AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.289

fel på miljökontrollvärden

Po
52
PowerVirus
BMW 525i -92
Jag fick nerslag på besiktningen på detta.

CO 2,2 (0,5) HC 291 (100)
CO 2500 1,8 (0,3) LAMBDA 0,98 (0,97 - 1,03)

och det är CO , CO 2500 och HC värdena som är för höga.

Nån som vet vad det kan vara? Kan det vara katalysatorn som gått sönder?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Låter som bilen får åt helsike för mycket soppa, det kan vara flera anledningar, men det är inte bara katalysatorn som ger så dåliga värden.

Det kan vara motortempgivaren som ger fel värden, då tror databoxen att motorn är kall och ger den extra bränsle.

Min bil klarar gällande gränsvärden, men den har inte nån katalysator !!
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Fick för höga CO på min E24. Och den drog dryga 2l/mil. Verkstan gjorde nån justering och CO blev godkänt och förbrukning sjönk till mer normala 1,2. Vad drar din?

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Det KAN vara så enkelt som ett fullständigt igensatt luftfilter!

Tempgivaren är annars den kanske mest troliga orsaken. Andra tänkbara orsaker till ofullständig förbränning (som det är fråga om här):

1. Dåliga tändstift
2. Trasig lambdasond/läckande avgassystem som orsakar mätfel i lambdasonden
3. Trasig luftmassemätare
4. Dålig kompression på någon cylinder (en uppsjö av tänkbara orsaker, allt ifrån trasig topplockspackning till slitna ventiltätningar eller kolvringar)

... och en hel del andra ...
Fyller på listan med tänkbara orsaker: Spricka i grenrör eller avgasläckage före lambdasensorn vilket lurar motorn att feta på bränsle...jo ett läckage medför även att syre sugs in via sprickan. Men då kanske inte även HC stiger? Annars liknade värdesförändringarna de jag hade på familjebussen vid en spricka i grenröret men då steg inte även HC så mycket. Steg gjorde det men inte över gränsvärdet.

/ Micke
Po
52
PowerVirus
BMW 525i -92
Jag hade en bensinslang som läckte förut vid insuget ungefär. kommer inte ihåg exakt vart den satt. Jag har nollställt datorboxen nu, tänkte att den kanske mata in för mycket bränsle nu när slangen är åtdragen och den inte läcker mera. förstår ni hur jag menar?. Ska till verkstan och kolla avgasvärdena nu i veckan.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Läckande bränsle slang påverkar inte avgasvärdena varken för eller efter reparation av denna så du får nog leta vidare tyvärr.
St
28
Strongliquid
525iA Touring -96
Kolla även att motorn är absolut snorvarm.
Jag åkte på 2 ombes för att motorn inte var tillräckligt varm.

Åkte veckan efter vanliga bes på jobbet och spöade bilen varm med mycket varv, och stannade sen direkt vid avgasmätaren och kollade. Perfekta värden.
Åkte och besade. Spöade den på vägen dit. Går in och anmäler mig, väntar 1 minut. Kollar värdena. Fel igen. Gah.

Det löste sig iaf genom att på andra ombes. så stod han och väntade medans jag var och spöade bilen och körde in sonden på en gång. Perfekta värden.
Visa användare
60
cbrkungen
320D Touring -11
X6 d30xdrive -15
Jag var inne och besiktade för ca 3 veckor sedan och fick nästan samma värden som du.
Mitt problem var enkelt löst jag hade läck på avgassystemet, och då kunde inte bl.a Hc mätas.
Byte av avgassystem från Rakarör sen in och ombesiktiga idag med perfekta värden.

BMW FOREVER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.