|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en BMW M3 e36- 95 som jag gärna skulle vilja byta ratt på. ( Original ratten är ju i största laget :) Och jag undrar ifall man kan göra detta själv då det är airbag i bilen? Eller måste man lämna in bilen för att få det gjort? MVH Kristofer | |
Filip_J |
Inga problem. Jag bytte till den tre-ekrade orginalratten med "tumgreppen" utan airbag. Gör så här: Koppla ur batteriet, låt den stå utan ström några timmar just för att vara säker. Airbagen sitter fast med torx-skruvar. Skruva loss dem och hela plasthöljet med airbag sitter löst. Koppla bort sladden som sitter till airbagen. Lägg airbagen på ett säkert ställe. Nu är det bara till att sätta dit den nya ratten. Lycka till. |
|
Ok, tack så hemskt mycket för ditt svar..Då ska jag byta ut den själv istället för att lämna in den till en dyr verkstad. Jag tänkte inte på att airbagen var beroende av batteriet, utan trodde att sprägnladningen kunde gå av ifall man petade på fel ställe bara..;) Men tack än en gång // MVH Kristofer |
|
Filip_J |
Inga problem. Trots att det inte fanns någon ström i bilen var jag sjukt rädd när jag kopplade loss airbagen. Låg på golvet och hade huvet under ratten, såg nog rätt roligt ut =) haha. Skriv gärna hur det gick sen. Mvh Filip |
|
Behöver man inte bygla kontakten till airbagen med nått motstånd så att inte Airbag lampan lyser i instumenteringen? "M Needs No Gimmicks" |
|
|
Jag funderade också på det faktiskt, ifall lampan kommer att lysa? Jag skriver så fort jag bytt, har bara inte hittat någon ratt som jag bestämt mig för.. Något förslag kanske? ( ska inte vara någon rymdskeppsratt, utan en schysst sportratt..;) MVH Kristofer |
|
Filip_J |
Jo lampan lyser, men man ska kunna sätta på något motstånd, men jag stör mig inte så mycket. Denna ratten har jag, orginalratt utan airbag: Länk |
|
Ok, nej det gör nog inte så mycket att lampan lyser..Hellre det än den här jätteratten..;) Den som du har är 37cm i diameter eller hur? Är det stor skillnad jämfört med den fyrekrade originalratten? För den tycker jag är alldeles för stor som sagt... MVH Kristofer |
|
|
snyggaste original ratt som finns filip_j |
|
Filip_J |
stämmer bra, 37mm. Ja detta är utan tvekan den snyggaste, och vilket grepp dessutom. Anledningen till att jag bytte var för att den 4-ekrade är stor som en bussratt i jämförelse. Nu har man ju ingen airbag, det är väl enda nackdelen, annars kan ni sätta dit 3.2ans m-tech ratt, den har airbag, tycker dock inte den är lika snygg, menmen, se länk: Länk ps. har en extra ratt liggandes om du är sugen, är i behov för att kläs om ,men säljer den för 1000:-, kostar 2700:- på bmw. ds |
|
Hej. Tack för erbjudandet om ratten, men jag har redan köpt en ratt..Han skulle skicka den idag, så förhoppningsvis har jag den på onsdag. En likadan som du har i din bil..;) MVH Kristofer |
|
| Hej. Nu håller jag på och byter ratten i bilen, och undrar ifall någon av er lyckades hålla originalratten hel..Jag fick nämligen " lov " att bryta sönder min lite för att få bort den..Gjorde kanske fel..:) Sen undrar jag om man behöver alla plastringar på baksidan av originalratten? Är alla till rattlåset osv eller är den understa till airbagen eller liknande? Verkar svår att få bort iaf, sitter den skruvad ifrån navet på ratten och igenom till baksidan? | |
Filip_J |
Man ska inte behöva dra sönder ratten. Ratten sitter med torx. Till den nya ratten behöver du en så kallad "slip-ring", en rund plastbit, finns att köpa hos BMW, kostar 300:- |
|
Slip-ring? Så det duger alltså inte att ta dom ifrån originalratten? |
|
|
Hej igen. Kom på ett sätt att koppla bort airbagen helt så att lampan inte lyser. Under baksätet ( iaf på min m3:a ) sitter sensorn till airbagen. Koppla ur den kontakten och jordsladden och isolera dom med eltejp, då lyser inte airbag lampan längre pga att den inte vet att det ska finnas en airbag ...;) MVH Kristofer |
|
Filip_J |
du behöver del # 4: Länk |
|
Ok, vad bra...för det var en sån som jag beställde...;) Tack så jättemycket för hjälpen // MVH Kristofer ( ingen som vet vad man ska köpa för att färga om ratten? Den är väldigt nött på sina ställen..) |
|
| Måste man byta slip ring även då man byter till en likadan ratt som man redan har? | |
|
Hej jag lånar tråden lite Om man ska byta till en sportratt så behöver man förutom ratt och nav en slipring? Vad säger besiktningen om man tar bort airbagen? |
|
Filip_J |
Att kolla airbags eller airbaglampor ingår inte i SBP så det är inga problem. När du tar bort en airbag så lyser lampan (om du inte lyckas släcka den) men det är inget dem påpekar. Den som säger annat har inte den blekaste vad han/hon pratar om. Mvh Filip |
|
ok tack filip j |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.