|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett stort problem som jag skulle vara evigt tacksam om nån kan tänkas veta vad det är för fel. Jag har läst flera inlägg om detta men jag startar en egen tråd för att beskriva mitt problem. MotorM50b25 Första uppstarten i år efter att motorn varit helt isär så har jag bra oljetryck, varmkör bilen, byter olja samt filter. Startar bilen efter oljebytet 0,00bar i oljetryck, stänger genast av den. Öppnar filterhuset och kollar på filtret, snustort. Tar ur filtret och kör lite på startmotorn, inte en droppe. Första tanken är att pumpen lagt av, river ner framvagnsbalk och tråg, pumpen verkar doch vara helt ok så jag sätter ihop igen och testar. Likadant igen, inte en droppe upp till filtret. River bort allt igen byter oljepump, den har jag testat genom att dränka pickupen i olja och snurrat på drevet för hand och fått den att pumpa olja. Sätter dit den andra pumpenmen den här gången så testar jag att ta bort hela filterhuset och dränker pickupen i olja och kör på starten, efter typ 5sek får pumpen "tag" på olja och det kommer ut genom hålet i blocket där filterhållaren sitter normalt. Sätter tillbaka filterhållaren och gör samma sak igen och då fylls burken upp med olja. OK verkar funka nu, sätter i hop allt igen. Kör på starten en stund och kollar sedan i filtret, snustorrt! Vid det här laget börjar jag bli riktigt less och starar bilen och varvar upp den lite, vips oljetryck!! Men ändå inte bra. Mellan 0,3-0,6bar på tomgång ( ca1600varv då jag har stygga kammar) och rassel i tryckarna och nästan 6bar när jag varvar upp den och som jag kan minnas från i fjol så hade jag aldrig så högt tryck. Kör en sväng och då verkar det komma olja till toppen då tryckarna tystnar. Rör inte bilen på 2 dagar. Startar den, jättelågt olje tryck ca0,3 bar på tomgång men ganska normalt på varv. Men nåt är fel för det rasslar som att i tryckarna och bilen går skit, antagligen för att tryckarna inte får olja och inte ventilerna öppnas som dom ska. Byter filterhus, startar bilen, 0,00bar i oljetryck. Där är jag nu och jag har inte en aning om vad som kan vara fel. Är mycket tacksam om nån har nån teori. Har ingen lust att gör mer saker i onödan. Börjar bli ganska uppgiven. | |
|
alltså så fort du tagit bort oljefiltret så får du luft i olje systemet du har ju plockat bort pumpen och snurrat för hand på den och då kom det olja alltså inget fel på oljepumpen. men så fort man rört oljefiltret=luft i systemet rassel som ett brev på posten. sen så har en motor varit helt isärplockad så är den ju tom på olja i lyftarna och dom små oljetätningarna tar ett bra tag på sig innan dom gått till sig igen. låt bli att varva lyser oljelampan på tomgång lär du få ta isär motorn. hoppas du får ordning på den rackarn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.