|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag sålde en skadad bil som är skattad och besiktigad förra året för 4000:-. Förklarade utförligt i annonsen vad som var skadat och hur länge det var kvar på skatten och besiktningen. En månad gammla, knappt använda sommardäck. C.a 30 personer ringde. Av dom bodde 10 mil eller längre bort. Gemensamt för dom flesta var, "jag köper den, kommer genast". Den förste som kom började klaga på att framskärmen och bakluckan var rostig. Sedan ville han pruta ner till en tusing. När jag sa att han kan få bilen för 1000:- men utan sommardäcken, blev han hysterisk. Ungefär likadant med alla som kom utom en, han fick köpa bilen för 3500:-. | |
| Borde finnas möjlighet att redigera inlägg i forumet. 4000:- i annonsen hade jag satt ut. Men sålde den för 3500:-. | |
|
De värsta är dem som hotar redan i början att komma "med hela jävla gänget" om bilen pajar om en månad för att få pengarna tillbax. |
|
|
Klassiker: "Jag ska bara sälja min bil först, kan du hålla bilen åt mig?" "Jag är intresserad av din bil, jag kan byta mot x antal x samt z och lite pengar emellan?" Mvh, /Wille |
|
|
Hela jävla gänget, eller hela släkten? Dom kanske menar samma sak:D Turligt nog, har jag alldrig råkat ut för sådana nissar. Den med "Jag ska bara sälja min bil först, kan du hålla bilen åt mig?" var inte dålig:D |
|
Conan999 |
Tomtenissar skojar man inte med hehe Conan999 |
|
– Hej jag köper din BMW, du får det du begär direkt! Kan du köra ner bilen till min släktings kusin i Fittja? Det är så att jag har en kund på din bil som varit ute efter en sådan som du har under lång tid. (Objektet är en standard 4-dörrars 325 i bruksskick) – Det är bara att skriva över bilen på min mosters släkting först så kontaktar jag dig när bilen blir såld och sätter in pengarna på ditt konto. Vi skriver kontrakt först såklart, och 18 tummarna vill vi ha med och....KLICK!!!! (jag kastade på luren ungefär här) Där är värsta sorten jag stött då jag utannonserat mina BMW bilar. /L |
|
|
Då är det kanske bäst att lämna bilen till bilhandlaren? Man slipper då både "gänget och släkten" och även den här lagstadgade risken att köparen kommer tillbaka inom loppet av två veckor och lämnar in bilen. Vad som är bäst? |
|
|
hehe värst vad ni har råkat ut för skumma saker vid era bilförsäljningar! själv har jag bara ägt en bil tidigare och när den skulle säljas så gick det mkt smidigt! kom hem en fredageftermiddag på permission (gjorde lumpen då) och grannen tillika kompis ringde och fråga om jag skulle med och festa? men jag var ganska trött just då och sa att jag avstod! - jaha svara polarn men nästa fråga då ska du sälja bilen? jajamän svara ja och ja fick den såld för begärt pris och han kom och hämta den direkt! ps han var helt nykter då så de var ingen fylle grej som han sedan ångrade! men däremot när jag har sålt mina tidigare skotrar så var det diverse tomte nissar som hörde av sig och ville byta mot nån gammel skoter + bilstereo , gammla skrot bilar och f-n och hans moster! =) |
|
| Bilhandlarna ger ju alldeles för lite. Att sälja en bil privat, speciellt om den är dyr är inte lätt. Men med tanke på bilhandlarnas skammligt låga bud, så ges det oftast inget annat val. | |
|
Något jag blir sk*tförbannad på så är det tokprutningar via "one liners" T.ex. jag annonserar en bil för 200', får mail som säger: "Du får 100'", lär inte finnas något annat syfte än att irritera säljaren, men...har de verkligen inget bättre för sig? Mvh, /Wille |
|
|
Värre är när man åker och möter "kunden", kunden provkör bilen typ 30 sekunder, och prutar direkt 40 000:-! Blogg:M3Länk |
|
|
Prutningar går hem ibland, faktiskt. Har varit med om att min polare köpte en schysst Ford Scorpio som annonserades ut för 14´ endast för 8´. Han resonerade med att han hade ändå inte mer än så i plåmboken. Hos vissa folkslag, som exempelvis folk från Medelhavsområdet går det att pruta ca 30 %. Det är en del av kulturen där. |
|
|
Det värsta med en köpare var nog en som ringde mig nu: Hej Ringer jag till kontantkort eller till abbonnemang? Abbonnemang Aj aj, då blir det...Kan vi ta hela samtalet på SMS istället? Nej, jag vill inte sälja till dig. Hejdå. Blir så trött på folk... Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk |
|
|
Om killen inte ens har råd med telefon, hur stor är då sannolikheten att killen har cash att köpa bilen? Klåpare //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Sålde en cab med utgångspris 56(såldes för 56 också) där en kille bjöd 15 papp varpå jag påstod att han kunde leta vidare för hans feta röv skulle inte passa sportstolarna. Han blev lite arg :) | |
|
Jag tycker egentligen att "bildsamlarna" är mycket värre än skambjudarna. Skambjudarna är ju enkla att avspisa, dock vet man aldrig riktigt var man har bildsamlarna någonstans och de ger säljaren mycket mer jobb... Ofta kan de börja med att visa ett seriöst intresse via mail eller telefon och vill genast ha många fler bilder, trots att annonsbilderna redan täcker bilens inre och yttre. "Bildsamlaren" blir inte nöjd förrän bilen är dokumenterad utifrån alla tänkbara vinklar och kvaliteten till slut platsar in i BMWs egna broschyrer. Vilket ger en massa extra jobb för säljaren/annonsören. En mailkorrespondens med en "bildsamlare" kan alltså vara ganska omfattande... När man slutligen föreslår att de bör komma och titta på/provköra bilen så hör man hur de börjar skruva på sig. Ett par följdfrågor brukar poppa upp och slutligen punkterar "bildsamlaren" affären med att "det ju snart är dags för stor service (om 2 år...)" eller "ajdå, bilen saknar visst alcantara och inbyggd telefon" :-) Jag undrar var alla dessa bilder slutligen tar vägen...tapetserar bildsamlarna sovrumsväggen med bilderna?? |
|
| Ett litet tillägg: har full förståelse att bra bilder är viktigt om bilen inte står nästgårds, dock har jag haft flera erfarenheter av bildsamlare som bor 1,5-2 mil bort... | |
|
Bildsamlare?! Vad är det, såna har jag inte haft kontakt med, kanske för jag har så många bilder på mina vagnar?! Köpare är det i princip aldrig problem med, den senaste betalade in handpenning utan ha sett bilen eller ens fått regnummer! Däremot har jag träffat på usla säljare, som bara upphör med kontakten fast än jag begärt få kontonummer för att kunna betala in handpenning, det har skett tre gånger!!! Stephan |
|
|
Jag byter bil ofta och kommer därför också i kontakt med många olika typer av köpare. Jag har varit med om folk som kört bilen riktigt hårt och därmed försatt sig i farliga situationer där man nästan kört av vägen. Jag har varit med om att ett par var och tittade på bilen, killen körde bilen och blev djupt imponerad av prestandan och ville ha bilen medan hans sambo menade att priset var allt för högt. Det hela slutade med ett stort gräl paret i mellan mitt på Ikeas P-plats i Malmö. Det sades många ord som inte platsar på ett forum. Annars är skambudare inget ovanligt. Jag har varit med om att folk skickat SMS, "Jag är spekulant på din bil, kan du ringa upp mig?". __ Bilblogg: Länk |
|
|
Jag sålde min gamla merca för ett tag sedan och hade en väldigt ärlig och utförlig annons. ALLT stod med, men ändå ringde folk och frågade efter sådant de kunnat läsa sig till. Att sälja en gammelmerca drog till sig väldigt mycket underligt folk, en ville att jag skulle åka och möta honom på en bensinmack för att visa upp bilen (hade foton). Problemet var att klockan närmade sig midnatt och att det skulle innebära en resa på 10 mil för mig. Men han fattade verkligen inte varför jag inte kunde komma. Innan internet slagit igenom fanns blå börsen som kom ut torsdagar, där jag annonserade ut en bil för 10.000. En snubbe ringde 05.30 och säger följande: Dy få trääätysen...Ääään, tvaaaaa, trääääää! Förklarade att det inte var intressant och la på luren. En kvart senare ringde han igen och erbjöd 3.000. Ääään, tvaaaaa...innan han hunnit säga trääää, sa jag tre och la på luren. Sedan ringde han inte mer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.