AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.259

318ti en bra bil?

Var precis ute och provkörde en bmw 318ti -95 med 16k mil på mätarn och fullservad på bmwvärkstad. Det perfekta köpet trodde jag, med tanke på allt positivt jag hört om m42 motorn. MEN, vilken besvikelse! Något måste vart galet med motorn, ska försöka beskriva det så här:

Från 1-5 k rpm, en jämn acceleration, men inget uppseendeväckande.

Nu, vid 5-6 k rpm , en liten "dipp" i accelerationen.

Från 6 - 6.5 k rpm, lite mer acc. än i perioden mellan 1-5 k rpm.

Någon som har någon idé om vad som kan ha vart fel (eller brukar den bete sig så)?? Motorn lät frisk i övrigt.

Tacksam för svar!

mvh
Martin
hmm.. skulle vara jättetacksam om nån ville ge mig en ledtråd!
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Låter inte som att det är något fel på bilen, sådär brukar en sån motor bete sig! Det blir förstås ingen uppseendeväckande acceleration med en så liten motor...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Du har för höga förväntningar helt enkelt, låter ganska normalt det du beskriver men dina intryck förstärks av dina förväntningar. Jag upplevde 318is på liknande sett som du.

Positiva med 318ti rent generellt är liten och lätt (1250kg?) i kombination med ett härligt M-chassie som faktiskt gör sig bäst på de BMW med 4-cylindriga modellerna då motorn är lättare än de 6-cylindriga syskonen där
det finns tendenser till överstyrdhet. Härlig varvvillighet och motorljudet låter ganska sportigt, speciellt då varvstoppet på vissa exemplar inte finns?
min kompis 318is (dock E30) varvade 7200rpm vid 232km/h på mätern vid en lång nerförsbacke :-)

Kolla omkörningsförmågan på 3ans växel från 90km/h och se hur bilen beter isg, den ska dra friskt till ca 6500rpm iallafall!
Misstänker kanske också att de var de höga förväntningarna som spelade mig ett spratt.

Men ändå, min polares volvo 360 är det ju MER drag i! Kan det verkligen stämma?

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
318ti har 140 hp, väger ca 1250 kg och är växlad för en toppfart på över 200 knyck. 360 har 115 hp, väger runt 1000, och toppar typ 170.

Det känns inte alls orimligt att 360 skulle vara piggare, eller åtminstone lika pigg!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
EN original volvo 360 har inte en chans mot en BMW 318ti, att bara påstå det bevisar hur hur höga förhoppningar du hade på 318ti, betänk också att BMW är duktiga på att maskera hastigheten och accelerationen i sina bilar.

Mycket av detta beror på att de är tysta generellt sett både till ljudisolering och motorvrål.

Fast en 360GLT med sina 115hk toppar faktiskt hela 185km/h och grejar 0-100km/h på 10.5sekunder, går med andra ord mycket jämnt med en BMW 318E30 -113hk (1180kg).
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Okej, 318ti är alltså inte mer än 0,6 sekunder snabbare 0-100. Om då Volvon vrålar lite mer under accelerationens gång (vilket den garanterat gör) så har vi förklaringen till varför den känns piggare..
Om man säger så här då, motorn kändes tråkig i karaktären. Effekten avtog på höga varv. Det ska tilläggas att mina referenser är mkt enkla bilar som e30 320, a3 1.8t m.fl.

Jag är ganska övertygad om att nått inte stämmde med motorn. Teknikens värld skrev om 318ti att "motorn ger sitt bästa vid 5000 rpm", men när jag körde den så var det precis vid 5000 rpm den "tvekade" i vartalsökningen. Är inte så duktig på motorer, men finns det inget "fel" som skulle ha ovanstående som "symptom" ?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det låter inte helt okej!!, min kompis köpte en fin lågmilad Audi 80, den gick ungefär sådär fast ännu sämre, den var igensotad pga gubbkörd.

Hur långt har din 318ti gått och hur har den körts tidigare?

Betänk också att 318ti är klart snabbare 0-100km/h än vad BMW anger, vet att E30 318is (med samma motor som 318ti) presterar 0-100km/h på 9s blankt och det lär en 318ti också göra. Med andra ord skillnaden bör märkas mellan en Volvo 360 118hk och en 318ti.

Motorkaraktären stämmer inte precis som du säger, varvtalsökningen ska inte tveka vid ca 5000rpm, och det gör den inte vid 6000rpm heller.

Det låter som klassiskt fenomen, defekt LMM eller igensatt luftfilter alternativt dålig bränslepump.

Kontrollera om motorn beter sig likadant på tomgång?
TACk!

Nu gäller det bara att säljaren inte har sålt bilen till nån annan.
Blir nog till att få en bekräftelse på felet från verkstad, samt offert så att priset på bilen blir det rätta.

Bilen i fråga har gått ca 16 k mil. Nuvarande ägaren bor i Göteborg, så jag antar att det blivit mkt stadstrafik det senaste.

Då jag inte är någon rutinerad mekare, får jag nog lämna felsökningen åt proffsen, som sagt. Skulle kännas lite stressat annars, med säljaren bredvid å allt :)

Tack för ledtrådarna iaf!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.