AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.552

Endast läge 4 fungerar på fläkten E34

WG
155
WGiant
535 -92
Läge 1-3 har dött på fläkten på min E34. Endast läge 4 blåser det på.. Hände helt plötsligt. Nån som har tips vad som kan vara trasigt och felsökning?

Mvh
WG
155
WGiant
535 -92
Fläktmotståndet som är trasigt?
Jepp troligtvis är det fläktmotståndet.
Jag lödde på mitt, har fungerat utmärkt i 1 års tid nu.
Visa användare
43
KLuBBan
Bmw 328 ci -00
Jag har samma problem... fast det är bara 3 (an) som inte blåser....
Den kan hoppa igång om man har den på 3 (an) o är ute o kör ett tag.
Hur kan det komma sig?
Kan vara samma problem som jag hade.
Om man håller i motståndet med plastsidan neråt och bygeln uppåt så der man att det är som 2 blek precis där metallen börjar.
svårt förklara, men slipade lite då det var nästan som rost och lödde.
Dom här 2 blecken måste tydligen ha kontakt och i värmen kan det funka till och från för att sedan lägga av helt.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
KLuBBan jag har exakt samma problem på 535an, bara det att endast 4ans läge går och läge 1,2,3 går igång ifall bilen/fläkten varit igång ett tag, men stannar av efter en tids gångtid. Lossnad lödning i kretskortet är min ide' ?
I vilket kretskort skulle detta fel finnas?
det är ju fläktmotståndet som styr fläkten läge 1-3
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Vad styr fläkten i läge 4a?

Exakt, värmen ser till att metallen utvidgar sig och därmed kan viss kontakt uppstå mellan blecken så fläkten momentant kan fungera i lägena 1-3. Frågan är bara varför fungerar fläkten bara i läger 1-3 ett tag för att sedan sluta?, fläktenheten borde inte bli kallare ju längre tiden går då motorn borde alstra mer värme, eller hur fungerar det egentligen?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
I läge 4 är inget fläktmotstånd inkopplat. Då går den med "raka rör" så att säga.

AE
Frifart, metallen utvidgar sig vilket gör att dom kan få kontakt med varandra.
Men eftersom det går en nit igenom som även den expanderar och blir längre så sker det en förskjutning av blecken.
dålig kontakt beror även på ärjningar, jag ruggade upp ytan med lite sandpapper det var omöjligt att få lödtennet att fästa annars.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det där motståndet sitter väl till höger om högra knäet när man sitter på förarplatsen, bakom väggen mot mittkonsolen?

Om man tar loss motståndet och råkar "sabba" det när man löder (det är känsliga grejor), kommer fläkten att kunna fungera på 4ans läge iallafall antar jag?
Vart man skall löda ser ni här.
Länk
su
174
super-dan
116i - 06
Fast inte om man har svärdet... Då får man löda i det istället. Jag fick byta mitt... Kostade fläsk....
WG
155
WGiant
535 -92
"om man har svärdet" hur vet man det då?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Svärdet, vad är det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.