AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.334

E34 blir varm, läcker ej vatten

Min bil (525i M20 1990 E34) hade problem med att den blev för varm idag.
Temp.mätaren brukar hålla sig i mitten men nu vandrade den mot rött men jag hann stanna bilen i god tid.
Jag fyllde på med nytt vatten och väntade tills tempen sjunkit. Körde några kilometer men med samma problem igen.
Därefter skruvade jag upp luftningsventilen och jag kunde mha den åtgärden köra hem utan att tempen höjdes. Dock puffade ju dock ut ånga från kylaren likt ett ånglok.

Vad kan vara problemet?
Jag tycker inte det luktar avgaser i exp.kärlet som jag läst kan vara ett tecken på att topplockspackningen gått sönder.
Ingen vitrök.
Vattenpumpen är bytt för ca 1,5 år sedan i samband med kamremsbyte så den borde ju vara fräsch.

Någon som känner igen symptomet? Innan jag öppnade luftningsventilerna så kom ingen varmluft in i bilen trots att jag hade max värme på... men efter att jag luftat den kom varmluft. Dock skjöt den ut ånga ur luftningsventielen såklart så den måste ju bli för varm.
Har inte testat nåt mer men kanske det bara var luft i systemet som nu blev fixat och jag kan skruva i luftningsventilen igen??
Da
64
Daniel_25
528 iA Touring -98
jag har samma problem med min e39, 528 ia touring -98
Conan999
Tjejens 316 betedde sej ungefär likadant. Efter en riktig avluftning så funkar allt som vanligt igen. Har du tur så funkar din bil oxå nu.

Conan999
Da
64
Daniel_25
528 iA Touring -98
vart hittar jag luftningsventilen då?, när jag öppnar den ska bilen vara igång då eller ska den vara kall?
Conan999
Jag tror att bilen skall vara igång plus att en ska stå i en liten backe med nosen uppåt. Vet inte riktigt var ventilen sitter på din men på en 316 satt den längst upp på kylaren till höger(framifrån sett)

Conan999
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Bilen ska vara varm och med full kupevärme på, finns flera trådar om ämnet om du söker.
Kan ju även vara termostaten som börjar ge upp,men tror mest på att en luftning löser problemet.

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
bukar vara väldigt svårt att lufta systemet helt utan att trycksätta det med tryckluft.
har testat starta upp bilen igen och den vill gå varm igen!
det kommer nu kalluft ur fläkten i kupén trots att värmen är på.
jag känner inga avgaslukter i exp.kärlet och ingen gräddliknande smet av olja där heller. oljestickan är svart o fin, ingen vatten där.

beter sig verkligen en bil som är dåligt luftad på det här viset?? eller är det topplockspackningen som gått sönder?

jag har sökt på forumet men hittar ingen beskrivning på hur man luftar systemet, kan någon länka till en beskrivning? vore mkt tacksam.

Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Hej!
Jag sitter i samma båt som du!.. Håller på att bli tokig snart..
Har precis bytt ALLT! Termostat, vattenpump och topp-packning men inget hjälper.. Fixade en Haines handbok och snappade där upp att det tydligen var VÄLDIGT krångligt att lufta systemet. Jag hade en mindre vattenläcka vid foten av expansionskärlet också som nu är tätad. Ska dra tillbaka grejerna ikväll och lufta enligt tipset här nedan och återkommer med resultatrapport efter det.

Länk

Tänk den som ändå hade en aning..
Nu har jag lyckats lufta systemet! Jag hissade upp framvagnen ca 30 cm och det verkar vara det som behövdes. Nu håller den arbetstemperatur och allt är som vanligt! Puh! Jag var SÅ nära att riva och byta topplockspackning. :)
Jo
95
Johan 525
535i AC Schnitzer S5 -91
Grattis! :) Hoppas att jag får till det också nu då..

jag gör inget förrän imorrn.. efter att jag varit på Motor Nord och köpt nya framlysen.. För det är ju VÄLDIGT viktigt att ha när man ska lufta kylsystemet.. ;)

Tänk den som ändå hade en aning..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.