det inte olika skivor som gör att det dammar mer eller mindre. Det är beläggen som är utvecklade på olika sätt för att damma mer eller mindre. En gång dammfritt belägg. Aldrig ngt annat! /Andreas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.