AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.381

Era värsta erfarenheter med köpare?

Sida 2 av 2
Ph
15
Pheaton
318i Touring 04
Skulle sälja min gammla passat för 3 år sedan. la ut den för 78 000.
20 st ringde varav 17st skulle ringa åt sin kusin...
men sen hade vi en som inte äns ringde han skicka mail och sa att han lånade grabbens mobil och pengarna i konant kortet var slut och ville att jag skulle ringa upp..så jag ringde upp och sa till han "har du inte råd att ringa har du inte råd å köpa bilen heller...

tok jobbigt å sälja nåt på blocket..
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Egentligen aldrig haft problem med bilförsäljningarna jag haft....

Efter lite väntan så kommer det alltid en köpare som verkar seriös och fixar stålarna snabbt utan att fråga en massa ovidkommande osv...Nee,aldrig att jag haft direkta problem där..
Men o andra sidan så säljer jag bilar lika ofta som vi människor är på Månen i princip ;)

Mvh Janne.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Förra veckan ringde en snubbe som ville hyra min bil i 2 veckor. Han skulle på utlandsemester & om han gillade bilen så kanske han köpte den när han kom hem.
Jag svarade att det är inga problem! Jag vill ha 89000 i depoaition när du hämtar bilen.
Hur hanterar ni #vad är sista pris" kompisar?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

"Hur hanterar ni #vad är sista pris" kompisar?"

Jag orkar inte göra affärer med nysvenskar och deras sätt att handla, så jag brukar säga ett bilen är såld när någon "nysvensk" ringer. Rasistiskt säger säkert många, verklighet säger jag.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
ojojoj, här kan jag nog fylla en sida själv. Jag tar några accplock:

- Påtänd finsk zigenare ringer på min Volvo 945 Turbo. "ÄR DET EN GAMMAL TAXI NÄR DEN ÄR VIT (jo han skrek)"? Nej, det är en vanligt bil bara, jättefin och allt i ordning "JAMEN ÄR DET INTE EN GAMMAL POLISBIL DÅ? Nej, det är en helt vanlig bil "VADÅ VILL DU INTE SÄLJA DEN TILL MIG FÖR ATT JAG ÄR FINSK ZIGENARE ÄR DU RASIST DIN J-L"? Klick sa det när jag la på....

- M3 E30-spekulant ringer och är jätteintresserad, och vill att jag M-testar bilen. Jag M-testar den, de betalar 2 lappar för testet utan att ens ha sett bilen. Den går igenom med smådefekter (som på alla beg. bilar). De kommer och tittar på den (hade 20 mil enkel väg), provkör, kollar noggrant. Jag är säker på affär, när de helt plötsligt ska pruta från 118 till 98 lappar. Nej säger jag, varvid de åker hem en dag, 60 liter bensin och 2 lappar fattigare. Hur hade de tänkt egentligen? Att jag skulle pruta 20 lapp på en kanonfin eftertraktad bil som redan hade rätt pris? Fick 112' tre dagar senare.

- XC70-mannen. En kille med en gammal XC70 -99 som förföljde mina annonser i ett år. Han värderade sin bil 20 lappar högre än de dyraste på blocket, och blev självklart inte av med den. Han mailade mig bytesförslag på alla bilar jag sålde under ett år, tills jag bad honom att aldrig höra av sig igen.

- Hur jag lärde mig att alltid använda "först till kvarn". Annonserade ut en lekstuga, ringde 60 pers första dagen. En jättetrevlig tjej kom först, kollade och sa att hon köpte den. Ringde 3 dagar senare och sa att hon ångrade sig! Jag fick sätta in en annons till, 60 pers ringde igen, men den här gången körde jag först att betala får den....

Jag har massor med mer anekdoter, men jag har inte tid att skriva alla just nu. Sedan en liten ljusglimt i bedrövelsen:

- E39-spekulant bestämmer sig för att köpa bilen. Dagen innan de ska hämta den ringer han och säger att han har fått sparken, och inte kan köpa bilen. Det ställer naturligtvis till en massa problem för mig, speciellt som jag trodde att det var en dålig ursäkt, men jag accepterar ändå att han kliver av. Men vad är oddsen? Senare visade det sig att killen var genomärlig men hade blivit av med jobbet. Vi är numera bekanta och han har köpt två andra bilar av mig de senaste 5 åren!

Mvh Johan
Jag sålde en dator en gång i gula tidningen.
Ville ha 500 kr, en kille med sydländskt ursprung ringde direkt och började prata om "Vad är ditt sista pris?"
Dum som jag var så satte jag ut den billigt i tron om att det skulle vara enkelt och fort.
och så pågick det 500 kr, han 400.
Nej jag vill ha 500. då säger köpare.
Den där 100ingen vi delar på deeen!!!!
Ok sa jag ha kom ochköpte daton, och jag åkte iväg.
2 dagar senare så ringer han tillbaka och påpekar att windows 98 är på engelska och att ha ej förstår.
Snäll som jag är så hjälpte jag honom med en ominstallation.

En Zigenare ringde en gång på min volvo 480 som jag ville ha 2500 kr för och prutade.
"du får 1500 och 2 addiadaströjor"
då säger jag jag vill ha 2500 varpå han säger ok jag skall prata med min son , om han tar det kommer du över med bilen sen?
Jag informerade att det är hämtpris, han ringde aldrig tillbaka.

När jag köper eller säljer något så är det viktigt för mig att kommunikationen fungerar och att vi förstår varandra till 100 %

Jag har full förståelse att det ligger i vissa kulturer att pruta vid köp
Man man måste även ta säden dit man kommer, många tar det som en förolämpning.
Själv tar jag det som en förolämpning när något börjar pruta på något som jag säljer
10 000 biligare än alla andra.

Men jag sätter nog svensson på plats för dumma kommentarer som
"öhh det ären kille på jobbet som säljer sin mycket billigare"
(varför åker man 15 mil om du redan vet att den är dyrare?)

Skriver man ett avtal så är det ett avtal, det finns ingen livstids garanti.
Det finns många som fattat detta som ringer på bilen först kommer och tittar och sedan prutar, det är oftast dom som får bilen billigare.

Min bil är så gammal så jag kommer köra
"hellre mangla än sälja" orkar inte bedriva kryddmarknad för 5000 spänn eller vad den nu är värd.
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
När någon ringer på en annons som jag har ute och kastar ur sig "Vad är sista priset kompis?-frågan" Så brukar jag höja priset tills dom lägger på....
alla dom här sms och mail skrivarna är oseriösa vafan är man intresserad av en bil så ringer man väll, ekker iallafall jag,

Johan: "XC70-mannen"; bara begreppet får mig att associera med kända förbrytare av något slag :-))

När det gäller "sista priset kompis" är det väl bara att stå fast vid vad man kan tänka sig att gå ned till och inget annat. Detta sker ju nästan alltid över telefon och då har man ju alltid makten att lägga på om det spårar ur.
ja
83
jala
335i (E93) -07
Blackmanswish: Jag håller inte alls med om att alla SMS-skrivare är oseriösa.

Jag sålde min bil (320 Cab-03) genom blocket för några veckor sedan. Jag plockade in annonsen i mitten av april och direkt började telefonen att ringa, 1-2 samtal per dag under de första veckorna. Det var samma visa varje gång: frågor om saker som gick att läsa i annonsen, svensksåld, går det att pruta etc etc. Eftersom mina svar var positivt jakande kan man tycka att det borde finnas ett liv efter samtalet, men även där samma visa: "jag hör av mig i morgon". Tror någon att detta samtal någonsin inträffade - NOT!

Det dök även upp ett och annat mail, bl.a. en snubbe som önskade ett byte, "supertrimmad Volvo" var det dreglande erbjudandet som jag hade att ta ställning till. Men kom igen, vem på jordklotet tror att en BMW ägare väljer att degradera sig till att bli Volvo ägare, dessutom "supertrimmad". En annan lustigkurre mailade om att få hyra bilen ett par timmar för studentfirande, men hallå tror dom att jag är en idiot.

En annan spekulant som utmärkte sig var han som öppnade samtalet med, på nysvensk dialekt, "Innan vi börjar prata om bilen vill jag prata om priset". När jag satte priset i annonsen hade jag tagit höjd för prutare, men till följd av nysvenskens attityd blev jag Mr tvärtemot och vägrade pruta. Efter att jag med en bestämd röst informerade honom om detta tog det en nanosekund för nysvensken att trycka på den röd avtängninsknappen.

Så här höll det på fram till mitten av maj, då det damp ner ett SMS och den efterföljande SMS-konversationen blev enligt följande

SMS 1: Hej! Jag är intresserad av Din BMW. Finns den kvar? Har den vinterdäck? M v h NN
Mitt SMS-svar: Hej NN! Bilen är kvar. Bilen har en uppsättning bra vinterdäck på stälfälg. M v h JALA

SMS 2: Hej! Om bilen inte är krockad eller dylikt så tar jag den. Kollar dock gärna lite snabbt på lördag. Kan Du lova att jag har första tjing. M v h NN.
Mitt SMS-svar: Bilen är inte krockad och är i det närmaste i nyskick. Jag är i Australien men kommer hem på lördag. Du har första tjing. M v h JALA

SMS 3: Strålande! 100% säkert att jag tar en. Hörs på lördag.

Därefter blev det ett telefonsamtal om praktiska detaljer om adress etc.

Jag hörde av mig på lördagen och affären fick ett avslut några timmar sedan, utan tjafs och prutningar. Jag hade att göra med en seriös spekulant och han hade att göra med en seriös bilförsäljare - bra bil till bra pris.

M a o: SMS:aren var en klippa i jämförelse med alla telefonerade snackare.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Visst kan man råka ut för en o annan idiot när man säljer bil, men det e sådant man får ta om man vill sälja bilen.Oftast har man inte valmöjligheten att sortera folk som ringer en :-)

Sen att den som ringer är nysvensk, zigenare eller svensson spelar mindre roll för att idioter finns bland alla.

Ett tips:
Vill man slippa alla dumma samtal ge inte ut nr...ta första kontakt genom mail, då tror jag att man slipper massa ziganáre ´som skriker , nysvenskar som kommer o hämtar bilen för halva priset o svensson som känner ngn som säljer billigare bil!!!

Ps. Det var bara ett tips:)

BMW M-POWER
Vill man inte ha mail så sätter man inte ut mailadressen.
jala: hur många såna köpare tror du det finns du hade nog tur heheh.'

när jag hade min ute fick jag en massa sms typ en prutning på - tusen och ring upp mig sms heheh.

Herr Gaspedal: Humm han ville väl göra upp via comviq kompis? dvs 1 krona prata hur länge ni vill:P
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Roligt läsning detta!!!

Jag skulle sälja min vita E28 på en annons men det var det första o sista försöket!
10000kr med 48000mil på mätaren men det fanns inget rost på bilen!

Efter många samtal bl.a. som "min granne har likadan, 20000mil o kosta 5000kr".
- Varför köper du inte grannens bil då?
Till sist gick den som bytes bil för 10000kr o sen dess har jag köpt o sålt via handlare o änn så länge inte besviken!
Man går inte direkt i nåt vinst då men vill man ha så får man betala... ;)

BMW - Beroende Med Wilja!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag har också tröttnat på alla skambud som kommer via mail. Jag tar det faktiskt som en personlig förolämpning, trots att jag vet att man inte ska göra det. Så jag har börjat "hämnas", genom att skriva "Har du inte tillräckligt mycket pengar, ber jag dig vänligen att inte kontakta mig". Att beskyllas för att vara fattig är tydligen jobbigt för vissa, så ibland dyker det upp ett svar på 5-åringsnivå, typ "Nej det är DU som inte har pengar när du måste sälja bilen!". Fast det bjuder jag på...

Sedan har jag testat dessa skambjudare någon gång, men de verkar inte vara beredda att göra affär i alla fall. Jag förstår faktiskt inte vad de får ut av att skicka dessa mail.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.