AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.715

Oljeläckande 740 e38 med övertryck i motorn.

St
19
Stif
740iA -94
Hej,

Min 740 -94 envisas medatt läcka motorolja melan motorn och lådan. Historik:

1. Bilen droppar lite olja mellan motor och låda. Jag ignorerar detta i nåra månader. Behöver inte fylla på olja. Fläckar på marken enda problemet.

2. Sedan börjar det läcka mycket mellan motor och låda. När man varvar i friläge rinner det ut olja.

3. Bytter packbox på utgående motoraxel och insugsmembranet som var kass. Slutar rinna olja. Droppar fortfarande lite.

4. Efter några månader och några hundra mil har det börjat läcka mycket igen. Läcker mer när man varvar. På tomgång är det undertryck i motorn (oljepåfyllningslocket sugs fast) men när man varvar blir det troligen rejält övertryck eftersom det läcker mer när man varvar och oljestickan har tryckts upp ur sitt rör.

Jag är orolig att det är en brusten kolvring e.dyl. så att komp går ner i sumpen den vägen. Funderar därför på att få ett leak down test gjort.

Några andra idéer?

Mvh,
Stefan
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag skulle gissa på igensatt vevhusventilation, men gör du ett kompprov märks det väl om någon kolvring är kass.

/Mats J
An
56
Anders Jonsson
325i -01
325i -85
3,0S -75
3,0Si -74
3,0Si -74
3,3LA -74
2800 -70
2500 -69
Vevhusventilationen!

/Anders
St
19
Stif
740iA -94
Jo, men vad i vevhusventilationen? Glömde berätta att bilen står hos en kompis som är bilmek. Han har kollat igenom ventilationen utan att hitta några läckor, stopp eller andra konstigheter. Insugsmembranet är väl den mest komplicerade delen i vevhusventilationen, men det är som sagt bytt. Finns det några andra ventiler e.dyl. som brukar trassla?

/Stefan
Paap Reeder
Hur reagerar motorn om du lossar oljepåfyllningslocket??

MVH /// Paap R
netz
Satsar på nr 1 täppt olje separator Länk eller krånglande backventil nr 3 Länk.

Netz
netz
Fick visst in e32 på realOEM men det är samma motor i e38 94 .

Netz
St
19
Stif
740iA -94
På tomgång sugs oljelocket fast. Har inte testat om det "lyfter" vid ökat varv. Antar att det gör det eftersom den tryckt upp oljestickan. Skall testa, men bilen står inte hemma nu.

Skall även höra med mekanikern hur noga han kollat oljeseparatorn och backventilen. Tack för tipsen.

/Stefan
go
141
gotis
730-94 E38
Hur gicke det med detta???

Har samma problem, läcker tydligen under insuget.

St
19
Stif
740iA -94
Hej,

Ursäkta sent svar.

Tyvärr har jag inga vettiga tips att komma med. Felsökningen rann ut i sanden och jag lärde mig fylla på en skvätt olja då och då istället.

Sedan i våras är bilen dessutom avställd eftersom den börjat läcka bensin någonstans runt tanken. Inte mycket, men när det var dags för besiktning ställde jag av den i väntan på reparation. Dock tycks tiden och motivationen inte räcka till...

Ingen i Malmö-trakten som har tid/lust/plats/kunnade att plocka av en tank mot en rimlig ersättning??

/Stefan
go
141
gotis
730-94 E38
På min var det en toppbult vid en oljekanal som brustit på vänstersidan längst fram, det finns två små dräneringar mellan cylinderbankarna baktill på motorn, det fick mig att tro att det var vevtätningen som läckte men det var det inte, kostade mig några sköna slantar att få en tät vevtätning bytt.
verkstan bytte toppbultarna men inte topp-packningen, får se vad som händer, tror inte det blir tätt igen, har en topp-packning en gång läckt så e det nog svårt att få den tät igen utan byte.

St
19
Stif
740iA -94
Aha. Toppbultarna har jag aldrig tänkt på. Värt att kolla när/om jag tar tag i problemet på nytt.
Tack för tipset!

/Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.