|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Bytte nyss från standard sommardäck, 235/45*17 fram och 255/40*17 bak (Dunlop sport 2000E), till nya BBS-fälgar med 245/40*18 (Falken FK451) runt om. Upplever bilen lite tyngre i accelerationen, vilket fysikens lagar förklarar för mig. Dock tycker jag inte att benisinförbrukningen ska öka med ca: 0,1 liter / mil. Någon fler som upplevt detta fenomen? Är Falkens däck väldigt "tungrullat"? Tacksam för svar! MVH Tobias | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
från standard 15 225 -17 235 märke jag också samma skillnad dvs ngt tyngre från start,0,74 till 0,79 i bränsleökning ca. maxax=195-15:)) och däck är ju väldigt olika rullmotstånd på MVH Hasso |
|
Tack för svaret Hasso! Vad har du för erfarenhet av olika däckmärken. Däck som Falken, Kumho och andra billiga däck. Är det bensinförbrukningen man får betala med? Som kompensation till ett billigare däck? Skillnaden mellan Falken och Michelin är ca: 1500/däck, vilket är lite styvt. Förresten, snyggt polerad bil i galleriet. Skrev just ett inlägg och frågade efter bilvårdsprodukter. Vad använder du vid maskinpolering? MVH Tobias |
|
|
Visst ökar det ( även här fyskiens lagar...) Större anliggnings yta samt även luft motstånd.. ( inte bara framifrån utan även i själva hjulrotationen ( där även fälg designen spelar in, liksom däck mönster..) |
|
|
Tack för inlägget Magnus! Är vanligt mönster att föredra? Falket har "pilmönster". Ser snyggt ut, men som du skrev så betyder det också att det är högre friktion. Får nog satsa på hederliga cykeldäck vid längre turer, sådana med hel fälgsida som vissa har. Fult, men man åker nog billigt! :) //Tobias |
|
|
Hasso: har du länken till din bil tänkte på bilder...alltid kul att ha Mvh Mr-speed go for 540 manuell |
|
|
Se det som jag: Högre förbrukning= troligen lika men höre friktion= troligen bättre grepp.. Pil mönster eller inte, tja jag koncentrerar mig på vatten planings egenskaperna och då brukar ju pilmönstrat vara bra.. men du kanske är mera max sidogrepp i tortt eller sidogrepp i vått .. det är en djungel... |
|
|
bara för att motståndet blir högre så blir ju inte greppet bättre, ta vinterdäck som exempel.. dubbfria för att göra det rättvist, gummit är ju mjukt, och mera motstånd, men inte bättre fästa på torra vägar för det. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jag bytte från 205/65x15 (Falken) till 235/45x17 (GY F1 GSD3) och det har medfört märkbart (0.1-0.2dl/mil)högre bensinförbrukning vid stadskörning, däremot vid landsvägskörning verkar förbrukningen ha sjunkit! Körde tex drygt 70 mil i påskhelgen, och då tog den i genomsnitt 0.83l/mil vilket jag tycker är lysande (låg på drygt 0.9 vid liknande körning tidigare). Det var inte enbart fiskörninig heller utan det gick undan någorlunda bra. Rent allmänt känns mina nya GY ruskigt mycket bättre än de gamla Falken. Bättre grepp, lägre ljud (trots att jag gått upp till 17") och tydligen inte högre bensinförbrukning vid långkörning. /Micke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tobias: att generellt säga att billiga däck rullar tyngre det är nog inte sanningen,det är väl gummiblandning +mönsterutformning som avgör det. Därimot lättbalensering och rundhet har garanterat en högre %tal på kvaliten på dyrare däck de är väl det man betalar för.Så man får vad man betalar för i de flesta fall.Sen är jag ju ingen större vän av Taiwandäck.Men det har ältats i säkert 100 inlägg tidigare. Mr.speed: nåt fel på bilderna i galleriet? Vill du ha fina BMW bilder så kika på webshots.com suberbra skärmsläckare att ladda hem och ca 600.000 bilbilder i 950 gallerier många fina BMW där. MVH Hasso |
|
Tobias: Du bör ha förändringen av däckdimensionen i åtanke när du mäter bränsleförbrukningen. Du bytte ifrån 255/40/17 till 245/40/18, omkretsen ökade då från 199,74 till 205,20 på bakaxeln där givaren till hastighetsmätaren sitter. Således kommer du färre mil på mätaren mellan varje tankning vilket "höjer" din förbrukning på papperet. Om du hade valt 245/35/18 med omkretsen 197,51 hade du troligtvis fått en förbrukning i stil med 17" hjulen. Mvh Rickard |
|
|
förändringen på omkretsen är 2,74% större, alltså kommer mätaren visa exakt lika mycket fel...alltså om du har kört 100mil på mätaren så har bilen gått 103 mil ungefär istället.. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
RG: Tack för inlägget! Jag håller med dig om att mitt val av däckdimension är lite större, men man vill fylla ut hjulhusen lite. Som "Dannej" skrev så ökade min omkrets med drygt 2,7%. Hade förbrukningen gått från 0,85-0,9 så ok. Nu är det 0,85-1,0. Lite mycket. Men, smakar det så kostar det. En sak är säker! Nästa gång blir det inte Falken! |
|
|
eller så kanske bilen känns lite snyggare och häftigare så högerfoten blit lite tyngre, hehe, vem vet. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
det har ju inte bara med rullomkretsen o göra... större fälgar väger mer.. = mer rörlig massa som skall dras runt.. sen gör bredden ganska mycket också - ökar du bredden från 205 till 225 så har du ca 10% mer däckkontakt = 10" högre motstånd... mvh Danne 390Nm - oljebrännare! nu med 20" 'igen' Länk |
|
|
Tobias: Om du räknar lite på den faktiska ökningen i bränslekostnad mellan 17" och 18" kommer du fram till att merkostnaden bleknar i jämförelse med kostnaden för dina nya 18". Men som du själv konstaterade: Det kostar att ligga topp! Och snyggt blev det säkert. Är själv sugen på större hjul än de 17" jag har nu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.