AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.879

Hur håller folk i sina rattar?

Sida 1 av 2
Paap Reeder
Har börjat med en ny studie ... nämligen att se på hur folk håller i sina rattar när man passerar dom.

Lätt att kolla när man passerar i vä- filen på highway men även när man passerar ngn på annan allmän väg.

Hur man håller i sin ratt tror jag avslöjar mycket om personen, karaktären, körvanan, körskickligheten o s v.

Krampagtigt - räddhågset - överlägset - nonchalant o s v.

Studieresultat hittills är väl att exvis dom som ligger på prick 110 på motorväg håller mer krampaktigt än de som susar med litet moms.
Ju mer moms desto friare ratthållning.

Själv kör jag för det mesta med enbart vä hand och i rattekern på vä tumgrepp och det gäller både på M535:an och limocruisern.

Rätt fattning skall väl annars vara "tio i två" men det blir för dröligt längre sträckor men för en drifting är det ok.

MVH /// Paap R
jp
464
jpn
523im -99
ofta blir det vänster hand mitt uppe på ratten och högern använder jag till att blippa på stereo:n och kugga ner/upp nån växel då och då..=)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Kör jag aktivt är det kvart-i-tre eller tio-i-två som gäller. Vid vardagskörning hamnar vänsterhanden nästan alltid längst ner på ratten, högerhanden håller jag på växelspaken.

/Masten

Besök gärna min blogg! Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Håller olika i mina bilar!
Det beror på vilket som känns mest avslappnat och bekvämt,men en hand på vxlspaken är nästan obligatoriskt...till och med på min automatvxl Subaru SVX! =)

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Med väster tumme och pekfinger för det mesta nånstans i 8-10 trakten skulle jag tippa. Där handen hamnar när man har armbågen på armstödet.

Höger handen måste vara fri från körning i och med att jag är singel...

De
90
Denver
E36 325i
du menar att du dejtar Lena Handen medans du kör ? ..galet värre X)
Jag hör till folket som nästan alltid vilar högerhanden på växelspaken även aut.
Läste nånstans på detta forum att det inte var bra att göra så på manuella bilar men eftersom jag mest kör automat så får högerhanden vila där iaf.
Vänster handen vid tumgreppet.
Byter annars fattning rätt ofta.

Var på en förarkurs för ett tag sen där dom förespråkade 04.40 fattningen.
Så den försöker jag lära mig.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Tror faktiskt de flesta håller ratten med vänster hand och vxlspaken med höger hand, ni som har svarat i denna tråd.

För min egen del håller jag ratten med vänster hand kl 06-10 beroende var och hur långt jag kör.
Kul studie - vänster hand klockan tolv med lätt kromad armbåge och förarstolen fälld till närmast liggstolsläge är annars en klassiker, gärna ackompanjerat av någon rå-techno från 90-talet och Rieger-kjolpaket ;)

Själv varierar jag mycket hur jag håller, blir mycket vänster hand klockan 08 och höger hand fritt på långresor.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Vid lugn körning vänsterhanden kl 8-12, hänger gärna in en tumme där rattekern möter kringlan, och höger arm fri på armstödet. Jag byter nog grepp ganska ofta, kör ibland med högerhanden som styrande kl 2 och bara vilar mot ratten kl 7-8 med tumme-pekfinger på vänstern...

Kör jag lite mer aktivt blir det tio-i-två eller kvart-i-tre.

Själva körställningen är också intressant, jag försöker sitta ganska nära ratten med armbågarna i sådär 45 graders vinkel, men gillar inte att ha benen krökta upp på var sida om ratten. Tack BMW för bra justermån på ratten :)

Se'n har vi ju hur man vevar på ratten... veva runt med handflatan mot ratten eller saxa-saxa-saxa eller mata på frenetiskt utan att låta handen passera rattens centrum...

E38B12: Ja, den är en skön klassiker. Huvudet ska vara mitt emellan nackstöden sett bakifrån =) Själv fixar jag inte att köra så, för j-a svårt att ratta...

/ElakaKatten

Äntligen en angelägen undersökning! ;)
Vid vardagskörning: Höger hand kl. 2 två på ratten vänster stöttar huvudet med stöd för armbågen mot området där rutan möter dörren. Det slår mig att det var i den ställningen jag tillbringade skoltiden. Woe me inget har ändrats.

Mvh
Mikael
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag håller ratten väldigt olika beroende på körsituation(som iofs det flesta gör),aldrig något statiskt för mig där.
"Tio i två" är det ju många som rekommenderar "jämt",men det säger sig självt att den "armställningen" är bara så "oflexibel" i bra många situationer :)

Patrik>>>Ok,du har en Subaru SVX,"fruktansvärt" ovanlig bil måste jag säga.
Har provkört en dylik, men vart ju inte imponerad av vagnen totalt sett :),annat än designen, som iaf "stack ut lite" mot det normala Subaruspråket,nästan läcker från vissa håll(dock inte framifrån).

Mvh Janne.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
I personbilen: Längre resor så hamnar vänsterarmen uppe vid rutan och "tumme o pekfinger fattningen" ungefär klockan 9-10.
Inne i stan, lutandes lite lätt åt höger med stöd av högerarmen på armstödet och högerhanden på växelspaken, vänster handen sitter klockan 12.

I lastbilen, högerarmen på armstödet, handen antingen på växelspaken lr klockan 5 på ratten, vänsterarmen är ungefär som i personbilen, runt klockan 10.

// Erik
Bra tråd :D
Även jag casual-kör med vänsterhand mellan klockan 9 och 10 beroende på humör:)
Ska det bli lite mer inspirerad körning så åker armstödet upp och höger handen hamnar klockan 3.

Mvh,
/Wille
JP
156
JPB
728iA - 99
Landsväg: Kör 04.40 med armbågarna lutandes mot stöden i dörr resp. mellan stolarna

Stad: ofta vänster mellan 10-12 och höger som stöd vid 04/16 med armen liggandes på benet.

Aktivt: perfekt med tio-i-två. Underbar fattning som ger perfekt kontroll.

//J
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Så här håller jag i ratten oftast, Länk , håller hastigheten 90% av tiden, gärna med hjälp av farthållare. Vad säger det om mig?

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Mugge: Att du gillar att vara passiv och åker hellre än kör bilen? ;)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hahaha.... ja så kan man kanske tolka det hela. ;)

__
Bilblogg:
Länk
Kl 12 med vänsterarmen i stadstrafik (så man snabbt kan gira för folk och fä)
Kl 9-10 med vänsterarmen landsväg/motorväg med armbågen mot dörrsidan/rutan.

Vid full attack så är vänstran vid kl 11 och högran gjuten på växelspaken för att sedan vid uppnådd momsad samt tullad fart växla till 9.30 samt 14.30

Skall ta en sväng med Mugge style rattning nu se hur det känns, kanske blir en helt annan person.

PS. när jag körde volvo 760 aut hade jag ratten som drickahållare samt instrumenthuset som kex pakets hållare, styrde gjorde jag kanske med knäna.

Tror fattningen av ratt beror helt på bil, kropps och dagsform rent allmänt för alla.
Förutom för de som krampaktigt håller kringlan och sitter så nära att om det skulle komma något oväntat (som de så krampaktigt sitter och fruktar) aldrig skulle kunna vrida ratten.

-Phil
kicken
hmm! svår fråga när man tänker efter, kanske mest vänster hand kl.12 och höger alltid på växelspaken? ...jag vet inte om det är en "yrkesskada" .. men annars är det nog ett avslappnat och flexibelt /variabelt .. varierande .. kanske för att axlarna börjat värka lite :-)

/kicken
Kul tråd! På motorväg blir det oftast kl 9-10 med vänsterarmen mot sidorutan. Högern ligger kl 5.
I stadskörning gäller givetvis devisen: Fälld förarstol, vänsterarmen i horisontellt läge kl 12, samt krökt torso fixerad mellan framstolarna. Givetvis ackompanjerat av 2 Unlimited "no limits" på stereon så högtalarna distar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.