AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.862

Galna bmwpriser i danmark, förklaring?

Sida 1 av 2
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Jag har varit i danmark och har kört förbi en biljandel. Jag blev totalt chockad av prisnvån. BMW 730 årsmodell 92 - 60´ danska kronor, ford mondeo årsmodell 95 - 30´ osv.

Finns det någon vettig förklaring till den här prisnivån i Danmark? Finns det någon möjlighet att sälja begagnat dit?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Höga skatter på nya (och importerade gamla!) är förklaringen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Danmark är väl enda landet i EU som har galnare bilpriser än här i Finland. Huvudlösa skatter på allt som har nåt med bilar att göra. Kejsaren ska ha sitt...

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
180 % skatt + moms. Där har du svaret! ... och ja, det är hemskt!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
I Danmark betalar man 180% avgift, för att registrere ett fordon. En standardutrustad 318i kostar drygt det samma i DK som en fullutrustad 335i kostar i Sverige. Vansinne.....glad att jag som dansk bor i Sverige ;-)

I Norge är bilar också tokdyra.

//Anders
Sim:

Men ni har överlag högre löner och väldigt billig dryck speciellt i Ålborg:))
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Vad innebär :"I Danmark betalar man 180% avgift"?

Innebär det att man betalar så mycket i skatt på marknadspriset?
Bumer:

Om bil X kostar Y pengar måste man addera på 180% i skatt dvs Y+180%=försäljningspriset
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om bilen kostar 200.000kr så betalar man alltså 360.000 kr i skatt = 560.000 kr. Kul för danskarna...

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Inte för att jag har för avsikt att köpa bil i Danmark, men det vore intressant att se hur skatterna på en ny bil i Danmark och Sverige skiljer sig åt. För att även vi har skatter betvivlar jag inte.
Påslaget om 180% måste väl ha en motsvarighet i Sverige eller är det bara momsen som läggs på när en BMW passerar den svenska gränsen? Knappt rimligt för då vore skillnaden ännu större.

Mvh
Mikael
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Dansken sparar till bilen och lånar till skatten!

Det kan t.o.m. vara lönsamt att importera beg bil från Danmark. En del av skatten återbetalas vid export.

Lastbilsreggning är populärt. Har t.o.m. sett en lastbilsreggad Porsche Cayenne.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Det måste inte ha en motsvarighet i Sverige. DK har en avgift, skatt osv på bilar liksom vi har på alkohol osv, så enkelt är det.
Åk in i Norge och köp ett paket cigg eller en pizza och slanta upp c:a en norsk hundring, det är skillnader mellan olika länder, inget konstigt med det.
En lustig egenskap med oss svenskar är att vi alltid förväntar oss lägre priser på det mesta när vi åker utomlands. Ibland stämmer det men inte alltid...)

FP
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
mikaelodoris: I sverige har vi 25% skatt på bilar, punkt slut. Dansken betalar 180% plus moms. Det är en enorm skillnad. En BMW 325 kostar 780.000 kr i Danmark.

Sedan att vi i Sverige har världens högsta skatter (igen) beror framförallt på våra höga inkomstskatter.

//Lövet

Wow. 780kkr för en 325. Jag gick efter ovanstående påstående om 318 vs 335 även om jag nu ser att det stod med extrautrustning. Men då vorde det lämpligare att jämföra med en 750. Tufft att gilla bilar och bo i Danmark.
Jag har en tysk kamrat som flera gånger undrat över varför danskarna kör runt med i hans ögon skruttiga bilar. Nu kan jag leverera en förklaring vilket jag tackar för. Ännu en inte helt bortkastad dag då man lärt sig något nytt och dagen är ännu ung. :)

Mvh
Mikael
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Nej det är inte roligt att bo i Danmark och gilla bilar. Speciellt inte att bo i Köpenhamn och därför kunna se Sverige på andra sidan sundet :( Det var roligare när jag bodde i Stockholm..

En del danskar lastbilsreggar stora bilar (Q7, X5 Cayenne) då skatten på dessa bilar endast var 30 %. Detta har dock ändras nyligen (15 mars) då allt för många stora SUV'ar åkte omkring på de danska vägarna, så dessa "gulskylts reggade" SUV'ar säljer inte alls lika bra längre som förr.

Dock har man genom dessa nya lagar tillåtit mindre bilar att reggas som skåpbilar/lastbilar, vilket kommer leda till att M5 Touring och RS4 Avant plötsligt blir förmåneligt att köpa som skåpbil. Det är så trisst! Bilarna kommer hem till återförsäljaren, med alla sittplatser, sedan skickas den iväg till en ombyggare, och två veckor efter kommer bilen tillbaka utan baksäte :(

En annan sak som många gjorde förr (dvs. innan den 15 mars) var att man ombygde större bilar till "husbilar". Dessa bilar var Toureg, Q7 och VW Multivan. Man sågade hål i taket och satte dit en stor lucka som kunde öppnas. Man satte även in ett kök i bilarna (litet) vilket gjorde att skatten på bilen endast var 60% istället för 180%. Man har dock stoppat detta "hål" nu, då alla danskar monterade ur köken ur bilarna, och därmed inte använde bilarna som husbilar.

En grej som danskarna är bra på är eftermontering av utrustning. All utrustning som man beställer från fabrik är det nämligen 180% skatt på, vilket betyder att inga bilar på den danska marknaden är roligt utrustade. Jag har flera gånger sett E60/61 hos BMW återförsäljare som kommer hem med standard klima, där man sedan skruvar isär hela instrumentbrädan (ALLT!!) för att eftermontera den utökade klimatanlägning. Det ser helt sjukt ut. Utrustning som läder, navi samt fälgar eftermonteras alltid, då det är billigare.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ett sånt skattesystem kan omöjligt vara lönsamt. All energi som går åt till att fuska borde ju vara mer lönsamt att lägga på något vettigt än att bygga om bilar. Eftersom (olikt en del svenskar) jag inte tror att den danska regeringen är knäpp i skallen så måste det ha gjorts utredningar som visar att nettot av skatten trots allt är positivt.

Jag fattar dock inte hur ett system, som är så impopulärt, kan leva kvar? Det måste ju finnas en opposition som driver frågan att ta bort eländet?

//Lövet

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Systemet med reg afgifterna drar in DKK 41 mia. årligen, så det lever kvar länge till :(

Det är många som pratar om att slopa delar av denna skatt, men det är så svårt, då den drar in så mycket pengar. En annan sak är att alla bilar som rullar i DK idag är reggade med den höga avgiften, och att slopa reg avgiften på nya bilar ville göra de begangnade bilar iskalla, med mindre man betalar tillbaka skatten till alla bilägare i DK = dyrt.

Den 15 mars i år, kom regeringen med en "stor" ändring, men detta gjorde bara att skåpbilarna (SUV'arna) blev mycket dyrare, och de mindre snåla bilarna blev billgare. Tex. har en skåpbilsreggat Audi Q7 3.0TDI stigit med runt 150.000 DKK, och en Peugeot 207 HDI har gått ner 17-18.000 DKK, alltså inga goda nyheter för oss bilälskare..

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Norrmännen lyckades ju kapa ner sina skatter ganska kraftigt, åtminstone på dieselbilar så det verkar ju som det går om man bestämmer sig. Synd att regeringen gjort sig beroende av ett så trist system. Jag förstår verkligen argumentet att begagnade bilar skulle bli kalla men någon gång måste man ju ta tag i problematiken.

//Lövet

Sim:

Är det inte så att numera måste man ha en dekal om bilen har s.k gula plåter på?

Om bilen inte har dessa dekaler så måste man böte x-kroner
Gulskyltade bilar i DK har sen gammalt alltid en del uppgifter påmålade (eller påklistrade) på sidorna om tara, vikter, lastuppgifter mm. Jättesnyggt..

FP
@Starre

Mestadels av gulplatebilarne är reggade på företag(momsfri), men om bilen är gulplatet och oxo används till privatkörning, måsta den ha dekal som visar att momsen är betalt.

//Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.